• rosalin

Pottträning, hur får man barnet att säga till??

Vi har rutin ecat en del men nu vill jag att dottern ska säga till själv när hon behöver gå. Hon vet när hon är kissnödig, men det känns som att hon inte vet hur hon ska säga till. Hur har ni fått era barn att säga till när det är dax???

Dottern är bara drygt 1 år, så hon pratar ju inte än så att hon kan säga men hon bör väl ändå kunna lära sig nått visst ljud eller liknande?

• Svar på tråden Pottträning, hur får man barnet att säga till??
  • LeaveMeAlone

nu är jag inte så insatt i det här med å eca men borde det inte fungera om ni föräldrar gör ett visst ljud på väg till toaletten varje gång?

• rosalin

ja det kansek borde fungera. vi gör ju ett ljud när hon ska kissa och jag hade tänkt att hon skulle ta efter det ljudet och använda det när det var dax, men det gör hon inte, även fast hon kan göra ljudet. Men då kanske det är bättre att ta ett anat ljud för när man är på väg. Tackar, ska börja försöka med det..

LeaveMeAlone skrev 2008-05-07 19:32:16 följande:
    nu är jag inte så insatt i det här med å eca men borde det inte fungera om ni föräldrar gör ett visst ljud på väg till toaletten varje gång?
  • anka1079

jag tog bort blöjan i somras då var sonen 2år 2 månader...för kanske 1 månad sedan började han säga till på förhand och nu hinner vi till wc. Först tog jag honom med vissa intervaller till pottan...sedan började jag se då han knep ihop knäna eller tog sig för snoppen...så sa jag "du är kissträngd, kom så går vi till pottan"...så började han säga jag vill kissa så kom kisset direkt i byxan...han sade till just då kisset kom. Så nu efter flera månaders jobb å bakslag så kan han säga "nu är jag kissträngd" så hinner vi...nu är han snart 3 år

• rosalin

intresant att höra hur det fungerar när man ska sluta med blöja (är ju liksom första barnet för mig). Låter alltså som att det r rutinpottning som gäller i början när blöjan ska bort, så vi får väl fortsätta med det då. Fast jag ska nog fortfarande införa någonting vi säger varje gång så att hon har ett ord när hon är redo att säga till.

anka1079 skrev 2008-05-07 20:01:38 följande:
    jag tog bort blöjan i somras då var sonen 2år 2 månader...för kanske 1 månad sedan började han säga till på förhand och nu hinner vi till wc. Först tog jag honom med vissa intervaller till pottan...sedan började jag se då han knep ihop knäna eller tog sig för snoppen...så sa jag "du är kissträngd, kom så går vi till pottan"...så började han säga jag vill kissa så kom kisset direkt i byxan...han sade till just då kisset kom. Så nu efter flera månaders jobb å bakslag så kan han säga "nu är jag kissträngd" så hinner vi...nu är han snart 3 år
Svar på tråden Pottträning, hur får man barnet att säga till??