• karin76

Reggio Emilia?

Fått en plats på förskola med Reggio Emilia-pedagogik. Vet väldigt lite om det! Någon med erfaranhet? Vad innebär det egentligen?

• Svar på tråden Reggio Emilia?
  • fochf

En RE förskola är inte så annorlunda mot en "vanlig".
    Deras pedagogik går ut på att anpassa förskolan efter barnen. Tex så står ofta leksaker och spel på en höjd så att barnen själva kan nå dem. Man vill att barnen ska inspireras och själva få "göra vad de känner för". Man har tex inte bestämda aktiviteter att nu ska alla måla, utan de vill att den egna individenska utvecklas i sin egen takt.
    Lite svårt att förklara, men jag tror att det är bra.Vi har också ställt vår dotter i kö till en RE förskola.

• lillAa

Puffar lite...

Vår förskola har planer på att börja arbeta med detta, så jag är också nyfiken!

• myrslok

Man ser till det självständiga barnet. Barnet ska få klara av vissa saker självoch med det få bättre själkvkänsla.

Exempelvis kan ju barnet om det kan försöka klä på sig själv istället för att en personal så snabbt som möjligt ska haffsa på alla barn så snabbt som möjligt.

• alabaster

Mitt barn går på en sån skola. De gör aktiviteter utifrån barnen. Tex var många barn intresserade av bokstäver så då gjorde de roliga grejer med bokstäver. De har bara stolar som är låga och i barnens höjd. Alla leksaker är inom räckhåll. De dokumenterar barnen mycket och utgår från vad barnen gillar och spinner vidare på det. Barnen ska få göra så mkt som möjligt själva, ta mat, gå på pottan, klä på sig.

• HannaL

Har jobbat på en RE inspererad förskola, å det var bästa tiden i mitt liv :)
    Som du redan fått svar på så utgåt man mycket från barnen, barnen är med å planerar verksamheten, materiallet å leksaker finns på barnens nivåer, En person inom RE har en gång sakt att barn har 100 språk men berövas 99, man tror oftast inte att barnen kan så mycke som dem igentligen gör. På Re. fröskolor låpter man barnen vara med å försöka själva. Svårt å förklara, men tycker absolut du ska sätta ditt barn där. Mycket dokumentation.
    Skulle själv villa ha min son på en sån förskola men finns ingen här :(

• karin76

Tusen tack för svar. Låter ju bra, att man utgår från barnens bästa, vad de vill etc. Men det här är en småbarnsavdelning, och min dotter är bara 17 månader. Blir det inte lätt rörigt när de ska "bestämma" själva? Fattar det som att man på denna förskola t.ex inte har några samlingar, för personalen vill inte "bryta barnens lek".

Men jag ser i alla fall väldigt mycket fram emot det!

• fochf

Det dungerar jättebra även på en småbarnsavd. Då är det anpassat efter dem och att de är små.

• smulan76

Mina 2 pojkar går på en RE-förskola. OCh det är såklart lite mer uppstyrt på 2-åringens avdelning än 4-åringens. Men tänket är ändå att de ska få välja själva vad de vill göra, på 2-åringnes avd finns det tex en "val-tavla" på väggen i pysselrummet med bilder på, kritor, målarfärg, lim osv så de kan peka vad de vill göra eftersom de inte har språket så bra än. På 4-åringens avd står ju grejerna framme mer så det är bara att själv plocka fram det man vill ha. Tycker det känns bra att de får välja själva och även göra klart sin grej i möjligaste mån utan att någon "fröken" ska stå där och styra att "nu ska vi måla allihop" och "nu ska vi bygga allihop" osv.

Sen är dom som sagt duktiga på att dokumentera med ord och bild så man ser vad dom gjort. Dom uppmuntrar även barnen att hjälpa varandra och inte alltid be "fröken", att lära sig prata och berätta inför en grupp.

På vår förskola har de samlingar iallafall, både efter frukost och innan lunch. En toppengrej som gör är att på samlingen innan lunch så får barnen smaka på en grönsak/frukt och det kan vara allt från morot, bönor, groddar, torkad frukt, brocolli osv. Har verkligen varit superbra, för framförallt 4-åringen är mer öppen för att smaka på okända saker nuförtiden och att han även äter sånt som vi kankse inte äter så ofta här hemma.

