• Glad i hågen

Har ni börjat "boa"? Vad gör ni?

Ja, förlossningen närmar sig och plötsligt insåg jag att jag har mer fokus på att förbereda för bebisens nedkomst än för jobbet och hemmet i övrigt...

Hur är det för er? Har ni drabbats av "boa-anfall" och hur yttrar det sig i så fall?

Jag är nu i v 37 och har:
    Tvättat och strukit småkläder (dom där som är för för tidigt födda, ifall det blir typ i morrn. Första barnet kom 3 v för tidigt)
    Fixat till barnvagnen, tvättat madrassskydd, klädsel, kudde och täcke. Börjat leta lakan och örngott.
    Tvättat babyskyddets klädsel.
    Packat förlossnings- och BB-väskan upp och ner och kompletterat med lista för vad som ska packas när det är dax.
    Städar mer än vanligt för att det ska vara hyfsat okej hemma om man får åka i väg hastigt och inte behöva börja med det när man kommer hem med en nyfödd.
    Se till att bilen är tankad om det blir brådis.
    Lång "att-göra-lista" att bocka av innan förlossningen.

• Svar på tråden Har ni börjat "boa"? Vad gör ni?
  • Emelisch

Jag är i vecka 35 och jag började boa för flera veckor sedan hehe. Spjälsängen är bäddad, likaså vagnen, bbväskan är halvt som halvt packad. Bara mina saker som ska packas med. Byrålådan med bebiskläder är klar. En annan byrålåda där andra bebissaker ligger i är klarm skötbordet är uppe. Ja, nu är det väl bara bebis som fattas ! ;D hehe

• Glad i hågen

Första barnet var jag rädd att börja förbereda för tidigt för, ifall nåt skulle gå snett. Så när lillan ramlade ut 3 v för tidigt var jag helt oförberedd, förutom att förlossningsväskan var packad - men den glömde vi i hallen

Vi hade inte fått hem vagnen, hade inga babykläder eller blöjor i rätt storlek, inget att bädda med i spjälsängen och huset var i byggkaos...

Det är väl det jag försöker kompensera nu kanske...

• Raira
    Glad i hågen skrev 2008-05-07 01:05:30 följande:
    Första barnet var jag rädd att börja förbereda för tidigt för, ifall nåt skulle gå snett. Så när lillan ramlade ut 3 v för tidigt var jag helt oförberedd, förutom att förlossningsväskan var packad - men den glömde vi i hallen Vi hade inte fått hem vagnen, hade inga babykläder eller blöjor i rätt storlek, inget att bädda med i spjälsängen och huset var i byggkaos...Det är väl det jag försöker kompensera nu kanske...
    kände som du med första barnet . inget var fixat för dess hemkomst nja vi hadde spjälsäng . Han vile komma i v.33
    Så med andra barnet så hade jag allt färdigt när hon kom började faktist i v33 av rädsla att hon skulle oxå komma tidigt .
    Nu med nr3 så är jag mindre orolig för att h*n ska komma tidigt men började boa i v26 .
    Har tvättat och rotat fram bebiskläder , fixat vagn skötbordet står redo . behöver bara packa ner personliga grejer i bb väskan och montera upp spjälsäng .
  • Peppri

Jag är i v 37 och har småboat ett bra tag. Men det har tagit mer fart de sista två veckorna. Då har jag pimpat möblerna till barnets rum, tvättat och strukit bebiskläderna, satt ihop spjälsängen (även om Liten kommer sova i en släktkorg i vårt rum till att börja med) och satt lilla nallen i den. Idag tänkte jag tvätta lakan så att jag kan bädda lite i vagnen och i korgen.

Men jag blev lite skraj för några dagar sedan, för man har ju hört att det betyder otur... Men jag tror ju egentligen inte ett dyft på sånt, men ändå.

• twistedtofit

Jag är i v 32 och har inte gjort nåt. Har planerat att göra allt sen när jag får semester 19 juni.. eller ja efter midsommar blir det då.. runt v 38 fulla veckor alltså. Då ska jag bädda vaggan tvätta kläder, packa väskan för bb och hämta vagnen osv. Jag har inte riktigt tid innan då jag jobbar heltid. Däremot får jag hem vaggan i början av juni (min morfar har sovit i den) och ska slipa till den och måla den och så helst innan jag går på semester.. Den kommer hem efter första veckan i juni eller så.

• emsan82

Jag har med "boat" hur länge som helst men det känns så långt ifrån klrtjag menar städning och så hemma är ju nåt man måste hålla efter hela tden och jag jobbar heltid + att man börjar bli tröttare nu med...Är i v.34 och jag börjar få lite panik för det är så mkt jag vill göra,men det mesta finns väl hemma men inte alltän,ska fixa de sista inköpen i slutet av månaden och sen vill man ju egentligen bara vara hemma o pyssla tycker jag och invänta bebben.Det tar lite mer på krafterna nu med än i vanliga fall...:)

• Peppri

Bäddade vagnen igår Tänk när Liten ligger där...

emsan82: Du har rätt, det är ju inte bara Litens saker som ska bli klara, man måste ju hålla efter hemmet i övrigt också ( )!

• Lebocarma

jag har inte börjat än är i vecka 35 på måndag men har ju lite kläder och så hemma från dotter..Men måste snart börja köpa vagga kläder blir det på lördag och lite annat småt och gott

• hanna1988

jag ska börja fixa nu när jag går hem från jobbet sista maj, ska då gå hemma i 4 veckor och njuta av den sista tiden och fixa och städa hemma..längtar efter att tvätta alla kläder och ställa iordning allt inför bebis =)

• Niccisen

Har gått 36 fulla veckor och skötbordet har varit upplockat i flera veckor, alla kläder är tvättade och imorrn ska vi ta upp spjälsängen och hämta vagnen. Men jag väntar nog med att bädda sängen då den hinner bli bra dammig om jag går över tiden. Babyskyddet är inhandlat och jag har även köpt ett lammskinn som passar till den.. Jättemysigt

BF 5/6-08
  • Blombina

Idag har det varit en rejäl "boa-dag"
    jag har rivit av klädseln på soffan och tvättat den, tvättat fönsterna, skurat golvet, tvätta flera maskiner tvätt, packat undan barnens vinterkläder, sorterat bort lite av deras leksaker som de ej leker med, gått igenom våra två frysar.

bebis grejerna blev klart förra veckan, spjälsängen står bäddad, bilstolen tvättad och färdig, bb-väskan packad, baby kläderna tvättade och invikta i skåpet.
    jag har lite pyssel med skötbordet kvar då vi fortfarande använder det till vår två åring så behövs det tänkas om lite för att få plats med allt för båda två.
    vi har köpt en tvillingvagn, ligginsatsen till enkelvagnen är kvar att plocka ner från vinden likaså amningskudden.

jag kan tillägga att jag imorgon har 8 dagar kvar till mitt planerade snitt, LÄNGTAR!!!!

• Tessi H

Jag är i vecka 29 och är så sugen på att börja boa men det är ingen idé för vi ska flytta om 3 veckor, så allt måste vänta tills dess. Men efter flytten så sätter jag nog fart. Det blir ju dock att ställa i ordning ett helt hem! Det känns ändå kul!!!!! Har hittils mest köpt kläder. Spjälsäng (den som pappan har legat i) finns men ska målas om. Vagn har vi också köpt. Men det är allt.
    Lycka till allihopa!

Svar på tråden Har ni börjat "boa"? Vad gör ni?