• Pinky81

SNABBT SVAR: Hur lång tid tar det innan Katrinplommon/Päron/Messmör gör verkan??????

Oj oj oj
    Lilltjejjen e hård i magen efter alla smakisar...
    Har köpt katrinplommonpure och päronpure, har Messmör hemma...
    (har inte testat ngt av det innan....)

MEN vi ska in till stan om ett par timmar... känns inge kul för varken mig eller henne om "lasset" ska komma när vi är där.....

Sååå hur lång tid tar der för lösande produkter att verka?
    Ska jag vänta tills vi kommer hem istället?

Tacksam för svar/råd/tips

/Pinky81

• Svar på tråden SNABBT SVAR: Hur lång tid tar det innan Katrinplommon/Päron/Messmör gör verkan??????
  • Jesster

Det är ju väldigt olika. Om du inte vill riskera en otrevlig olycka på stan så vänta tills ni kommer hem istället.

♥ v.30 ♥
  • solsken83

Jag har upplevt att det brukar värka ganska snabbt så jag tror jag hade väntat... om hon inte mår jätte dåligt av förstoppningen vill säga?

• NiWa

Messmöret tar typ ett par timmar för vår kille...

Världens stoltaste & lyckligaste mamma!
  • JewelGirl

Katrinplommon upplevde jag att det kom ett jättelass 12 timmar senare.

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • fnurliga fliza

Päron har stoppande verkan...

• zanzibar

Päron är väl inte stoppande...

fnurliga fliza skrev 2008-05-09 13:07:35 följande:

Päron har stoppande verkan...
  • jorialel

Messmör innehåller en massa laktos så ta det lugnt med det om hon inte har vant sig vid mjölkprodukter.

• beadis
    zanzibar skrev 2008-05-09 13:11:49 följande:
    Päron är väl inte stoppande...fnurliga fliza skrev 2008-05-09 13:07:35 följande:
    nej, jag har alltid gett mina barn päron som hjälp mot hård mage, o det har funkat bra
  • fnurliga fliza

Nehe...?
    På bvc sa de att jag absolut inte skulle ge päronpuré när vår lilla var hård i magen för att det hade stoppande verkan....?!
    Fast det är klart, man får höra väldigt olika från olika bvc verkar det som!
    Ber om ursäkt TS, var inte meningen att skriva ngt knasigt... Däremot ska jag nog kanske tänka mig om en gång eller tvä innan jag svarar på liknande trådar igen..... Generad

J
  • fnurliga fliza

Nehe...?
    På bvc sa de att jag absolut inte skulle ge päronpuré när vår lilla var hård i magen för att det hade stoppande verkan....?!
    Fast det är klart, man får höra väldigt olika från olika bvc verkar det som!
    Ber om ursäkt TS, var inte meningen att skriva ngt knasigt... Däremot ska jag nog kanske tänka mig om en gång eller tvä innan jag svarar på liknande trådar igen..... Generad

J
  • fnurliga fliza

OJ!
    Sorry.... var inte meningen att det skulle bli 2 inlägg....

Jobbar på en lillebror åt systrarna Jensen & Sätterskog!
  • cloudberry79

Vad det gäller päron så verkar det kunna bli åt både ena och andra hållet, beroende på barnet. Vidar blir hård i magen av päron, så vill man få snabb effekt ska man nog testa katrinplommon i första hand.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • beadis

Så här står det på livsmedelsverket.se
    det står bla att päron är bra mot förstoppning, men det ska vara färsk, så det kanske har med det o göra :)

Hur får man igång magen om barnet blivit förstoppat?
    Vissa barn har större benägenhet för förstoppning än andra. Det finns även vissa typer av livsmedel som kan vara stoppande.

Regelbundna matvanor och tillräckligt med vätska och fibrer motverkar förstoppning. Magen sköter sig också bättre om barnet får röra på sig som det ska.

Om barnet har förstoppning kan matvanorna ändras så att magen fungerar bättre. Ge till exempel grovt bröd, frukt eller råa grönsaker vid varje måltid. Mycket vätska är särskilt viktigt om barnet får grovt bröd eller andra fullkornsprodukter, som annars kan få motsatt effekt.

Mat som håller magen igång:

grovt bröd
    fullkornsvälling
    gröt på havre- eller grahamsgryn, grahams- eller rågmjöl
    färsk och torkad frukt, till exempel päron, plommon
    katrinplommondryck
    filmjölk, yoghurt
    messmör och mesost
    rotfrukter och grönsaker.

Svar på tråden SNABBT SVAR: Hur lång tid tar det innan Katrinplommon/Päron/Messmör gör verkan??????