• Syth

Läkning när man tagit bort födelsemärken?

Idag bokade jag tid för att ta bort några födelsemärken. Jag glömde helt bort att fråga hur länge det tar för huden att läka efter ingreppet, någon som vet? Jag fick nämligen tid till mitten av juni och jag ska föda barn i slutet av juni - kanske inte så lämpligt om jag har sår på kroppen efter att ha tagit bort märkena?

Vad säger ni, tar läkningen lång tid?? Borde jag ställa in och ta det senare?

• Svar på tråden Läkning när man tagit bort födelsemärken?
  • Jenny26

Tog bort ett på ryggen för några år sedan och det läkte ihop jättesnabbt, tror att det var okej på ca 2 veckor. Allt jag inte skulle göra var att sola den sommaren.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Teskedsmamman

Att ha så pass små sår när man föder spelar INGEN roll!

Jag tog bort stygnet i de två ingrepp jag gjorde, efter 10 dagar och då var det läkt, hade inte ens sårskorpa...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Syth

Sweet, då är det bara att köra på! Tack för svaren!

• Sencha

Beror på hur de tas bort. Jag har några som är "bortskurna" på riktigt (med stygn och så). Och då ska man pyssla om dem extra noga, med typ kirurgisk tejp och sånt, och inte utsätta för en massa stretch och så, i helst uppemot ett halvår, om man vill slippa för påtagliga ärr. (Så länge räcker inte mitt tålamod, dock )

Son född 2004; BF 11 juli
  • Teskedsmamman

Just det.. tog bort ett födelsemärke som börjat växa under graviditeten, det satt i naveln, tog 10 min och jag fick ett plåsterpå, det var allt Var i vecka 25 har jag för mig...

• Vårsolen

va? så har iaf aldrig jag behövt göra när de skurit bort dom(och hur gör de annars?) min läkare sa att stygnen skulle bort efter max en vecka(tog dom själv) och att jag inte behövde ens sån där "skyddsplast" över när jag duschade, dock var jag tvungen att vänta ett dygn med duschandet.
    Sen beror det kanske lite på hur stora födelsemärken man haft och var dessa suttit, själv har jag haft mina på överkroppen.
    Läkningstid totalt ca 2veckor

Sencha skrev 2008-05-06 20:27:22 följande:
    Beror på hur de tas bort. Jag har några som är "bortskurna" på riktigt (med stygn och så). Och då ska man pyssla om dem extra noga, med typ kirurgisk tejp och sånt, och inte utsätta för en massa stretch och så, i helst uppemot ett halvår, om man vill slippa för påtagliga ärr. (Så länge räcker inte mitt tålamod, dock )
  • Teskedsmamman
    Vårsolen skrev 2008-05-06 20:32:33 följande:
    va? så har iaf aldrig jag behövt göra när de skurit bort dom(och hur gör de annars?) min läkare sa att stygnen skulle bort efter max en vecka(tog dom själv) och att jag inte behövde ens sån där "skyddsplast" över när jag duschade, dock var jag tvungen att vänta ett dygn med duschandet.Sen beror det kanske lite på hur stora födelsemärken man haft och var dessa suttit, själv har jag haft mina på överkroppen.Läkningstid totalt ca 2veckor
    Jag har tagit mina på benen och har inte heller hört nåt om streching...
  • Sencha
    Vårsolen skrev 2008-05-06 20:32:33 följande:
    va? så har iaf aldrig jag behövt göra när de skurit bort dom(och hur gör de annars?) min läkare sa att stygnen skulle bort efter max en vecka(tog dom själv) och att jag inte behövde ens sån där "skyddsplast" över när jag duschade, dock var jag tvungen att vänta ett dygn med duschandet.Sen beror det kanske lite på hur stora födelsemärken man haft och var dessa suttit, själv har jag haft mina på överkroppen.Läkningstid totalt ca 2veckor
    Ja, stygnen har de plockat efter en vecka-tio dagar.
    Det jag tog bort senast satt liksom i kanten av bröstet.

