Kan bara tillägga att det är många uppfödare som inte säljer till småbarnsfamiljer då det ofta blir problem och hunden behöver placeras om inom ett år. Antingen är det allergier eller att de tycker att det är för jobbigt, men ofta är det något. Att tiden inte räcker till att träna hunden tillräckligt. Det låter idylliskt med barn och hund, men har man inte hund när barnen kommer skulle jag vänta tills barnen är fem sex år.
Flissi skrev 2008-05-07 10:11:18 följande:
I mitt fall har jag haft en berner innan som vi tog bort i november. Så jag har haft hund i 10 år så det är inget nytt, mer valpgrejen som är "nygammal". Min tanke är att det borde vara enklare att skaffa valpen nu, när bebisen är "orörlig" lättare att bara lägga i vagnen & gå ut. Bor dessutom i villa med grönområde precis utanför så kan gå på pinkerunda utanför huset med babyvakt (inte längre än att vara i källaren tex. ) Vår dotter är 2,5 år, så henne räknar jag inte som nåt "problem" i sammanhanget. Vi har föräldrar/vänner som kan ställa upp att vakta barnen hemma om nån av oss inte är hemma & hunden måste ju gå ut på kvällen också. Har även granne/vänner med hund som även kan ta med vår på runda om man inte kan komma ifrån. Måste ju vara "lättare" att ha hunden som valp nu än nästa sommar när man har en rörlig ettåring också (?) Vintervalp känns inte aktuellt med två ganska små barn & kläder på osv...I vårt fall ska hunden sen vara hos min mamma när vi jobbar, då måste den ha ganska bra lydnad så jag vill ha detta 1,5 året på mig att fostra den.