Tips på god laktosfri tårta till småbarn!
Nån som har nåt bra tips ??
Nån som har nåt bra tips ??
Gör som du brukar men byt ut mot laktosfria produkter, så gör alltid jag iaf... Laktosfri grädde istället för vanlig osv
I min blogg finns det recept på en helt mjölkfri tårta. Kanske inte det du sökte, men det funkar ju till laktosintoleranta också.
Finns bilder på tårtor i mitt galleri också
På mina senaste barnkalas gjorde jag tårtbotten på:
3ägg
3dl socker
6 msk hett vatten
1,5 tsk bakpulver
3 dl mjöl
Ägg och socker vispas pösigt och sedan vänds resten ned. Grädda antingen i rund springform eller i långpanna (då får man en mellantunn botten som går att skära i former och lägga ihop)
Mellan hade jag laktosfri vispad grädde där jag rörde i ett paket bär, hallon/blåbär 225g som var lätt tinade.
På underska lagret hade jag också marsankräm (kokmarsan med laktosfri mjölk till laktosintoleranta, eller soja eller havremjölk för de som inte tål mjölk alls) som jag blandat ut med lite vispad laktosfri grädde för att få mer fluff i det hela.
När jag gör denna tårta till mjölkallergiker kör jag sojagrädde och sojamjölj.
Otroligt fräsch och uppskattad.
Vill du dekorera som en "vanlig" tårta så rekommenderar jag att bre över tunt med grädde och lägga på en massa bär (hallon/blåbär) och så slå på lite hemgjord gelé som du gör på röd saft och gelantinblad. Ha grädde runt tårtan.
Till barnkalas kan tårtan täckas med marsipan eller sugarpaste så man kan modellera den som man vill.
God är den i alla fall.
Ett tips förresten!!!!
Vill du vara säker på att få den saftig så kan du försiktigt "dränka" bottnarna i lite mineralvatten eller min favorit, grape tonic, då blir den saftig direkt, om man inte vill göra den dagen innan.