• Anonym

Hur gör man vid en skilsmässa?

Vi skall skilja oss. Har en son på 11 månader.

Vart anmäler jag eller var får jag tag på skilsmässopapper och hur går den processen till?

Min man har redan flyttat ur huset och vi delade upp bohaget efter hur vi kände själva. Är det ok?

När jag skickar in skilsmässoansökan, måste min man skriva under först då?

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Hur gör man vid en skilsmässa?
  • Anonym

Du kan skriva ut ansökan om äktenskapsskillnad på nätet och skicka in den. Han måste inte skriva under den utan om du skickar in ansökan så blir han stämd, dvs. får en kopia på ansökan och föreläggs att inkomma med svar inom en viss tid.

Bodelning är en privat angelägenhet så det är alltså helt okej att bodela som man vill, så länge båda är överens om det. Men det är bra att skriva ett bodelningsavtal där det framgår att man delat på bohaget och att båda parterna förklarar sig nöjda. Annars finns risken att någon av er kan komma i efterhand och klaga.

Här hittar du mer info om skilsmässa samt ansökningshandlingar.
    www.dom.se/templates/DV_InfoPage____765.aspx

• Anonym (jurist)

Kan tillägga att det är enklast om man skickar in en gemensam ansökan om äktenskapsskillnad. Då slipper ni en hel del pappersprocedurer.

• Anonym

Men om det inte är läge att ta den diskussionen och den dispyten med honom? Det är nog som det är ändå. Hur mycket mer pappersprocedurer blir det?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-08 20:25:16 följande:
    Men om det inte är läge att ta den diskussionen och den dispyten med honom? Det är nog som det är ändå. Hur mycket mer pappersprocedurer blir det?
    Eftersom ni har barn så ska skilsmässan föregås av betänketid på minst 6 månader.

Om ni båda skriver under ansökan så börjar betänketiden att löpa den dag ansökan kommer in till tingsrätten.

Om bara du skriver under så börjar inte betänketiden att löpa förrän den dag han skriver under delgivningskvittot på att han har mottagit stämningen om skilsmässa.

Det är alltså inte något extrajobb för dig, stämningen sköter tingsrätten. Det som främst påverkas är alltså från vilket datum som betänketiden börjar löpa.
  • Anonym

Jaha, tack för informationen. Bra att veta. Ska ta mig en funderare. Idag var ingen bra dag på vår kommunikationsfront så det känns inte lägligt att slänga skilsmässopapprena på bordet just nu. Vill att kommunikationen skall vara lugn för pojkens skull... Får se hur jag gör. Tack för all info!

• Anonym (^^)

När det har gått 6 månader ska man skicka in ett papper till, det räcker med en handskriven lapp och den behöver bara vara påskriven av den ena parten. Det ska stå att man fortfarande vill skiljas, dvs att man vill fullfölja äktenskapsskillnaden. Det finns en maxtid, jag har för mig att det var max 12 månader från första pappret.

Om du bor kvar i huset och har löst ut mannen så är det extremt viktigt att du kollar upp att du står som ensam ägare på huset. Och att det står i bodelningen att du äger huset själv. Annars kan du få problem i framtiden om du vill ta nytt lån på huset, eller om du ska sälja. Om någon av er köper nytt boende innan det magiska datumet (då betänketiden börjar rulla, se beskrivning i tidigare inlägg), så måste det också stå i bodelningen att den ena parten är ensam ägare och att den nya bostaden inte ingår i ert gemensamma bohag.

Svar på tråden Hur gör man vid en skilsmässa?