• lycra

Min hund slickar oss hela tiden i ansiktet!

Jag undrar om det är någon som vet varför hundar gör det? Jag har fått höra att det kan vara att de vill visa att de är undergivna mig & min sambo eller att de vill visa att de tycker om oss. Vovven slickar oss hela tiden i ansiktet, så fort på morgonen när vi vaknat så e han framme & när man kommer hem osv... :) Eller är det att han visar att han är glad?

• Svar på tråden Min hund slickar oss hela tiden i ansiktet!
  • Lindisen1

Hej

Man säger att det är för att hunden visar att han är undergiven - att du eller din sambo är ledaren, men jag tror också att det är ett uttryck för kärlek. När mina hundar är glada så pussar de också oss i ansiktet!

Lindis

• talia

Detta måste vara väldigt individuellt. Våran hund gör en liten slick bara nångång då och då, typ när man har en lång kelstund med henne så kan hon titta en i ögonen och sen pussas lite. Gulligt tycker jag! Hon pussar aldrig nån annan än mig och sambon, en trogen liten tjej hihi!!

• Upptagen

Hundar slickar andra hundar i mungipan när de vill visa sig undergivna och att de är "snälla", så det är lite samma sak när de slickar på oss. Det är även därför många hundar gärna vill hoppa på en när de hälsar, för att komma åt att slicka en i ansiktet för att visa hur snälla de är! (därför det kan vara så svårt att lära bort, för ju surare vi människor blir, desto mer vill hunden visa hur undergiven den är.. )

Sen är det endel raser/hundar som slickar mer än andra...

• nassepånken

ni kanske är smutsiga

Svar på tråden Min hund slickar oss hela tiden i ansiktet!