• mj82

renovering av badrum, kostnad?

någon som renoverat ett ung 8 kvm stort badrum ung. vad har det kostat ung? vi ska byta ut våtmattorna på golvet och väggarna till kakel på väggar och ny våtmatta på golvet och så ska vi byta ut porslin. det sistnämda kan man ju ha en egen budget på men vad kostare själva arbetet som man köper av firma? vad får man räkna med ung? förstår att man inte kan veta exakt men kostar det 5000 eller 20 000.
    (vi vill att en forma gör det så vi vet att allt blir rätt gjort)

• Svar på tråden renovering av badrum, kostnad?
  • 061104

Min sambo renoverade sitt badrumm, allt gick på 30.000 & då utförde han arbetet själv, så det är så olika det där.

• mj82

ok, men det var just själva arbetet jag undrade mest över vad det gick på. det andra får man ju köpa efter vad man har för pengar.

• 061104

Kan du inte ringa & rådfråga någon då?
    Typ kolla på Bauhaus eller så? Dom gör ju kalkyl efter hur du vill ha det, hur stort det är oså.

mj82 skrev 2008-05-07 17:00:22 följande:
    ok, men det var just själva arbetet jag undrade mest över vad det gick på. det andra får man ju köpa efter vad man har för pengar.
  • j 3 n N y

Jag skulle nog räkna på ungefär 30.000 för själva arbetet. Mitt tips är att ta in offerter från tre-fyra olika plattsättare.

• mj82

ok, ja jag ska ringa men alla har troligen stängt nu så jag bara kollade lite snabbt här.

tack för svaren i alla fall!! :)

• ninnione

blev lite rädd för en firma vi kontaktade, de skulle ha 90- 100 000 men då ingick kakel  för hela badrummet o allt material...men en liten privat skulle ha 30 000 för jobbet o material för att kakla o göra underarbetet.

• Bispan

En tjej vi känner har ett badrum som måste vara ung 6 kvadrat stort. Hon gjorde inte något själv, firmorna gjorde allt och allt i badrummet är nytt och fräscht, helkaklat. Det kostade henne nästan 90 000 kronor.

• Yavanna

Renovering av badrum är väldigt dyrt, vi håller just nu på att renovera vårt badrum. Om man vill ha kakel och klinker och det har suttit våtrumsmatta där tidigare så kan det framför allt bli underarbetet som blir dyrt. Troligtvis måste golvet flytspacklas och bara flytspackel kostar ca 10 kr/kg och det går ca 40 kg på en kvm vilket ger ca 400 kr kvm på bara flytspackel golv. Sen beror det på om det är ett trähus eller betonghus, är det ett trähus kan man med stor sannolikhet måsta sätta upp nya gipsskivor antingen enkla med 30 cm mellan reglarna eller dubbla om det är 60 cm mellan reglarna, kostar ju också lite. Sen skall det på fuktspärr på väggarna innan kaklet ska dit. Vi har ett badrum på 10 kvm och vi har fått köpa allt vi behöver för fuktspärren för självkostnadspris, då min sambo har en kompis som säljer sånt, och det blev ändå flera tusen kr för vårt badrum. Sen tillkommer fix och fog kakel, klinker, eventuell rörmokare osv...Om man inte räknar med hantverkarkostnader så kommer nog vårt badrum att stanna på runt 60 000 kr. Då skall det tilläggas att vi renoverar badrum i ett trähus.

• Karisma

Mattläggaren ville ha 19 000:- av oss, men då valde vi våtrumsmatta, så det kommer säkert bli minst 5000-6000:- mer pga vilket kakel man väljer plus att det är mer underarbete till kakel.

Han flytspackla golvet, samt satte nya gipsskivor. Vi har ca 5kvm stort badrum. Vårt flytspackel kostade 18kr/kg och han använde 175kg.

Så räkna säkert med iaf 30 000:- till ditt badrum. + ev rörmockare. Vår vvs kostade 13 000:- och då rev vi själva, samt bilade upp betonggolvet runt golvbrunnen. Han drog utanpåliggande rör samt bytte golvbrunn och monterade ihop handfat samt toalett.

Jag gissar minst runt 50 000:- + inredning på ditt badrum.

Kram K.

• flybell

Vilken tur att jag har en pappa som kan sånt, hans yrke

• Pilla 77

Eftersom mannen är rörmokare så vet jag att det kan bli typ hur dyrt som helst. Bara materialet är ju dyrt. Sen kostar ju timmarna med. Men ett enkelt mindre badrum får man åt minstonde räkna 50000 på, om det stoppar.

Svar på tråden renovering av badrum, kostnad?