• Siri84

Finnar under graviditeten?

Vissa säger att man får så fin hy under graviditeten andra säger att de får jättemkt finnar. Är det de som har fin hy innan som får ännu finare hy eller? Jag planerar barn men är orolig för att jag ska få mer finnar i ansiktet. Hur blev det för er som hade måttligt med finnar innan ni blev gravida? Blev det bättre eller sämre?

• Svar på tråden Finnar under graviditeten?
  • Sagofe

Första graviditeten blev min hy bättre.
    Den här gången har den blivit sämre med mer finnar, så det är nog olika från person till person och från gång till gång.

• Siri84
    Svar på #1
    Vad tråkigt att du fått mer finnar! Vissa säger att det beror på vilket kön barnet har. Väntar man flickor ska man få mindre finnar. Jag tror dock inte på det där. Hur gammal var du när du fick dit första barn? Kanske fick du bättre hy för att du var på väg att växa ifrån tonårsacne första gången? Fick du tillbaka finnarna direkt efter första graviditeten?
  • Sagofe

Mm... Tycker att det räcker med att jag känner mig fet och ful i övrigt nu när jag är gravid
    Jag var 22 när jag fick mitt första barn, nu är jag 24. Någon tonårsacne hade jag inte direkt, fick problemhy efter tonåren. Sen har jag ju inte några extrema problem, mer att jag ständigt har en eller två finnas som ofta blir till ärr efteråt. Men min hy fortsatte att vara bättre efter att sonen hade fötts också.

Har du mycket problem eller är det så pass att du kan sminka över finnarna?

• Siri84
    Svar på #3
    Du är säkert inte alls ful! Nej, jag har väl inga väldiga problem men det senaste åren har antalet ökat. Jag får några fler finnar än dig och de går väl att sminka över men jag tycker att de syns bra ändå på min bleka hy. Dessutom vill man kunna känna sig fin även utan smink. Jag hatar verkligen dessa finnar som jag tampats med sedan jag var 12. Jag tror jag börjar bli bitter eftersom jag trodde att de skulle försvinna när jag var 18 (det gjorde de för min mamma) men nu är jag snart 24 och det verkar bara bli sämre. Det vore tråkigt att få en massa finnar under graviditeten eftersom jag verkligen ser framemot att bli gravid annars. Jag mår dåligt av mina finnar och jag vill inte att det ska påverka bebisen.

Jag hoppas bådas våra finnar försvinner snart! Lycka till med bebisen!
  • timoteja00

Jag fick sjukt dålig hy i början av min graviditet! Var nog ett grav. tecken innan jag ens visste att jag var gravid... Har aldrig haft mkt finnar, och var helt knäckt över hur jag såg ut. Hade precis börjat nytt jobb också, typiskt... och funderade tom på om luften här på kontoret var sämre än där jag jobbade innan

Är nu i v 30 och lider inte alls av det, tror de försvann efter v 15 kanske.. Man har så mkt annat att fundera på som gravid så finnarna blev ändå ett "litet" bekymmer.

vår SON, BF 15 juli
  • Siri84
    Svar på #5
    vilken tur att de senare försvann! Jobbigt när man precis börjat på ett nytt jobb. Om du inte brukar ha mkt finnar men fick massor så kan jag inte låta bli att undra hur det blir för mig som redan har problem. Finnarna beror ju på en känslighet för androgena hormoner och dessa ökar ju kraftigt i samband med en graviditet (särskilt i början). Men man kan ju alltid hoppas på mirakel:)

Lycka till med den kommande bebisen och hoppas du får fortsätta vara finnfri:)!
  • Litetdahl

Fick otroligt mycket finnar när jag blev gravid!! Fy fan, jag som alltid haft porslinshy. Nu snackar jag massor, i pannan, hårfästet, hakan, bröstet, hela överarmarna, nacken och över hela ryggen.

Blev bättre efter v. 17 ungefär. Är i v. 22 nu och det är mycket bättre, men jag har en massa röda ärr kvar, särskilt på ryggen...

• Siri84
    Svar på #7
    Ja, fy fan för dessa äckliga vidriga och onödiga saker! Jag antar att omställningen blir ännu större om man annars har fin hy. Men lita på mig, det röda går alltid bort även om du får räkna med att det kommer ta tid. Se till att i sommar ha på solskydd på ärren annars riskerar du att de blir hyperpigmenterade (blir brunar fläckar)och då tar det betydligt längre tid för dem att försvinna. När du är gravid ökar också risken för hyperpigmentering. Det kan tyckas som att ärren syns mindre till en början när man solar eftersom den mörkare färgen i ansiktet kamoflerar ärren men när solbrännan försvunnit är ärren mer synliga än någonsin.

Lycka till med resten av graviditeten och måtte du slippa mer finnar!
  • MammaC

Jag fick finnar i massor.... och de är kvar :( Skulle bra gärna vilja bli av med dem... Killen är ju över ett år nu. Med mitt första barn däremot fick jag super fin hy, inte en finne i sikte. Men efter Lillebror här har jag blitt med världens sämsta hy.

• eleja

Jag är 28 och har inte haft problem med finnar, hade väl litegrann som alla andra i tonåren.
    Men nu när jag blev gravid har jag fått mycket sämre hy, och inte bara i ansiktet, finnar på rygg och bröst kom som ett brev på posten.
    Kändes märkligt att smyga in på apoteket och köpa på sig en hel arsenal hudvårdsprodukter för ungdomar.

• Butterscotch

Jag har nog aldrig haft så fin hy som jag hade under graviditeten. I vanliga fall har jag torra områden på kinderna och i pannan men när jag var gravid var hyn helt perfekt! Nu börjar det bli som vanligt igen, tyvärr...

• mrs Elliott

Har ett bra recept på finnmedel som inte bleker kläderna.
    Blanda Zinkpasta
    tandkräm och en skvätt teatree oil .och sätt i en burk med lock.
    Applicera på kvällen så är finnen uttorkad på morgonen.

• Siri84

Är det någon som haft måttligt med acne och fått mindre finnar under sin graviditet/er? Hur gamla var ni när ni var gravida i så fall?

Svar på tråden Finnar under graviditeten?