Man kan ta bort dem utan att liksom behöva skära ner i huden, utan bara skära mer eller mindre utanpå. Beror på hur det sitter. Och jag tror att man även kan bränna bort? Fast jag är ingen expert.
  • Vårsolen

nej jag är ingen expert jag heller, men det lät verkligen omständigt! Hoppas det läkte snyggt efter allt ompysslande
    Kom att tänka på en klasskompis, hon fick ett bortfryst, det var lite ofräscht men det satt på huvudet så det var väl bästa alt antar jag.

Sencha skrev 2008-05-06 20:34:58 följande:
    Ja, stygnen har de plockat efter en vecka-tio dagar.Det jag tog bort senast satt liksom i kanten av bröstet.Man kan ta bort dem utan att liksom behöva skära ner i huden, utan bara skära mer eller mindre utanpå. Beror på hur det sitter. Och jag tror att man även kan bränna bort? Fast jag är ingen expert.
  • Sencha
    Vårsolen skrev 2008-05-06 20:45:17 följande:
    nej jag är ingen expert jag heller, men det lät verkligen omständigt! Hoppas det läkte snyggt efter allt ompysslandeKom att tänka på en klasskompis, hon fick ett bortfryst, det var lite ofräscht men det satt på huvudet så det var väl bästa alt antar jag.
    Som sagt var, mitt tålamod räckte inte så länge Och dessutom får jag ful ärrvävnad, så nej, fantastiskt är det inte. (Men jag slipper oroa mig för ett ständigt kliande födelsemärke, och det känns bra )
  • Vårsolen

Hade inte heller haft tålamodet Och det där med fulärrvävnad känner jag igen, urtrist verkligen men man får ju se fördelarna istället

Sencha skrev 2008-05-06 20:47:14 följande:
    Som sagt var, mitt tålamod räckte inte så länge Och dessutom får jag ful ärrvävnad, så nej, fantastiskt är det inte. (Men jag slipper oroa mig för ett ständigt kliande födelsemärke, och det känns bra )
  • Snäckan6

Har du varit och kollat dem innan? Om dem är ofarliga och inte så stora så läker de fort, men om de däremot är stora eller om de behöver ta mer så kan det behövas tejpas och skötas lite extra. Jag har sammanlagt tagit bort 5 stycken, varav en visade på malignt melanom och de fick ta bort en ganska stor bit till för att vara säkra på att det inte fanns kvar något. Jag höll på att tejpa ett bra tag och skulle undvika att lyfta mkt den första veckan (satt på överarmen).

• Syth

De jag har är inte så stora. En sitter på höften, en på halsen och den tredje är på ögonlocket av alla ställen! De är rätt små alla tre, men var ännu mindre innan graviditeten. Sen jag blev gravid har de liksom pluppat ut, de har växt på höjden men inte på bredden... 

Jag beskrev det för sköterskan när jag ringde, och hon nämnde inget om att det skulle vara något problem att ta bort dem. Hon sa att de skulle skära och eventuellt använda laser, och att jag sen kommer få gå runt med plåster ett tag. Borde kanske ringa tillbaka och fråga lite till?

• Johanna89

Jag var precis och tog bort en leverfläck på ryggen idag. Den såg ofarlig ut enligt läkaren, men den hade växt det senaste halvåret, så jag ville ta bort den ändå. Det ångrar jag bittert!! Allt på grund utav den besvärliga läkningen.

På 10 dagar måste jag se till att inte böja på ryggen. Annars drar det ut såret så att ärret blir mycket större och kan gå upp. Sedan tar de bort stygnen, då måste jag ha plåster som håller ihop det i ytterligare (ca) en vecka. Sedan ska jag inte bada i badkar eller i havet på dessa två veckor, pga infektionsrisken. Och jag kan heller inte sola rygg på hela sommaren.. Det sista kan jag ha ett plåster över såret. Men det blir ju en fin vit prick på det då ..

USCH. Jag skulle ha väntat till hösten eller struntat i det totalt.
    Tyvärr är det lätt att vara efterklok.

• Syth

Jobbigt! Mina var på lite lättare ställen, jag kunde alltså röra mig som vanligt men fick också badförbud o så. Hoppas tiden går fort nu så du får njuta av livet obehindrat!!

Svar på tråden Läkning när man tagit bort födelsemärken?