• SaraLotta

Bärsele och babyskydd, hur länge och från vilken vecka?

Undrar lite över det här med att sätta babyn i en bärsele och i ett babyskydd! Vet ju att man "fraktar" hem barnet i det, men när kan man börja sätta från sig bebisen i dessa två saker. Och hur länge? (alla skriver bara kortare stunder, men hur kort är det då?)
    Kan man sätta ungen i en bilstol och ge sig ut, visst stannar man då och då, men hur gör man? Någon som har lite koll och erfarenhet?

• Svar på tråden Bärsele och babyskydd, hur länge och från vilken vecka?
  • SaraLotta

Ingen som kan hjälpa mig?

• Aprilmia

Jag funderar på samma sak, så är det nån vänlig själ som kan hjälpa oss?!?!?!

• tigger

undrar detsamma...speciellt bärselen då jag planerar att vänja barnet vid den och hoppas att den triv i en.

• SaraLotta

Tjejer, det verkar inte vara någon som kan hjälpa oss! Kanske skulle flytta över den här frågan till Föräldrar-sidan?

• kixan

Babyskydd kan dom sitta i från början, så länge dom är nöjda, börjar dom protestera får man pausa lite.
    Bärsele (babybjörn) har minimimåtten 3.5 kilo & 50 cm och man ska inte bära långa stunder från början.
    Bärsjal kan man använda från nyfödd (även prematurer) och bära så länge man vill.

• SaraLotta

Men vad är långa stunder? Är det ok med en timma, mer eller mindre? Det är det som är så svårt, man vet ju ingenting!

• Uet

Bärsele och liknande där babyn sitter väldigt upprätt ska man nog börja ganska försiktigt.
    Kanske ca 5 min i början och öka på lite vart efter.
    Babyskydd kan dom sitta i längre eftersom dom oftast är lite mer liggande och inte är lika påfrestande för babyns rygg.

Så det som är viktigt att tänka på är ju att babyn inte får sitta för upprätt längre stunder, och vad iaf jag menar med längre stunder är kanske ca 20 min åt gången när dom har blivit lite vana vid att sitta i tex bärsele och iaf har blivit lite stabila i nacken.

Mina åsiker iaf =)

• NovasMamma

bärsele har jag låtit både rocky och nova vara i så länge jag behövt..om jag t ex varit på stan har dom fått vara i den ibland istället för vagn..har inte märkt några problem med det..dom brukar somna efter en liten stund och då lutas ju huvudet mot mig.. dom har fått vara i selen allt från 5 minuter till säkert nästan en timme..man märker väl när det inte är bekvämt eller jobbigt för dom....

• kixan

Uet: Bra sagt!

Ni andra: Tänk på att i en baby björn-sele sitter barnet rakt i ryggen med benen dinglandes och all tyngd på bäckenet. Inte den mest ergonomiska positionen för en liten bebis direkt...

• Fialoppan

När vi tittade på babyskydd så sa expediten att bebisen inte ska sitta där i mer än 20 minuter de första veckorna eftersom huvudet väger så mycket i förhållande till kroppen.

• SaraLotta

Tack snälla för alla svar, nu har jag lite att gå efter!

• annhan

Fialoppan; Hur funkar det om man ska åka nånstans med bil, och ha bebisen i babyskyddet? Stanna bilen och pausa var 20:e minut då?

• nettan08

med långa stunder brukar man säga en halvtimme, speicellt i en bärsele men ska man åka bil i en trekvart och bebbe inte protesterar kan man fortsätta åka

• Fialoppan

Du annhan jag vet inte hur det funkar, jag bara berättar vad expediten sa! Sen kan jag ju tycka att man kanske inte behöver ge sig ut på lååånga bilturer med en nyfödd... Men det är ju upp till var och en!

• Misha

Bra tråd! Jag har faktist inte ens tänkt i dem här banorna ännu...

En sak undrar jag dock: hur kommer det sig att man kan bära dem längre i just bärsjal?

MVH
    Misha

• kixan

Misha: I en bärsjal kan man bära bebisen liggande eller halvsittande med benen i "grodposition" (ungefär som man bär en nyfödd på frihand alltså). Det bärsättet är ingen påfrestning för bebisen, alltså kan man bära dom så länge man vill.

• Misha

Kixan: Tack då förstår jag. = )

• flowermoon

Finns det mönster på bärsjalar?

• Odie

Enligt min bvc tant ska man inte ha barnet i bärsele förrän det är ca en månad gammal.. börja med korta stunder typ fem-tio minuter och sedan kan man öka på efterhand..
    Babyskydd kan man ha redan från början, men det är väl inte jättebra för dom små ryggarna så vi använde den bara när vi åkte bil i början, inte som babysitter... Dom säger väl att om man ska åka långt så får man stanna och ta ut bebin ibland så den får "sträcka på sig" :)

Svar på tråden Bärsele och babyskydd, hur länge och från vilken vecka?