• Lina86

Vad betyder ordet dito?

Ja som sagt.. vad betyder ordet dito?

Ser o hör det överallt på internet men kan inte alls fatta vad som menas med det..

• Svar på tråden Vad betyder ordet dito?
  • MaddeMamman

"detsamma"

Tandkräm på min spegel.
  • Lina86

tack

MaddeMamman skrev 2008-05-07 07:33:01 följande:
    "detsamma"
  • MaddeMamman
    dito el. d:o, <adv> detsamma, Exempel; "-God jul! -Dito!" dylik, av samma slag.
    Tandkräm på min spegel.
  • Betelgeuse

Det används för att slippa en upprepning och betyder ungefär "samma eller likadant som föregående".

T.ex. Han hade svarta byxor och dito jacka. (= Han hade svart jacka också.)

• Lina86

aha , så det gick att slå upp det? haha

MaddeMamman skrev 2008-05-07 07:34:37 följande:
    dito el. d:o, <adv> detsamma, Exempel; "-God jul! -Dito!" dylik, av samma slag.
  • Lina86

okeej

Betelgeuse skrev 2008-05-07 07:35:12 följande:
    Det används för att slippa en upprepning och betyder ungefär "samma eller likadant som föregående".T.ex. Han hade svarta byxor och dito jacka. (= Han hade svart jacka också.)
  • presens konjunktiv

Dylikt, sådant, detsamma, likadant.

Om det används som svar på något, så betyder det "jag vill säga samma sak men jag orkar inte upprepa det". - Jag älskar dig! - Dito.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Amazina

Fan, jag hade en gammal pojkvän som alltid sa "dito" när jag sa att han var söt, snäll, bäst eller att jag älskade honom. DITO!!?? Höll på att bli gaalen!

• Takex

För mig är ordet "dito" väldigt nördigt. Tänker på en typ 35 årig man, med brallerna för högt upp och glasögon som inte passar när jag hör det ordet.

Amazonas - Jag hade blivit tokig och rytigt åt honom, haha.

• Patrik 250

För att avsluta en tråd....

Ditto (from Italian detto = said) refers to something that was mentioned previously or above, spoken or written to avoid repeating the statement.

Svar på tråden Vad betyder ordet dito?