• Josse

A-barn vad kännetecknar ett sådant barn?

Vad är ett A-barn?

• Svar på tråden A-barn vad kännetecknar ett sådant barn?
  • Ananaspaj

"Ett barn som äter, sover, skiter, skrattar, aldrig skriker, går upp i vikt, äter allt, har inga röda rumpor, krånglar aldrig, är nöjd!"

Med andra ord det finns inget "rent" A-barn! ( även om min Majken är bra nära..SmileyCentral.com

• Kazeer

Nio rätt av tio på sonen .

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Kazeer

Jag har aldrig hört det förut.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • agust mamma

Det är ett uttryck som min mormor använder om mina pojkar... Det är ju lite halvt på skoj, men som ananaspaj skrev, barn som utvecklas bra och är nöjda barn! Undrar hur ett B-barn är då???

Jag har två riktiga A-barn! En Agust och en Arvid!

• Alderia

Det där är ett gammalt uttryck som användes för att betygsätta spädbarn. Det var lite som ett agpar-test, med en touch av rasbiologi. Barnen skulle vara runda, friska, gärna ljusa, pigga och "lätthanterliga". Men det är borttaget från sjukvården för länge sedan även om det ligger kvar i språket.

Nu betyder det väl närmast som Ananaspaj skrev i inlägg 1, dvs ett frisk och harmoniskt barn.

• miababia

agust mamma skrev 2008-05-08 09:23:09 följande:

Jag har två riktiga A-barn! En Agust och en Arvid!
    Då har jag ett riktigt E-barn fast lika bra är han ändå
  • Yrslan

De handlar inte om barnens personligheter utan man använde det när man apgar bedömde den nyfödde...

• agust mamma

Miababia: Jag tror E-barn är lika bra som A-barn!

Min ettåring är sannerligen inget A-barn idag som bara slänger sig på golvet och skriker när han inte får sin vilja igenom.... Herregud, ska det börja redan med nr 2???

• Lotten

agust mamma: min två-åring är likadan så jag vet hur det e

Svar på tråden A-barn vad kännetecknar ett sådant barn?