• leana

Glass?

Är all glass ok att äta när man är gravid?

• Svar på tråden Glass?
  • Vanna

All vanlig glass ska vara helt okej. Däremot finns det vissa recept på hemmagjord glass då man använder råa ägg, och det bör man undvika. Annars är det fritt fram så vitt jag vet!!! (Har själv börjat leva på glass de senaste dagarna... )

• mia80

Hmmm?? varför skulle det inte vara ok att äta glass??

• SaraLotta

fattar inte jag heller! glass kan man ju inte vara utan!

• Helen72a

kan det inte va några bakterier i mjuk glass...... ??? har för mej att jag hört det någon gång... men vet inte säkert...

• knut

Mjukglassmaskiner som inte diskas noga varje dag är stora bakteriehärdar. Men många ställen som har mjukglass som McDonalds rengör sina maskiner varje dag (på pappret iallafall). Jag tror dock inte att det bildas bakterier som är särskilt farliga för gravida. Men magsjuka är ju inte trevligt att få...

/K

• soraya

Ok, jag kör på med min käpphäst igen då - svenska råa ägg i t ex hemgjord glass är helt ok att äta.
    Äggproducenterna i Sverige har så gott som utrotat salmonella i äggen, och salmonella är anledningen till att man i bl a USA avråder från att äta råa ägg.
    Förresten var glassmaskinen så extremt snuskig och illa skött när jag under en period jobbade på en viss hamburgerkedja att jag aldrig mer kan äta mjukglass - men jag hoppas verkligen att det var ett sorgligt undantag.

• Rae

Kan ej leva utan Triple Chocolate. Dyr men fantastiskt god. Dessutom bra för halsbrännan, utmärkt anledning till att frossa!

• Salamandra

Glass? Ja tack.. första gången jag blev av med mitt illamående var när jag åt en magnum double

• mia80

vad sägs om en 88:a ?? mums!!!

• Joker

Min barnmorska sa att det var ok även med hemgjord glass. Hon sa att hon i alla fall inte hört om att någon skulle blivit salmonellasmittad av det, så kanske är det så att salmonellabakterier dör vid nedfrysning? Någon som vet mer säkert?

• corinne1

bara glassen e pastoriserad!å all industri glass e ju det,e man utomlands ska man dock se upp!

• Kakmonstret

Var ni tvugna att börja prata om glass ;) ??? Jag älskar ju glass av alla slag, och jag hoppas verkligen inte det skulle vara dåligt. Mmmmmm... skulle få ner en marängswiss nu. Gräddglass, chokladsås, massa maränger och så den nyttiga bananen som uppväger allt det mindre nyttiga... Banan ÄR ju nyttigt ;)!! Ska nog ta mig nåt sånt...
    Kramar på er alla.

• Starkiss

-jag har oxå frossa på glass *fniss*

• Jennaz

Den nya Soleron med apelsin/blodapelsin.... Himmelsk (å kalorifattig!)!!!

• Aiwendil

Mjukglass utomlands är det massor av bakterier i.
    Såg att det var ngn som undrade över just bakteriehärden.
    Så, är ni utanför Sverige ät bara packeterad glass.

Det är vad jag har hört

• Themis

Soraya har rätt, risken med svenska ägg är försumbar eftersom vi har koll på salmonellan. Däremot varnar man för rått ägg i andra länder eftersom det pfta kan ge salmonellasmitta.

(Och tro mig, salmonella vill man undvika vare sig man är gravid eller ej!)

Jag har inte hört talas om någon glass i detta land som är gjord på opastöriserad mjölk, så det är onödigt att oroa sig för.

Vad gäller mjukglass så hade jag nog avstått från att äta mjukglass från en korvsmack mitt i vintern med noll omsättning. På ställen som alltid har omsättning och rutiner för hygien ( exvis MacD osv) är det mycket liten risk att mjukglassen har blivit stående så att den fått otrevliga "inneboende".

Mjukglassen på McD var förresten för några år sedan så konstgjord att där inte var mjölkprodukter i närheten av den-en tjej jag känner som är svårt intolerant mot både laktos och mjölkprotein överhuvudtaget kunde äta den!!! (Vet inte hur det är idag?)

Det gör ju då att jag inte alls vill äta eländet (som verkar bestå av uppvispat härdat fett och 17 sockerbitar ungefär) men alla har vi våra laster...

• Maddan

Tänk vilken mardröm det skulle vara å inte få äta någon glass under hela sommaren baraför att man är gravid!!!!
    Åhhh...nu blev jag så fruktansvärt sugen på en dajmstrut*slurp*

• miya

Här står jag och bakar kanelbullar och så läser jag alla dessa glassinslag. Vill ju inte ha bullar nu, GLASS i mängder...läge att gulla lite med maken...

• izabelle32

Har precis smällt i morg ett halvt paket glass på balkongen i solen med en god bok
    Livet e skönt

Svar på tråden Glass?