• Quensi

Ögoninflammation, salva??

Hörde nånstans att det fanns nån jättebra salva mot ögoninflammation, nån som vet va den heter??

• Svar på tråden Ögoninflammation, salva??
  • ludenben

är den på recept bara?

• The past is now
    Quensi skrev 2008-05-06 19:43:42 följande:
    Hörde nånstans att det fanns nån jättebra salva mot ögoninflammation, nån som vet va den heter??
    Ingen aning...våra ungar har det nu med det är bara yngsta(8 månader) som har fått ögondroppar med antibiotika i. Det som gäller är att bara badda med ljummet vatten och ha riktigt god handhygien.
  • gresligagreta

jag vet inte vad den heter min minsting har ögonifla. nu och jag har fått rådet att bara tvätta med vatten så att de bygger upp framtidaimmunförsvar
    Men hur många dagar tar det tills det försvinner är inne på fjärde dag...

• Mini Pantern
    gresligagreta skrev 2008-05-06 19:46:17 följande:
    jag vet inte vad den heter min minsting har ögonifla. nu och jag har fått rådet att bara tvätta med vatten så att de bygger upp framtidaimmunförsvar Men hur många dagar tar det tills det försvinner är inne på fjärde dag...
    För mina tvillingkillar på 13 mån tog det nästan 1,5 vecka innan de var fria från ögoninfl.
  • The past is now
    Quensi skrev 2008-05-06 19:48:27 följande:
    Vet ni hur länge man ska hålla dom hemma från dagis??
    Så länge det geggar och rinner!
  • LillaEm

Min dotter, 3 år, har ögoninflammation från och till, alltid i samband med förkylning. Här kommer lite råd om det saknas...
    Upp till en vecka kan man behandla själv genom att tvätta flera gånger per dag. Utifrån ögot och in mot näsan. Apoteket har ögonvatten som är jätte bra, på en bommullsrondell (pads). Var noga med att tvätta händerna innan och byta bomull för varje öga. Byt örngott varje dag.
    Salvorna är på recept till så här små.

• ludenben

nån som vet om det är på recept till vuxna, den där salvan??

• nelie

var noga med att dra utifrån och in mot nästan när ni rengör. annars sprider sig ju smetet ut i resten av ögat, det kommer ju liksom innifrån...

• Zstina

Noviform heter den som finns på Apoteket. Var dit och skulle köpa i lördags men tyvärr var den slut. Tydligen leveransproblem i hela landet.
    Vi fick gå till läkaren för att få en salva på recept

• Småtokig

Fick ögondroppar/salva till sonen när han som 4månaders bebis fick ögoninf. Den hette Fucitalmic eller något liknande.

♥Albin 20070116 ♥
  • 3 barns mor

fick tips av vårdcentralen att koka egen koksalt 1 kryddmått salt i 2 dl vatten. sen förvara det i kylskåpet sen värma lite när man skulle tvätta ögat.

Svar på tråden Ögoninflammation, salva??