• jagvetintevadjagheter

Ont i svanskotan, hur ska man sitta???

Har ett stillasittande jobb och nu de senaste veckorna har jag fått mer och mer ont i svanskotan när suttit ett tag. Det är svårt att gå och även obehagligt när man sitter ju.
    Kan inte stå för länge heller pga foglossning, så jag är ju väldigt beroende av att få sitta ner. Men HUR ska jag sitta för att det inte ska göra så hiskeligt ont?? Känns som jag snart testat alla "positioner". Nån som varit med om liknande?

• Svar på tråden Ont i svanskotan, hur ska man sitta???
  • Intelligenti pauca

Ta kontakt med en sjukgymnast.El din BM

För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Labrat

testa att rulla ihop en handduk eller liknande och sätt dig på "kanten" av den.. svårt att förklara, men så att det blir som en kil o du inte behöver sitta platt..hoppas du förstår vad jag menar...

• Jempa L

Enda stolen som funkar för mig är kontorsstolen... Sitter riktigt högt så att jag nästan får "hoppa upp" för att sätta mig. Armstöden gör att det är lättare att resa sig. Det tar knäcken på svanskotan att sitta tex på sängen eller i en djup soffa. En del kontorsstolar går det ju att vicka sätet på så att det blir lite mer framåtlutat, kanske funkar på din?

Annars har jag tyvärr inga direkta råd, möjligtvis att sitta på en amningskudde om du har en sådan? Formad som en hästsko så skonar du svanskotan.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Nangi

Pröva att vända på stolen så du sitter en aningen framåtlutad. Då blir det inte lika mycket tryck på svanskotan. Lycka till !

• AnnaGBG

Det finns ju speciella kuddar "doughnuts" att köpa med hål i mitten.

Fast jag rekommenderar akupunktur! Skitbra mot foglossning ( ok, inte för alla, men värt att testa ) och smärtan i min svanskota är helt borta.

• jagvetintevadjagheter

Tack för alla tips, jag får kanske dra med mig några kuddar hemifrån och testa mig fram

• marsed

Har samma problem jag. Ont i både rygg och svanskotan när jag sitter men kan ändå inte stå för långa stunder för då värker ryggen mer och så gör det ont i bäckenet. Sitter med en liten kudde som stöd i svanken och sittdynan framåtlutad men det hjälper inte tycker jag. Försöker vara uppe och röra på mig då och då.

• jagvetintevadjagheter

marsed: jag försöker oxå vara uppe och gå mycket under dagen, blir många turer till kopiatorn och postfacken Men det får man stå ut med, smärtan är ju nästan outhärdlig efter lunch

Svar på tråden Ont i svanskotan, hur ska man sitta???