Volvoägare, vad betyder den här symbolen?
Kan jag fortsätta köra bilen?
Har ingen manual och hittar inget på nätet.
Nån som vet?
www.familjeliv.se/hem/den_dar_linn/gallery/phpvuba9p.jpg
Kan jag fortsätta köra bilen?
Har ingen manual och hittar inget på nätet.
Nån som vet?
www.familjeliv.se/hem/den_dar_linn/gallery/phpvuba9p.jpg
den betyder att det är ngt fel på motorelektroniken. Om den fortsätter lysa så kan det vara fel på nåt med avgasreningen o nå mer. Man kan köra men ska lämna in för kontroll.
Vi hade en 855 -96 och den lampan lyste titt som tätt, då var det en j-ligt irriterande dosa som sitter alldelens fel och mäter nått syre i luftmassan (med reservation). Tydligen är det väldigt vanligt att det går in fukt i den. Min arbetskamrat hade en -97 och det var samma sak på den.
Kan höra med gubben om det inte löser sig.
Den lyser lite nu och då, inte hela tiden alltså.
Alldeles efter jag skickade frågan åkte jag iväg på jobbet och då var den släckt.
det är rätt som de sagt innan, as vanligt på 850 serien och visar att det är fel på lambdasonden, alltså den manick som ger motorn rätt mängd syre och bensin, denna felsignalerar då det kommer fukt i en liten irriterande svart dosa(hehe)för i den sitter ett relä. det du kan göra är att spreja 556 på reläet eller kanske föna det eller så, eller ringa till volvo för ett nytt eller som gubben min gjorde på sin, ta en bit svart eltape stor nog att skymma den lampan och tuta lugnt vidare!
Okej. Vad händer om man inte gör nåt åt detta?
bilen blir underkänd på besiktningen.
Risk för dyra följdskador och hög bränsleförbrukning.
Smartast att laga bilen...
Även fast den inte lyser konstant?
ja det finns en anledning att den lyser ...det är fel på bilen....
Lampan sitter inte där för att det är roligt.
Säkert syresensor eller luftmassemätare som är trasig.
Ett tips kommer här från min man:
Det finns en liten motor under luftburken som ska förse motorn med så varm luft som möjligt, men den motorn brukar inte vilja vara med och leka.... den samlar på sig vatten. Gör rent denna och smörj.+ "Nolla" ( tag bort jordklämman från batteriet en stund). Detta fel är åtgärdat på senare årsmodeller, men brukar vara till prolem. Går att bygga om.. Men om du vill klara dig över de 15min som du har på bilprovningen så prova attt "nolla" bilen.