Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Rosesarered

Få bort nässlor?

Någon som har några effektiva tips?

• Svar på tråden Få bort nässlor?
  • Miisun

Jag oxå vill veta! Mamma sa att det enda som hjälper e å ränsa, ränsa, ränsa *suck* har så mycket av dom jä*larna!

• Rosesarered

Jag läste någonstans att man ska gräva bort obäket. Men har man nässlor på 1000kvm av tomten är det lite jobbigt. Kan det inte räcka med att klippa med åkgräsklipparn om och om igen?

• zigge4ever

Det räcker inte att klippa och klippa om och om igen, man måste få bort rötterna. Alltså rensa och rensa. Jag tycker att det går bäst på våren medan de är små, sen får man fortsätta eftersom. Men de är tjurskalliga. Tänk om alla växter som man faktiskt Vill ha i trädgården kunde ha samma växtkraft...

• Puss och Kram

jag har rivit bort massor av bränässlor, bara att riva. rötterna ligger som gulaktiga nät ganska ytligt och sitter inte så hårt, det syns resultat av det jag gjorde förra sommaren också... skönt.

• Mrs Dragon

Jag drar upp så mkt jag kan och vattnar sen med ättika (varmt/soligt väder och inget regn inom 6 h). Verkar funka. :)

• MagdaA

jag har hört att man kan kväva dom. Täck området med en pressening, låt ligga minst 1 år. iofs dör ju mycket annat då också, men man slipper rensa. Jag bor på en gammal bondgård och har också massor av brännässlor överallt.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Biene

Tyvärr räcker det inte att bara klippa bort nässlorna. Man måste gräva bort dem och gräva rejält. Minsta lilla rotbit som är kvar i jorden kan växa upp igen, om ej i år så är den där direkt på våren nästa år.

Svar på tråden Få bort nässlor?