Nån som kan det här med libanesiska mat? Tips och recept sökes
Till min mans 30års fest så ska vi ha buffé med mat från mellanöstern/libanon. Nån som har tips på smårätter mm. gärna med era favoritrecept.
Till min mans 30års fest så ska vi ha buffé med mat från mellanöstern/libanon. Nån som har tips på smårätter mm. gärna med era favoritrecept.
Hej! Jag hade Mellanöstern-tema med maten när jag fyllde 35, det blev succé kan jag säga. Recepten plockade jag från en bok som heter "Marias persiska bufféer" av Maria Masoomi (Ica Bokförlag).
Där hittar du allt möjligt gott, gå efter dom färdiga menyförslagen, eller blanda ihop själv, det gjorde jag, plockade det som jag tyckte verkade gott (och lätt att göra).
Förutom maträtterna så hade jag ett litet plockbord brevid, med oliver, nötter, russin och annat smått & gott. Lycka till!
Ohh jag som tycker så mycket om libanesisk mat.
Du ska få lite recept av mig.
Kefta
1 kg finmalen lammfärs eller nötfärs
1 lök
3 vitlökar
0,5 kruka koriander
0,5 kruka persilja
5 myntablad
1 msk paprikapulver
1 tsk svartpeppar
1 msk spiskummin
1 tsk ingefära
2 ägg
salt efter smak
16st grillspett
Lägg spetten i blöt före användning. Mixa lök, vitlök, koriander och persilja. Tillsätt alla kryddor och ägg. Rör färsen i smeten och blanda väl. Med blöta händer formar du färsen till små korvar ca 10 cm långa. Sätt i spettet och se till att färsen sitter fast. Grilla keftan över kol eller i ugnen, 200 grader, ca 10 minuter
Tabbouleh 4 personer
2 dl bulgur, kokt
4 dl persilja, slätbladig, fint skuren, ej hackad
1 krukafärsk mynta
2 st tomater
2 msk citronsaft
4 msk olivolja, god
salt och peppar
1 st vitlöksklyfta, pressad
Tillagning:
Koka bulgur enligt anvisningen på paketet och låt svalna.
Skär persilja och mynta fint, tärna tomat och blanda med bulgur. Blanda citron, olja och vitlök till en dressing och slå över. Salta och peppra.
Harissa-ris med grönsaker och nötter
4 port
2 dl basmatiris
5 dl grönsaksbuljong
1/2 tsk gurkmeja
1/2 purjolök
2 morötter
1/2 blomkål, ca 300 g
2 msk smör
1 1/2 msk harissa
1/2 tsk salt
1 dl cashewnötter
1/2 dl färsk koriander
Sås:
2 dl matyoghurt
1 vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
Koka riset i buljong och gurkmeja. Skölj och strimla purjolöken. Skala och skär morötterna i tärningar. Dela blomkålen i små buketter, stek i smör ca 7 min. Tillsätt morötter och purjolök, stek ytterligare ca 5 min. Rör ner harissa utrörd i 1 msk vatten. Smaksätt med salt. Strö över nötter och koriander. Blanda grönsakerna med riset. Smaksätt yoghurten med pressad vitlök och salt. Servera riset med såsen
Haricoverts i tomatsås
4 port
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
Olja
250 g haricots verts
1 burk krossade tomater, 400 g
1 grönsaksbuljongtärning
2 krm harissa
2 krm salt
Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i smör-&rapsolja i en panna. Tillsätt haricots verts, tomater, buljongtärning, harissa och salt. Koka under lock ca 15 min. Häll upp i en skål. Låt kallna. Servera som mezerätt, till pasta, grillat kött eller fisk
Tzatsiki är ju ett måste också.
Den kan du ju göra i princip hur du vill
Jag brukar använda mig av turkisk yoghurt
Ta hur många vitlökar du vill, pressa dem
Ibland brukar ja ha riven gurka i.
Jättegott
Tips till couscous älskare, jag lägger couscousen tillsammans med de hackade grönsaker jag valt i en bunke, kokar upp vatten i vatten kokaren häller över och lägger locket på så det får stå och dra...
Kolla efter boken "Mat för gudar" på biblioteket, finns massa goda recept! Ett tips är att grilla kebab (köttfärs på spett) ock köttbitar, kyckling till huvudrätt servera med bröd och klyftpotatis. Det finns en god vitlökscreme som är super till som görs på bla vitlök, olja och citron. Tycker vekligen att du ska satsa på många små förrätter, typisk festmat i mellanöstern! försök även att förbereda mycket innan. Rekomenderar denna boken efter som det blir mycket recept till alla smårätter!
Åh tack för alla svar.
Ska verkligen kolla böckerna.
UmmA Lina: dina recept verkar mums mums
Det är dom också.. hoppas att du prövar något av dem..=)
Prova att googla.......då hittar du nog massor!
Till tabbouleh brukar jag använda vetekross. Den kokas inte utan tvättas noga och blötläggs i citronjuice. Jag tycker det är enklare och snabbare. Men det är väl en smaksak.
Jag tog tipset och gick till biblioteket. Hittade massor med böcker och lånade med några hem.
Tack så mycket för det tipset.
Jag försöker sätta ihop en buffé och sen får ni säga om det är "godkänt"