PennyJenny skrev 2008-05-08 07:52:24 följande:
Jag har funderat på att själv lägga mig i köket och sova ;) För i natt höll jag på att bli tokig! "Bebisen" som gråter, barnen som springer in och ut till mig hela natten och gnäller över att hunden gnäller. Puuuuh!Är ju så rädd att göra fel! Jag vill ju ha en glad och trygg vovve! Tror att om jag har honom vid sängen kommer han pipa ändå - för han vill UPP! Så är han nämligen när vi sitter i soffa/matbordet. Skriker tills han får vara med! Är det nåt man ignorerar eller ska man ta upp honom när han gnäller? Jag är supertacksam för alla tips och svar jag kan få
Om han fortfarande piper vid sängen så brukar det räcka att man tar ner handen till dem för att de ska bli lugna. Att täcka sidorna på valphagen och täcka över den en bit kan också hjälpa, det blir en en liten mysig koja för valpen. Tänk bara på att han ska kunna se er och du ska kunna ta ner handen till honom. En liten valp som tror den är ensam skriker och det ska dem göra, en valp som blir lämnad själv klarar sig inte länge utan sin flock. Det är ett instintivt beteende som ska finnas hos en normal, sund valp.
Hans pipande vid matbordet visar på att han lärt sig att om jag piper så får jag vara med och det stämmer ju. Men om du inte vill ha honom pipandes nedanför dig eller tyst i knäet när du äter måste du lära honom något annat. Ett förslag är lära honom att ligga brevid eller under bordet när ni äter.
Beväpna dig med många små, små godbitar. Så fort han är tyst säger du bra och ger honom en. Piper han tittar du inte ens på honom. Han kommer att förstå rätt snart att är man tyst får man godbit. När han fattat det så håll godbiten vid golvet och ge honom den först när han ligger ner. Efter ett tag kommer han att förstå att han får godbit om han är tyst och ligger ner. Enkelt och pedagogiskt! Det tar givetvis tid att lära in men det funkar jättebra. kolla gärna sidan
www.klickerklok.se för massa bra tips om operant inlärning.