• Anonym

ADHD-vuxen, jobbar ni?

Jag är under utredning för ADHD och läser min femte termin på förskollärarutbildningen. Jag är så rädd att min ADHD ska göra att jag inte kan jobba med detta sen. Ni som har ADHD som vuxna, jobbar ni och hur går det, Vilka problem har ni?

Jätte jätte tacksam för svar

• Svar på tråden ADHD-vuxen, jobbar ni?
  • Anonym (vårdaren)

Lite fel att skriva "oroa dig inte" tycker jag för är inte så enklet.
    Jag jobbar själv med utvecklingsstörda på ett gruppboende och ingen i personalgruppen känner till att jag har ADHD. EN fashinerande grej är att det jag har jätteproblem med hemma med barnen; tålamodet och de inre stressen jag hela tiden känner, svårigheterna att sitta kvar vid matbordet och ta det lugnt tills alla ätit upp osv, det har jag nga som helst problem med på jobbet, har pinsamt lätt ta på mig en roll och gör jag får dåligt samvete över jag inte fixar det hemma.

Det värsta för mig är mina svårigheter minnas saker och det ställer till det ibland, mitt korttidsminne är klatastrof och kan vara förädande. Jag skriver lappar till mig själv och påminnelser i meddelandeboken oftare än de flesta men vill ju inte göra det för ofta, då jag som sagt inte gått ut med min problematik.
    jag har också svårt att snabbt plocka fram information i huvudet då jag är så distraherad, har allt där inne men kan inte plocka fram det alltid när det behövs så en arbetsdag för mig tar nog mer energi än för de andra och av den anlednongen har jag valt jobba 75%.

• Rosenöga

Ingenting blir bättre av att man oroar sig.

Men jag såg nyss den där artikeln om vilka jobb som är lämpliga och den var så humoristiskt skriven speciellt ang. de jobb som inte passar.

Förstår att det är många problem som följer med ADHD men många har det men vet inte själva vad som är fel och visst jobbar de.

• Anonym

Det går utmärkt att jobba och ha ADHD.

• Maddiie

Min mans arbetskamrat har ADHD o det funkar jätte bra =0)
    Han är kanske lite livligare o tokigare än alla andra *ler*
    Man lär sig nog o leva med det

• Anonym (Undrar oxå)

Jag tror inte att det är någon annan än du själv som kan veta om du kan jobba som förskolelärare eller inte och hur mkt!
    Själv väntar jag på utredas för ADHD så jag vet inte vad det kommer att ge, men jag känner att oavsett vad utredningen kommer fram till har jag vissa svårgheter som inte alla andra har. Jag har hittills jobbat heltid och arbetar just nu på en specialskola, men då har jar alltid varit skittrött när jag kommit hem och inte orkat mkt mer än jobbet. Nu är jag mamma och måste orka mer än jobbet och då vet jag inte hur jag skall få livet att gå ihop.
    Jag funderar liksom du vad som är ett bra jobb och hur mkt jag skall jobba. Jag tror att jag skulle må bättre av att jobba mer självständigt än vad jag gör idag och kunna ha mörligheter att dra mig undan från folk då jag känner att jag börjar bli trött och inte forsätta att pressa mig själv hela tiden. Jag måste finna ett sätt att spara på min energi.

Vad blir du trött av? Hur reagarer du i olika miljöer? Är det för att du är trött som du inte riktigt orkar hemma?

Bara du själv kan veta vad du orkar och mår bra av!

Svar på tråden ADHD-vuxen, jobbar ni?