• JSJF

Hur få bukt med "tjockisvecken"?

Min 4-månaders dotter blir röd och irriterad i vecken på låren, armarna och i rumpan titt som tätt. Jag smörjer med Inotyol emellanåt och det fungerar väl ok, men det kommer alltid tillbaka. Jag torkar ordentligt efter bad och luftar varje dag, men det är så tätt så jag vet inte om det hjälper mycket. Någon som har tips? Kan t ex babypuder vara något?

• Svar på tråden Hur få bukt med "tjockisvecken"?
  • Bondbrud81

Jag har provat både puder och inotyol men tycker det blir bäst resultat av salvan.
    Men prova!

• Ela86

Jag har weledas olja, den e super!!! den har jag på lillkillen eftersom han oxå har såna härliga veck testa den oljan, det brukar bli bättre jättefort. annars e d nog inte mkt mer än det du gjort....

• Lady Bling

Potatismjöl kan funka jättebra för en del.

• JSJF

Tack för svar! Verkar som det mest är att köra på med salvor och oljor, ska nog testa puder och se om det gör skillnad. Hon verkar inte bry sig, men det ser ju ont ut.. =)

• Lady Bling

Jag skulle testa potatismjöl istället för puder om jag var du.

Dels innehåller ju barnpuder ofta alla möjliga ingredienser, parfym osv och det känns rätt onödigt, då skulle jag inte pudra med alla möjliga kemikalier där.

Är absolut inget "naturfanatiker" men när det gäller det känns det som om det mest naturliga är bäst.

Kör själv alltid inotyolsalva eller potatismjöl i irriterade veck. Något jag märkt är dock att när jag kör salva så brukar problemen inte bli värre, men inte så mycket bättre heller, speciellt inte i halsveck osv, men däremot i rumpan brukar inotyol funka bättre om det är rejält rött.

De gånger jag kört generöst med potatismjöl i vecken på kvällen brukar det röda alltid ha försvunnit till morgonen.

• cicci85

tycker oxå att potatismjöl funkar jättebra!

• B Rus

Använder ni potatismjöl även i förebyggande syfte, hur ofta?

• Jo Lo

Min son hade mycket rött i halsvecken och då sa hon på bvc att jag skulle använda lite kortimyk (kortison och svampmedel) för att det lätt blir lite svamp i vecken. Smorde tunt tunt i några dagar och sen försvann det.
    I rumpan när det är som värst blandar jag silon och inotyol ngt jag hört ska va bra och det fungerar. Lägger på ett supertjockt lager innan han går i sängen!
    Lycka till!!

• JSJF

Och hur vet man om det blivit svamp?

• mammelimam

Vi torkar då och då med alsollösning (ej alsolsprit) om det blivit rött och irriterat i vecken - har funkat kanonbra.

• B Rus

Nu petar jag igång denna tråd igen!
    Nu är lillen tre månader och fetare än nånsin, och efter att ha provat en massa olika råd så slutar det med: en gång om dagen bomull med vatten och torka torrt med papper. Hans veck hålls jättefina så!

Stolt och lycklig mamma
Svar på tråden Hur få bukt med "tjockisvecken"?