• PennyJenny

Hur får jag valpen att sova om nätterna???

Vi hämtade hem vår lilla nakenhund i söndags. Han är en riktig liten kelgris och vill vara nära nära hela tiden, gärna uppe i famnen. Problemet är att han skriker i högan sky när han inte får vara med vid t ex matbordet. Vi brukar då sätta honom i en del av köket i en valphage, mest för att undvika att vi råkar trampa honom/sätta en stol på honom.

Även om nätterna gråter han. I natt har det varit helt galet, han har skrikit från halv ett till halv sex! Hur gör man?? Ska man hämta honom och ha honom i sängen? Han sover som en liten stock då men jag vill inte ha honom i sängen egentligen. För det blir väl samma visa om man t ex låter honom sova hos oss ett par veckor och SEN ska ha honom i köket om nätterna igen?

Hur kan jag göra för att göra det lättare för honom/oss? Eller är det bara att stå ut som gäller?

• Svar på tråden Hur får jag valpen att sova om nätterna???
  • Virrpirr

Ja usch den första valptiden är jobbig. Men det är helt normalt att de "gråter" på nätterna. Ett tips kan vara att ha honom i en hage eller bur nära er säng så man kan sträcka ner handen. Det brukar räcka för att lugna dem.

Det kan vara väldigt skrämmande för dem att vara helt ensamma i ett annat rum. De är ju vana att alltid ha sina syskon runt sig.

Jag vet även några som sover med hunden på golvet den första tiden :)

• PennyJenny

Jag har funderat på att själv lägga mig i köket och sova ;) För i natt höll jag på att bli tokig! "Bebisen" som gråter, barnen som springer in och ut till mig hela natten och gnäller över att hunden gnäller. Puuuuh!

Är ju så rädd att göra fel! Jag vill ju ha en glad och trygg vovve! Tror att om jag har honom vid sängen kommer han pipa ändå - för han vill UPP! Så är han nämligen när vi sitter i soffa/matbordet. Skriker tills han får vara med! Är det nåt man ignorerar eller ska man ta upp honom när han gnäller?

Jag är supertacksam för alla tips och svar jag kan få

• VulgusProfanum

Vill du inte ha valpen sovandes i sängen som vuxen så är det ingen bra idé att vänja den vid det nu
    Men låt den sova tillsammans med er i sovrummet- fast i egen korg.
    Små valpar får separationsångest och saknar flocken om de lämnas i ett annat rum över natten. Det kan man lära dem längre fram men det är också en träningssak.
    Har du en korg och ställer den vid sängen så kan du lägga handen på valpen om den börjar böka. Beröm när den lägger sig ner och är tyst

Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • Eleonora73

Min man låg faktiskt på golvet med vår hund när han var valp och nyinflyttad hos oss... sen efter några nätter, så låg hunden på en gosig filt på golvet jämte sängen, så min man kunde sträcka ner handen till honom på natten om det behövdes.
    Så småningom tyckte hunden att han minsann skulle sova uppe hos oss, så han smet upp när vi sov på natten. Gick ju bra i början när han var så liten, men han växte fort (väger 62 kilo idag), så då satte vi en barngrind in till sovrummet, och så la vi hundsängen alldeles utanför (med öppen sovrumsdörr). Det gick hur bra som helst. Lycka till!

• Blondie 68

Vi har oxå en nyinköpt valp och den har vi i sängen pga att han känner sej tryggare då. Försökte ha honom på golvet med jisses vad han pep. Det funkar inte hos oss att han får gråta pga av att vi samsover med dottern. Hon sover visserligen i egen säng, men jag vill inte att hon vaknar när vi lägger oss.

• Nericia

ja du valptiden är en härlig tid

när vi fick hem våran valp, så låg vi på madrasser på golvet vid hennes hundbur, fast hon kunde gå ut till oss om hon ville. så höll vi på i typ 2 veckor. sen la vi oss i våra sängar, å sen har det inte varit några problem. valpar kan ju känna sig lite otrygga ibörjan. en del lite mer än andra. men ett tips är ju att lägga sig på golvet, för tar du upp den i sängen, ja då får du räkna med att den kommer ligga där sen oxå.

lycka till.

Bf 11 september. (på min födelsedag)
  • Udda

Som dom andra skriver - ha inte hunden i sängen - men du kan gott ställa nån korg/hage neranför din egen sänghalva - så han i alla fall får vara i samma rum.

Valpar är ju bara små bebisar å får separtionsångest när man stänger in dom i ett annat rum!!

• Fröken Sophia

Vi hade vår valp i en hage utanför sovrummet och den första veckan sov jag bredvid hagen när han gnällde. Vi valde att ha honom i den för att undvika "olyckor" på mattor och dyl under nätterna. Efter ett tag vanda han sig vid att han skulle sova där, men vakande alltid ganska tidigt och gnällde och ville ut och rastas.

Nu får han vart han vill på nätterna, eftersom han är rumsren, och då sover han mycket bättre också. Gärna på mattan som ligger brevid vår säng! Det är en favvoplats!

• PennyJenny

Tusen tack för era svar! Då får vår lille ponke flytta in i vårt sovrum ikväll, NEDANFÖR sängen ;) Det kommer bli trångt som tusan men det får gå *S*

• Fröken Sophia
    PennyJenny skrev 2008-05-08 10:36:02 följande:
    Tusen tack för era svar! Då får vår lille ponke flytta in i vårt sovrum ikväll, NEDANFÖR sängen ;) Det kommer bli trångt som tusan men det får gå *S*
    Haha ja vad gör man inte för lite nattsömn
  • Yrslan

Åh vill ha en powderpuff Vi hade valpsängen nedanför min huvud ända men vaknade varja natt av att valpen låg i sängen då vår äldre hund la beslag på hans valp säng.... det fick bli sängen ett tag ,men sedan åkte han ut och det har gått hur bra som helst.

