• Chania

*Söker er som liksom jag har hjärtformad livmoder.

Söker er som liksom jag har hjärtformad livmoder. Hur har det gått för er under graviditet och förlossning? Har ni haft problem med att bli gravid? Har ni haft lättare att få missfall? Har ni fött för tidigt?

Har fått veta att jag har hjärtformad livmoder, "dubbel" livmoder med ev. skiljevägg. Detta kan göra att man har svårare att bli gravid och att man lättare får missfall sa min läkare. Man kan också föda för tidigt. Jag har nu försökt bli gravid i 14 månader men inte lyckats och skulle gärna höra att det går bra att vara gravid trots detta. Men givetvis vill jag också höra om mindre trevliga upplevelser så man vet lite vad man ställs inför.

Har hört att det inte alls behöver påverka och andra sidan att detta är ovanligt och problemfyllt. Men sååå ovanligt är det väl inte med en sån här livmoder? Det finns säkert fler än jag?

• Svar på tråden *Söker er som liksom jag har hjärtformad livmoder.
  • Chania

Vet inte om jag satt inlägget i fel forum, men provar att puffa. Jag vet att det inte bara är jag som har dubbel livmoder och skulle gärna komma i kontakt med andra och höra hur det gått för er?

• Lyckosam

Min väninna har en hjärtformad livmoder! Upptäcktes under en läkarkontroll dagen före BF..dom gjorde kejsarsnitt för hon hade inte kunnat föda på vanligt sätt då han hade fastnat där uppe liksom..Men andra graviditeten gick bra och hon födde normalt. dom höll koll hela tiden och fick hjälpa att vända på slutet innan det blev för trångt..

• Chania

Provar igen för jag är ganska säker på att jag inte är den enda...

• thewitch

Jag fick reda på att jag hade en lätt hjärtformning på min livmoder men läkaren trodde inte att det hade något med mina (tre) missfall att göra. Innan dess blev jag gravid och födde en son utan några som helst komplikationer. Jag antar dock att det kan ha med graden av hjärtformighet att göra... Nu är jag gravid igen i v 21.

Kanske inte så mycket hjälp men i alla fall min historia.

Lycka till!

• Lajsa82

Hej hej! En arbetskamrat till mig har en hjärtformadlivmoder...Hon har fått ett underbart litet barn för några år sedan...Hon vill ha fler men tyvärr så har det slutat i flera missfall...Läkarna tror att det beror på att livmodern är hjärtformad hon går på massa undersökningar just nu...tyvärr så kanske inte detta var vad du hade velat läsa..men hon har ju fött ett barn och det bevisar ju att det går....

• hanu01s

Jag har det!
    Har två pojkar som kunde inte vända blev planerat snitt. Väntar min tredje och räknar med samma denhärgången oxå.

• hanu01s

Svar på dina andra frågor:
    1 missfall / 1. grav v 12/ väntat 9 månader att bli gravid
    2 ggr efter tre månader symtom fri graviditet, planerat snitt
    3 ggr efter 2 månader lika bra som innan
    4 ggr efter 4 mån, di ska se hur det blir. är i v 10.

LYCKA TILL!

• Chania

Hanunus

Har du blivit snittad enligt beräknad tid eller för tidigt? Har det annars gått bra under graviditeterna?

Verkar inte vara så vanligt ändå med hjärtformad livmoder? Några andra?

• Cassiopeja

En jobbarkompis till mig har sån livmoder, snudd på två stycken men skiljeväggen går visst inte hela vägen.

Hennes läkare hade sagt att det var snudd på omöjligt för henne att bli gravid, eftersom livmodern dessutom är bakåtvänd, men hon har tre friska barn. De två första blev till snabbt, den sista fick hon kämpa lite längre för att få, med ett missfall först.

De två första föddes vaginalt och flickan snittades hon för.

Så det mesta är möjligt.

Svar på tråden *Söker er som liksom jag har hjärtformad livmoder.