• Caramello Koala

Mixad friväxande häck?

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av en friväxande "häck" som består av olika sorters buskar (inte varannan såklart utan mer i grupper). Blir det rörigt och konstigt eller lummigt och naturligt, det är frågan... De skall alltså stå på en tomtgräns på rad som en vanlig häck men upplevas mer som buskage...typ.

Funderar på att använda tex häggmispel, schersmin och gärna någon sort till. Syren?

De får gärna blomma olika tider och skall bli ca 1,5-1,8 höga (utgår från att jag får lov att klippa lite). Jag bor "romantiskt, lantligt" och har gott om utrymme. Zon 3-4.

Myyyyycket tacksam för åsikter och förslag!

• Svar på tråden Mixad friväxande häck?
  • Kreolskan

Jag tycker att det låter himla fint men har ingen egen erfarenhet av denna typ av häckplantering. Varför skulle det inte fungera?

• Caramello Koala

Vet inte riktigt. Kanske kan det upplevas som konstigt när de trots allt markerar en tomtgräns som en vanlig häck?

• Kreolskan

Nej inte om du bor på landet. På gamla tomter brukar det ju vara väldigt ojämna syrenhäckar till exempel. Det gör nog inget att det är olika sorters buskar. Plantera det som du gillar!

• Torparn

Tycker det är jättefint med blandhäckar som är friväxande. Har man bara plats så skulle jag göra som du själv säger, gruppera kanske tre av samma sort bredvid varandra. Sen skulle jag nog inte ha alltför många sorter utan upprepa någon sort ibland.Det blir mindre rörigt med upprepning om du förstår vad jag menar.

Sen kanske jag inte skulle sätta precis alla på rad utan kanske med någon sort placera tre av samma i en triangel så en av plantorna bryter raden och hamnar inanför linjen.

Så linjen in mot trädgården bli lite oregelbunden, mjukt bågig.

• Caramello Koala

Tack! Nu blir jag ännu mer peppad! Kanske inte blir s tokigt trots allt!

Svar på tråden Mixad friväxande häck?