• VulgusProfanum

Det är som att ha bäbisar Man vaknar med jämna mellanrum och klappar ömt om.

Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • ssandraa
    PennyJenny skrev 2008-05-08 07:52:24 följande:
    Jag har funderat på att själv lägga mig i köket och sova ;) För i natt höll jag på att bli tokig! "Bebisen" som gråter, barnen som springer in och ut till mig hela natten och gnäller över att hunden gnäller. Puuuuh!Är ju så rädd att göra fel! Jag vill ju ha en glad och trygg vovve! Tror att om jag har honom vid sängen kommer han pipa ändå - för han vill UPP! Så är han nämligen när vi sitter i soffa/matbordet. Skriker tills han får vara med! Är det nåt man ignorerar eller ska man ta upp honom när han gnäller? Jag är supertacksam för alla tips och svar jag kan få
    Om han fortfarande piper vid sängen så brukar det räcka att man tar ner handen till dem för att de ska bli lugna. Att täcka sidorna på valphagen och täcka över den en bit kan också hjälpa, det blir en en liten mysig koja för valpen. Tänk bara på att han ska kunna se er och du ska kunna ta ner handen till honom. En liten valp som tror den är ensam skriker och det ska dem göra, en valp som blir lämnad själv klarar sig inte länge utan sin flock. Det är ett instintivt beteende som ska finnas hos en normal, sund valp.
    Hans pipande vid matbordet visar på att han lärt sig att om jag piper så får jag vara med och det stämmer ju. Men om du inte vill ha honom pipandes nedanför dig eller tyst i knäet när du äter måste du lära honom något annat. Ett förslag är lära honom att ligga brevid eller under bordet när ni äter.
    Beväpna dig med många små, små godbitar. Så fort han är tyst säger du bra och ger honom en. Piper han tittar du inte ens på honom. Han kommer att förstå rätt snart att är man tyst får man godbit. När han fattat det så håll godbiten vid golvet och ge honom den först när han ligger ner. Efter ett tag kommer han att förstå att han får godbit om han är tyst och ligger ner. Enkelt och pedagogiskt! Det tar givetvis tid att lära in men det funkar jättebra. kolla gärna sidan www.klickerklok.se för massa bra tips om operant inlärning.
  • PennyJenny

ssandraa: Tack för tipset, det ska jag testa Ska kolla in sidan också!!

Att det är jobb med en valp var jag fullt förberedd på (har haft x antal valpar som vuxit upp hos mig under min barndom!) men guuud va trött man är på jobbet idag *skratt*

• ssandraa
    PennyJenny skrev 2008-05-08 14:02:43 följande:
    ssandraa: Tack för tipset, det ska jag testa Ska kolla in sidan också!!Att det är jobb med en valp var jag fullt förberedd på (har haft x antal valpar som vuxit upp hos mig under min barndom!) men guuud va trött man är på jobbet idag *skratt*
    När de är så små så är det massa jobb men visst är det värt det? Nu när min lillfis snart fyller ett år undrar jag hur det kunnat gå så fort.
  • Hondjuret

Förstår inte vad den lille stackarn ska i köket å göra? Inte konstigt han skriker!
    Han kan väl gott få va i sovrummet åtminstone till han blivit lite torr bakom öronen! Och en sån där liten skit- dessutom utan päls- kan du väl gott ha i sängen!

• PennyJenny

*S* Näpp, jag vill inte ha honom i sängen hela nätterna. Då vill jag gosa med sambon utan att vara rädd att hunden hamnar i kläm ;)

Det har gått ganska bra nu de sista nätterna, han har blivit jätteduktig och sover hela nätterna förutom en kissepaus runt 2-snåret :)

Hondjuret skrev 2008-05-08 16:30:24 följande:
    Förstår inte vad den lille stackarn ska i köket å göra? Inte konstigt han skriker!Han kan väl gott få va i sovrummet åtminstone till han blivit lite torr bakom öronen! Och en sån där liten skit- dessutom utan päls- kan du väl gott ha i sängen!
  • 0028

fick hem min valp för ca 2 månader sen och jag ville inte ha vovven i min säng men gjorde fel, nu ligger hon i sängen och sover brövid oss på nätterna.
    sin egen säng har hon inte satt foten i på säkert en månad.
    men det är mitt eget fel

• LuRiGaBlAdLuSeN

Om ni nite vill ha honom i sängen i framtiden så ska ni absolut inte ha det nu heller!! Det är jättesvårt att vänja dem av vid det sen.
    Vi, som oxå har en liten hund, hade henne i en jättestor öppen kartong bredvid sängen. Där i var plats till hennes bädd och en tidning vid sidan om, utifall. Sen låg jag på mage och sov, med handen nere i hennes bädd, så hon kände att vi var där. Klappade när hon gnydde till, o det räckte. Efter 30 minuter kunde jag ta bort handen. Sen fick man klappa då och då, men inget jobbigt alls. Vet inte om hon var väldigt lätt, för hon sov hela nätterna från start, men jag tror att det är en bra metod.

Prova!?

• LuRiGaBlAdLuSeN

Varför måste han sova i köket?

Svar på tråden Hur får jag valpen att sova om nätterna???