• märtapärta

Kan någon snäll person förklara.... röda blodplättar!

Vi håller på med utredning om vår dotter är laktosintolerant, vi har fått svar på några av proverna och ett av dem sa att hon har ett högt värde på de röda blodplättarna. Hon ska därför tillbaka till barnkliniken och ta fler prover. Själv kan jag inget om detta, så om någon kunnig kan förklara vad det betyder att ha ett högt värde på blodplättarna så skulle jag vara jättetacksam.

~ Henny, 27 augusti 2006 ~
  • Svar på tråden Kan någon snäll person förklara.... röda blodplättar!
  • Pirella

När jag googlade på trombocyter (=blodplättar) hittade jag denna sida:

www.skane.se/templates/Page.aspx

Längst ner står det lite om förhöjda trombocytvärden:
    "Förhöjt antal trombocyter ses tillfälligt efter traumata samt efter splenektomi och en mer kontinuerlig ökning förekommer som delfenomen i det kroniska inflammatoriska tillstånd t.ex rematoid atrit, regional enterit och ulcerös kolit. Mycket kraftig trombocytstegring ses som led i myeloproleferativa syndrom."

På en annan sida finns denna information:
    "Det stora flertalet patienter med måttlig trombocytos (6-800x109/l) har detta sekundärt till annan sjukdom. Här kan nämnas infektion, inflammation, blödning, postoperativt, trauma, känd malignitet samt patienter som tidigare har splenectomerats.

Primärvården i Örebro skriver om inflammatorisk tarmsjukdom och att "förhöjd SR, CRP, anemi eller trombocytos stärker misstanken".

Blev du något klokare av det?

• märtapärta

Tack så mycket!! Det var många krångliga ord som jag inte förstår men jag ska länka vidare till någon som kan hjälpa mig.

• ThisIsMe

Är du säker på att det handlar om trombocyterna? Det finns nämligen egentligen inget som heter röda blodplättar. Det finns blodplättar och röda blodkroppar. När man säger röda blodplättar menar man vanligtvis röda blodkroppar (erythrocyter).

• Tjohalia

Du verkar ha tjorvat ihop det lite, i rubriken står det "röda blodplättar", såvitt jag vet så har man blodplättar (trombocyter), röda och vita blodkroppar. Är det blodplättarna eller dom röda blodkropparna det handlar om? Dom röda blodkropparna transporterar syre runt i kroppen, blodplättarna gör så att blodet kan levra sej (koagulera).

• Prisssan

Trombocyter är inte samma som röda blodkroppar. Röda blodkroppar är röda blodkroppar.'
    Prova googla så hittar du säkert något.
    De innehåller iaf hemoglobinet som transporterar syret till alla cellerna och hemoglobinet ger blodet dess färg.
    Bildas i benmärgen-våra platta ben, lever i ca 120 dagar, därefter bryts de ner i mjälten.

Kan ej hjälpa dig vad din dotters provsvar betyder.

Förföljd av små rosa tramsiga moln...
  • Tossitoss

ett högt värde på de röda blodplättarna kan bero på att man är uttorkad dvs. då blir de röda blodplättarna fler per ex. ml blod. Om det är tvärtom finns det mer vätska, och därför blir blodplättarna färre per ml. Förstår du? Tänk annars typ juice. Om man inte späder den så mycket o den blir stark är det ju mer koncentrat per ml...

• Annika26

Mm, men om det är trombocyter TS menar så kan ett förhöjt värde av dessa tyda på en inflammation.

ThisIsMe skrev 2008-05-08 15:44:48 följande:
    Är du säker på att det handlar om trombocyterna? Det finns nämligen egentligen inget som heter röda blodplättar. Det finns blodplättar och röda blodkroppar. När man säger röda blodplättar menar man vanligtvis röda blodkroppar (erythrocyter).
  • Prisssan

Mm det jag skulle skriva men var lite sent ute

Tjohalia skrev 2008-05-08 15:48:38 följande:
    Du verkar ha tjorvat ihop det lite, i rubriken står det "röda blodplättar", såvitt jag vet så har man blodplättar (trombocyter), röda och vita blodkroppar. Är det blodplättarna eller dom röda blodkropparna det handlar om? Dom röda blodkropparna transporterar syre runt i kroppen, blodplättarna gör så att blodet kan levra sej (koagulera).
    Förföljd av små rosa tramsiga moln...
  • ThisIsMe
    Annika26 skrev 2008-05-08 15:50:44 följande:
    Mm, men om det är trombocyter TS menar så kan ett förhöjt värde av dessa tyda på en inflammation.
    Det är sant. Men det är nog bra om TS försöker ta reda på vilken blodkropp det verkligen handlar om.
  • Annika26

Jo, det underlättar en hel del. Glad
    TS, jag tycker att du ska kontakta din läkare och fråga om detta. Då får du förhoppningsvis rätt svar på en gång. Flört

ThisIsMe skrev 2008-05-08 15:52:46 följande:
    Det är sant. Men det är nog bra om TS försöker ta reda på vilken blodkropp det verkligen handlar om.
  • Pirella

Jag tog för givet att det var blodplättar TS menade.
    Fel av mig, kanske. Men eftersom det handlade om en eventuell laktosintolerans och trombocytos associeras med inflammatoriska tillstånd (och särskilt i magtarmkanalen, tydligen), så kändes det inte som om jag ver fel ute. Är det erytrocyter TS menar, så är det såklart en helt annan femma.

• märtapärta

OJOJ vad folk har svarat här. Ja, jag vet nu att jag blandat ihop blodkroppar och blodplättar och just nu kan jag inte komma ihåg vilket av det som läkaren sa heller. Men iallafall sa han att vi skulle vänta in svaren på de andra proven och sedan gå tillbaka till barnkliniken för att kolla upp blodprovet och eventuellt de provsvaren som vi väntar på om de visar något konstigt. Tack till alla som försökt hjälpa till här, jag är mest bara nyfiken vad provsvaret innebar och när man inte kan någonting inom ämnet så är det lätt att blanda ihop orden....Flört

Svar på tråden Kan någon snäll person förklara.... röda blodplättar!