Avmaskning hund
När och med vad avmaskar ni era hundar? Har fått så många olika råd från veterinärer så snart vet jag varken in eller ut. Så, enkel fråga... när och med vad?
När och med vad avmaskar ni era hundar? Har fått så många olika råd från veterinärer så snart vet jag varken in eller ut. Så, enkel fråga... när och med vad?
en gång på hösten/en gång på våren med canex eller var det canix gula pasta på tub (men vi har en liten hund)
Men veterinär sa att jag bara ska avmaska om jag vet att hunden har mask. Så jag har aldrig avmaskat mina.
Har lärt mig att man inte ska avmaska i onödan o endast om man upptäcker mask.
Jag har inte avmaskat mina hundar på många år, men Drontal ska vara bra o ta alla typer av mask o det räcker med endast en gång.
Valpar ska ju avmaskas oftare.
Vi brukar avmaska 2 ggr om året vi också, det var vad uppfödaren rekommenderade och det har vi hållit oss till. Använder också den där gula Canex-pastan på tub, har inte varit några problem att få i hunden den.
Om jag misstänker att min hund har mask så lämnar jag in bajsprov till vet... O det har aldrig varit mask.
De pratade ett tag om att det skulle bli receptbelagt att hämta ut avmaskningsmedel. Har någon hört hur det går med det?
Oj, då blir det dyrt att avmaska katterna om man ska behöva kontakta veterinär varenda gång.
Hur ofta en hund ska avmaskas beror förstås på hur ofta den har mask, kan man säga...öhhh det blev ingen klokare av va?
Om din hund vistas mycket ute i skog och mark, kanske jagar, spårar och söker upp vilt som man fält etc. etc. så har den mycket större risk att få mask än om du har en hund som bara stadspromenerar på cykelvägar och dylikt.
Jag avmaskar en gång per år och det brukar vara på våren i april. Då använder jag Axilur vet.
Jag bor själv i skogen, är bara och går i skog och mark. Har även tre katter som släpar in mask o annat äckligt..
Mina hundar älskar även all sorts avföring, och de flesta sorters kadaver men vi har ändå inte "lyckats" få mask.
Ja kanske tur. Men jag läste eller hörde någonstans att hundar inte alls får mask lika lätt som katter. Vet inte om det stämmer men... Kanske dax ändå att skicka in lite prover till veterinären, eller köpa mask kittet på apoteket.
Nej hundarna får inte mask för att dom äter katternas avföring - det har personal på apoteket samt veterinär berättat för mig!!
Men till TS = Jag gör alltid ett avföringsprov på mina innan jag avmaskar - finns att köpa på apoteket!!
Om det ändå vore så väl att det bara var katternas avföring dom käkade upp. Ne här äter vi vildsvins skit, harskit, rådjursskit, älgskit, grävlings skit, ja allt förutom hundskit och fågelskit... Haha.. Trevligt att pussa mina hundar gonatt...
Ja, visst är det härligt vad vi accepterar när det gäller våra hundar... hahahaha!
Hade inte en aning om att det fanns test på apoteket att köpa. Jag trodde man fick lov att gå till veterinären. Vad bra, alltid lär man sig något nytt!
Tack för tipsen!