• allt och lite till

Ni med valp och en bebis!

Hejsan!
    jag har 1 månads bebis och vill skaffa vovve (har mkt hunderfarenhet och haft hundar)
    undrar bara lite hur ni har det som skaffar valp och bebis typ samtidigt!
    jag vill skaffa en rottis blandning.
    jag vill ju ha nått att träna med ^^
    jag har tänkt att gå kurser och så...
    bor i lägenhet 2a...
    skriv lite hur ni har det!
    mvh//J

• Svar på tråden Ni med valp och en bebis!
  • Flissi

Ställer ungefär samma fråga då vi kommer få hem vår valp när vår kommande bebbe är ca 1 månad!

• Baby Animal

Jag skaffade min första hund när min dotter var 3mån gammal, det gick ju men det var faktiskt jobbigt måste jag säga, om man oftast är själv hemma får man räkna med att vara ute mest eftersom valpar ska ut varannan timme och vi skaffade vår valp i december ^^, Men allt går.

Min andra hund köpte vi oktober-06 och då var dottern dryga året, det gick också men var också jobbigt i början.

Det är jobbigt fram tills valpen blivit rumsren skulle jag säga, men sen är det inga problem om man är villig att vara ute mkt

Vi bodde i en 2rok tills dec-07. Nu bor jag i en 3rok, har en hund och hon har snart blivit 2år och allt fungerar kanon måste jag ju säga, dottern har blivit ca 2½år och fått en lillebror som blir 2mån nu på torsdag Vi kommer nog skaffa en till hund till hösten om allt känns rätt!

Som sagt, allt går med vilja Men räkna med en stressig start med mkt utevistelse (så skaffa hund på vår/sommaren är ett bra tips)

Mvh //Cissi

• Baby Animal

En annan jobbig grej är ju att både barnet och valpen behöver MKT uppmärksamhet och en valp har vassa tänder som lätt kan tycka att en bebis flaxande hand ser mkt god ut.. inget illa menat från hundens sida, dom vet ju inte bättre än helt enkelt Så tålamod är något man inte kan klara sig utan i den sitsen :-P

• Fröken perfekt

Ingen bra ide att slaffa bebis och valp i samma veva, det blir ju två bebisar på en gång. När valpen blir runt ett år och ev lite mer krävande då lär du ha fullt up med en ännu mer krävande bebis. Finns en anledning till att så många hundar placeras om, de som skaffat dem orkar inte med både hund och barn.

• Baby Animal

Fröken Perfekt har helt rätt, vänta till nästa vår iaf så har bebisen blivit lite större och ni är helt 100% säkra på vilken ras ni vill ha och som passar ju eran familj

• Flissi

I mitt fall har jag haft en berner innan som vi tog bort i november.
    Så jag har haft hund i 10 år så det är inget nytt, mer valpgrejen som är "nygammal".

Min tanke är att det borde vara enklare att skaffa valpen nu, när bebisen är "orörlig" lättare att bara lägga i vagnen &  gå ut.  Bor dessutom i villa med grönområde precis utanför så kan gå på pinkerunda utanför huset med babyvakt (inte längre än att vara i källaren tex. )
    Vår dotter är 2,5 år, så henne räknar jag inte som nåt "problem" i sammanhanget.
    Vi har föräldrar/vänner som kan ställa upp att vakta barnen hemma om nån av oss inte är hemma & hunden måste ju gå ut på kvällen också. Har även granne/vänner med hund som även kan ta med vår på runda om man inte kan komma ifrån.
    Måste ju vara "lättare" att ha hunden som valp nu än nästa sommar  när man har en rörlig ettåring också (?)
    Vintervalp känns inte aktuellt med två ganska små barn & kläder på osv...

I vårt fall ska hunden sen vara hos min mamma när vi jobbar, då måste den ha ganska bra lydnad så jag vill ha detta 1,5 året på mig att fostra den.

• Lokatt

vi har ganska nyss fått valp och har tre barn, minsta är 2,5 mån.
    Skulle aldrig gjort det om vi inte haft trädgård. men tack vare altandörren så går det snabbt och lätt med rumsrenhets träning osv.

• Fröken perfekt

Kan bara tillägga att det är många uppfödare som inte säljer till småbarnsfamiljer då det ofta blir problem och hunden behöver placeras om inom ett år. Antingen är det allergier eller att de tycker att det är för jobbigt, men ofta är det något. Att tiden inte räcker till att träna hunden tillräckligt. Det låter idylliskt med barn och hund, men har man inte hund när barnen kommer skulle jag vänta tills barnen är fem sex år.

Flissi skrev 2008-05-07 10:11:18 följande:
    I mitt fall har jag haft en berner innan som vi tog bort i november. Så jag har haft hund i 10 år så det är inget nytt, mer valpgrejen som är "nygammal". Min tanke är att det borde vara enklare att skaffa valpen nu, när bebisen är "orörlig" lättare att bara lägga i vagnen &  gå ut.  Bor dessutom i villa med grönområde precis utanför så kan gå på pinkerunda utanför huset med babyvakt (inte längre än att vara i källaren tex. ) Vår dotter är 2,5 år, så henne räknar jag inte som nåt "problem" i sammanhanget. Vi har föräldrar/vänner som kan ställa upp att vakta barnen hemma om nån av oss inte är hemma & hunden måste ju gå ut på kvällen också. Har även granne/vänner med hund som även kan ta med vår på runda om man inte kan komma ifrån. Måste ju vara "lättare" att ha hunden som valp nu än nästa sommar  när man har en rörlig ettåring också (?) Vintervalp känns inte aktuellt med två ganska små barn & kläder på osv...I vårt fall ska hunden sen vara hos min mamma när vi jobbar, då måste den ha ganska bra lydnad så jag vill ha detta 1,5 året på mig att fostra den.
  • Lokatt

vill bara tillägga att vi haft hund förut (även när barnen fanns) han gick tragiskt nog bort och vi har saknat att ha hund otroligt mycket.
    Skulle inte heller rekomendera någon som verkligen inte vet vad det innebär (även om ts verkar ha erfarenhet). Håller med Fröken perfekt i mycket av inlägget ovan.
    Dessutom är det välldigt viktigt att välja ras med behov man kan tillgodose. En bruksras när man har bebis, nej.

• Flissi

Jo tyvärr är det väl så att alltför många placeras om.

Men jag kan inte tänka mig att vara utan hund i massa år till, jag tycker det är jobbigt varje dag att vara utan, det är ju en livstil man har.
    Min uppfödare har precis fått barn själv, så hon tyckte bara det var roligt att vi var i samma sits.
    Men vet också uppfödare som inte säljer första hund till barnfamiljer. Dock inte hört nån som inte säljer till barnfamiljer som redan har eller haft hund, men det finns säkert också.

Jag ville som TS,  mer höra hur det gått/går för de som har/haft valp & småbarn ihop.
    Lite tips vad man ska tänka på osv.
    Vad var jobbigt & vad var smidigt?

Svar på tråden Ni med valp och en bebis!