• Micke Geting

Vad är utskuren biff?

I ett recept jag har står det "utskuren biff"! Vad är det?

Att det är nötkött är jag med på, men i min stora affär fanns inget som hette just "utskuren biff", men däremot en jäkla massa annan biff. Sjömansbiff, minutbiff osv.

• Svar på tråden Vad är utskuren biff?
  • Andaloal

här på Åland finns de utskuren biff och den såg bara ut som vilket jäkla kött som helst tyckte jag  nötkött är det ja och den ser väl lite finare ut kanske men om den är någe speciellt vet jag inte....

Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • kluddflamman

Utskuren biff är en del av ryggen på oxkött, känns igen på att den har en tunn hinna av sena på "ryggen" och är ca en-en och en halv tjocka skivor. Men man kan lika gärna använda just sjömansbiff eller rostbiff mm men det är dyrare för det mesta.

• Sugardaddy

Utskuren biff kommer till skillnad från ryggbiff eller oxfilet från innanlår eller entrecote. Det vill säga köttet kan vara acceptabelt mört men är inte riktigt lika fint som ovan nämnda. Är dock ingen expert utan bara en glad amatör. Finns det någon med specialkunskaper är ni välkomna att korrigera.

• Maria40

Hmm.. för mig är utskuren biff lite finare och mörare.
    Sjömansbiff är segt och kräver "långkok". Rostbiff är ett mellanting, kan vara mört ibland och lite mindre mört ibland.

• Micke Geting

Det är möjligt att det är lite finare, men vad ska jag kolla efter på paketen i affären? ;)

• Fröken perfekt

Biff, lite avlånga som ligger i skivor.

• Micke Geting

Javisst, men så ser ju sjömansbiff och många av dpm andra biffarna också ut.

• Fröken perfekt

Men på dessa står det bara biff, är du osäker så fråga i charken
    Micke Geting skrev 2008-05-07 18:57:23 följande:

• Kenzie
    Micke Geting skrev 2008-05-07 18:57:23 följande:
    Utskuren biff är skuren i tjockare skivor än t.ex sjömansbiff och minutbiff.
    Älskade Theodor 060329
Svar på tråden Vad är utskuren biff?