• Anonym (fan)

tagit för mycket levaxin, vad händer nu?

Någon som vet, råkade ta en gammal tab. med tre ggr så mycket levaxin som jag ska ta. Bör jag ringa akuten??? Vad händer nu? Känner mig skakig och konstig.. Någon som vet?

• Svar på tråden tagit för mycket levaxin, vad händer nu?
  • mysmika

Levaxin ger inga egentliga biverkningar, men vid överdosering eller för snabb dosökning kan t ex hjärtklappning, diarré, huvudvärk, darrningar eller nervositet uppträda. Överkänslighetsreaktioner kan förekomma.

Står det i fass-ring läkare eller Giftinformationscentralen (tel 112).

• Sencha

Jag vet inget om levaxin. Men jag skulle ringa Apoteket/läkemedelsupplysningen, på 0771-450450 (öppet Dygnet runt). De brukar vara jättebra på att svara.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Rapunzella

Hur mycket har du tagit då? När tog du det? Tycker att du ska ringa Giftinformationscentralen, tel 08-331231, de kan ge dig råd.

• Anonym (fan)

tack för svaret, åhhhhhhhhhh visste ej om jag vågade lägga mig och sova. var rädd för att hjärtat skulle stanna el nåt, är skakig som bara den, kan knappt skriva och känner mig typ lullig...

• Rapunzella

Levaxin ger visst biverkningar i den meningen att det kan ge oönskade effekter. Men eftersom det är ett kroppseget hormon så blir då resultatet det motsatt mot sjukdomen man behandlas för, dvs man får en Hyperthyreos (vilket bla kan ge snabb puls!).

Ring Giftinformationen!

• Anonym (fan)

försökt ringa apoteket, suttit i kö i 30 min,, ger upp nu...

• farmormormorsussie
    Svar på #6
    du behöver inte oroa dej

ingen fara ibland glömmer jag mina o tar tre tabletter på samma dag istället o det är inget farligt
  • Rapunzella
    farmormormorsussie skrev 2008-05-07 22:39:06 följande:
    Svar på #6du behöver inte oroa dejingen fara ibland glömmer jag mina o tar tre tabletter på samma dag istället o det är inget farligt
    Hur kan du säga det när du inte vet något om hur stor dos det gäller, eller vet något om personen i övrigt?

Ring Giftinformationen - de ger råd utifrån överdoseringar, INTE Apoteket!
  • Anonym (fan)

pratat med giftmedelinfo, tack för alla tips. verkar som jag kan sova utan att oroa mig. tack än en gång

• Tygtiiger

Och giftinfo når man via 112, 08-331231 eller www.giftinformationscentralen.se/.

Det troligaste är att du bara kommer att få hjärtklappning och svettas lite mer än vanligt det närmaste dygnet, men för att få bra råd ska du prata med giftinfo eller sjukvårdsupplysningen.

• Rapunzella
    farmormormorsussie skrev 2008-05-07 22:51:22 följande:
    Svar på #8därför att jag VET att levaxin inte är farligt att överdosera jag har ätit dom halva mitt liv nämligen
    Och jag är utbildad sjuksköterska med vidareutbildning inom Intensivvård och jag äter också Levaxin och jag VET att jag aldrig skulle kunna säga att Levaxin inte är farligt (till någon som jag inte vet ett dugg om) utan att veta mer om situationen...

Så här skriver tex Fass:

"Massivt intag eller kroniska intoxikationer ger även delirium, kramper, muskelsvaghet, koma samt arytmier och cirkulationssvikt som kan komma plötsligt. Dessutom kan svåra infektioner och njursvikt tillstöta."
  • Kajsa031

En liten fråga bara. Kan man dö av att överdosera för mycket?
    Om jag tex skulle svälja en hel burk med 100 tabletter. Dör jag av det? 

• Anonym (Massiv)
    Rapunzella skrev 2008-05-07 23:05:17 följande:
    Och jag är utbildad sjuksköterska med vidareutbildning inom Intensivvård och jag äter också Levaxin och jag VET att jag aldrig skulle kunna säga att Levaxin inte är farligt (till någon som jag inte vet ett dugg om) utan att veta mer om situationen...

Så här skriver tex Fass:

"Massivt intag eller kroniska intoxikationer ger även delirium, kramper, muskelsvaghet, koma samt arytmier och cirkulationssvikt som kan komma plötsligt. Dessutom kan svåra infektioner och njursvikt tillstöta."

Massivt intag ja! Massiv=mycket stora mängder!
Svar på tråden tagit för mycket levaxin, vad händer nu?