• bäbissugen

Teutonia Spirit S3- tappat framhjulet 3 ggr

Vi har haft vagnen sedan mitten på feb och den har fungerat kanon tills förra torsdagen. Jag tog ut vagnen ur bilen som vanligt och allt kändes ok. Jag lade i sonen i vagnen och när jag skulle köra vagnen så tappade jag framhjulet och vagnen tippade. Som tur var stod en kompis brevid och kunde hjälpa mig snabbt. Gud vad chockad jag blev, vår bäbis kunde ha åkt rakt i asfalten. Sedan dess har jag kollat framhjulet varje gång jag tagit ut vagnen ur bilen innan jag lägger i sonen. Både idag och i måndags tappade jag hjulet igen. Något är helskumt! Jag var på Babyproffsen idag men självklart kunde jag inte få fram felet just då. Dom bytte själva ratten som hjulet fäster i.

Är det någon mer som råkat ut för något liknande?
    När man tittar på konstruktionen så är det bara att trycka på den röda knappen så släpper hjulet. Det borde vara en bättre säkerhet, t.ex att man trycker in knappen samtidigt som man vrider ratten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-09 19:15
    Teutonia Spirit S3- tappat framhjulet 4 ggr

• Svar på tråden Teutonia Spirit S3- tappat framhjulet 3 ggr
  • Tutilure

Jättekonstigt, jag har haft min Spirit i ett år och det har inte hänt en enda gång att hjulen lossnat.
    Hoppas att de kunde fixa felet iaf, så att det inte händer igen.

Om man målar fan på väggen så kan det inte bli något annat än succé!
  • caessa

Vi har haft vår spirit sen feb förra året och det har aldrig hänt att hjulet har lossnat..

• bäbissugen

Hej!
    Tack för svaren!
    Måste bara fråga om ni brukar fälla upp och ner era vagnar ofta eller ifall ni har dem stående uppfällda mest?

• Tutilure
    bäbissugen skrev 2008-05-08 23:09:26 följande:
    Hej!Tack för svaren!Måste bara fråga om ni brukar fälla upp och ner era vagnar ofta eller ifall ni har dem stående uppfällda mest?
    Ja, det händer rätt så ofta eftersom vi tar den i bilen då och då.
    Om man målar fan på väggen så kan det inte bli något annat än succé!
  • caessa
    bäbissugen skrev 2008-05-08 23:09:26 följande:
    Hej!Tack för svaren!Måste bara fråga om ni brukar fälla upp och ner era vagnar ofta eller ifall ni har dem stående uppfällda mest?
    Vi har sällan fällt ihop vår vagn, då vi mest åkt kommunalt. Men visst har det hänt att vi fällt ihop den då vi åkt bil...
  • bäbissugen

Det är just när jag har tagit vagnen från bilen och fällt upp den som det händer. Man märker det direkt om man lyfter lite på framdelen av vagnen. Sitter inte hjulet ok så trillar det av direkt. Numera checkar jag alltid framhjulet innan jag lägger i lillen, ett tips till er andra också för det skulle vara fruktansvärt om det skulle hända en olycka.

• caessa
    bäbissugen skrev 2008-05-09 09:21:05 följande:
    Det är just när jag har tagit vagnen från bilen och fällt upp den som det händer. Man märker det direkt om man lyfter lite på framdelen av vagnen. Sitter inte hjulet ok så trillar det av direkt. Numera checkar jag alltid framhjulet innan jag lägger i lillen, ett tips till er andra också för det skulle vara fruktansvärt om det skulle hända en olycka.
    Det låter bra att alltid kolla det innan. Vissa vagnar har de lite "dumma" lösningar när det gäller fästa hjulen och sådant.
    Men numera kommer jag bara använda spiriten då jag åker kommunalt eller är ute och går. Väntar tillökning och har köpt mig en Phil and Teds Vibe som kommer bli den vagn som ska in & ut i bilen när vi åker iväg...
  • bäbissugen

Även idag åkte hjulet av trots att dom har bytt ut ratten. Nu blir det att reklamera denna vagn!

• caessa
    bäbissugen skrev 2008-05-09 19:13:17 följande:
    Även idag åkte hjulet av trots att dom har bytt ut ratten. Nu blir det att reklamera denna vagn!
    Förstår dig, så ska ju inte vagnen vara. är det en 08:a du har??

Vi har en 07:a.
  • Miiiaaa

Jag har tappat framhjulet 3 ggr.
    Har insett att det har berott på att när man fäller upp vagnen från bilen så kommer man åt den röda knappen frampå och det gör att framhjulet lossnar. Det är ju den knappen man ska trycka in om man vill montera bort det.

Jag ska till barnvagnsbutiken idag och reklamera bromsen på vagnen, ska även ta upp det här med framhjulet, det hade jag glömt bort. Tack. Det ska ju inte "råka" gå att tappa framhjulet.

• bäbissugen

Det är ju en livsfarlig konstruktion att man kan tappa ett hjul så lätt. Tänk dom som har flera barn, det räcker ju att någon har tryckt på knappen när vagnen står stilla, och först när man kör den så kommer vagnen att tippa p g a att hjulet trillat av.
    Är det någon som vet hur konstruktionen är på andra trehjulingar?

• Miiiaaa

bäbissugen
    Nej det går inte att tappa hjulet bara genom att trycka på knappen, det ramlar inte av så lätt! Så om man bara trycker på knappen och sen går iväg så händer inget. Man måste trycka in knappen samtidigt som man drar loss hjulet.

• xTrulsx
    Svar på #11
    åh vad tråkigt att höra detta!! vi har idag kollat in en Spirit och reagerade på just hur lätt det är att ta loss hjulet men att det inte iofs bara "händer" när man är ute å går utan precis som ni säger....när man tar ut den ur bilen.... att behöva va orolig var gång känns ju inte alls lockande. blir att tänka om ändå.  men vad är det med bromsen?

enligt barnlandet fanns det i princip inga som helst problem med denna vagn....!
  • Miiiaaa

Nä glöm bromsen ,det är bara jag som smörjt för dåligt!!

Svar på tråden Teutonia Spirit S3- tappat framhjulet 3 ggr