• Plutten Augusti07

Reggio pedgogik innebär att man ser 3 pedagoger:

Pedagogen

Miljön

Barnet

Barnet själv är alltså den 3:e pedagogen, man vill stimulera barnets alla språk och anser att "alla barn har 100 språk men berövas 99 när de börjar skolan".

• alabaster
    karin76 skrev 2008-05-13 21:41:54 följande:
    Tusen tack för svar. Låter ju bra, att man utgår från barnens bästa, vad de vill etc. Men det här är en småbarnsavdelning, och min dotter är bara 17 månader. Blir det inte lätt rörigt när de ska "bestämma" själva? Fattar det som att man på denna förskola t.ex inte har några samlingar, för personalen vill inte "bryta barnens lek".Men jag ser i alla fall väldigt mycket fram emot det!
    Mitt barn går på en småbarnsavdelning. De utgår ju ifrån barnen och deras intressen. Tex i höstas visade barnen stort intresse för löv, då jobbade de vidare med det. Och alla barn gör så mkt de kan själva, det kan ju även små barn.

På mina barns förskola har de samlingar och planerad verksamhet men de utgår ifrån barnen och tex låter barnen bestämma vilka sånger de ska sjunga på sångsamlingen osv.
  • Jonasson

Min son( 3 i aug) går på RE fsk och min flicka ska börja där i aug. Då är hon 18mån. Det är ju inte riktigt så att barnen görs precis vad det vill och känner, utan visst finns det rutiner såsom samling, sovstunder/läsvila, mat, rytmik osv men i övrigt utgår de från barnet och jobbar mkt med att upmuntra barnet att försöka själv (tex m påklädning) och om barnet så bara får på sig ena jackärmen så uppmuntras det och sen får det hjälp med andra ärmen om så behövs. De uppmuntrar alltså även mkt små framsteg så barnet får känna att "Jag kan". De jobbar även mkt kamratskap och de pratar till och med barnen och behandlar dem som egna små individer.
    DÄremot när det gäller vad barnen ska leka med så väljer barnet det själv. En period var min pojk bara i byggrummet och då försökte de uppmuntra honom att följa med och prova någonting annat. Svårt att beskriva men jag är helnöjd!

Fast detta kanske är grundläggande för alla fsk?

• luzorsus
    fochf skrev 2008-05-07 20:57:30 följande:
    En RE förskola är inte så annorlunda mot en "vanlig".Deras pedagogik går ut på att anpassa förskolan efter barnen. Tex så står ofta leksaker och spel på en höjd så att barnen själva kan nå dem. Man vill att barnen ska inspireras och själva få "göra vad de känner för". Man har tex inte bestämda aktiviteter att nu ska alla måla, utan de vill att den egna individenska utvecklas i sin egen takt.Lite svårt att förklara, men jag tror att det är bra.Vi har också ställt vår dotter i kö till en RE förskola.
    tycker nog att det är skillnad. Finns dagis utan denna pedagogik som i princip ställer undan pyssel och grejjer, tom låser in i skåp så att barnen inte kommer åt det, förutom på speciella tillfällen då fröknarna tycker dte är lämpligt med tex pärlplattor etc. På ett reggio så styr barnen mycket vad de vill göra...Även när dt gäller vilan så kan vissa dagis vara väldigt strikta och säga tex att barn inte får sova ute i vagn för det blir så krångligt, om ett barn behöver dte på vårt reggio dagis, även om inget annat barn behöver de, så fixar de det. Tycker det är rätt stor skillnad.

Hade oxå en grej då fröknarna planerat in ett nytt projekt på dagis men barnen tyckte fortfarande det var så roligt med det gamla prjektet så då lyssnade de till vad barnen ville och fortsatte bygga vidare på det som de fortfarand euppskattade.
  • Gammy

kul o läsa lite, då jag har anmält till en förskolan som kör på RE. tycker det verkar vettigt och hoppas verklige på en plats!

• knyttetsmamma

Min dotter går på småbarnsavdelning, första året på RE. Var 17 månader när hon började. Jag är så otroligt nöjd!!! Är själv förskollärare på en "vanlig" förskola och hittar mycket bra inspiration från RE. Men på lillans förskola har de samlingen som en viktig återkommande rutin då de känner att den är viktig för barnen, de tar ofta initiativ till den själva. Hon är ett självständigt barn och hon fixar det bra. Vi är även tillåtande föräldrar som försöker tänka på att svara "ja" oftare än "nej", så oss passar det prima!

Svar på tråden Reggio Emilia?