• SandvikenMamma

Körtelfeber; vad händer?

Jag tror att jag har körtelfeber, ska kolla det på HC imorgon. Men, om jag har det, blir det pencillin? Blir jag sjukskriven? Eller hemma från jobbet? Hur länge i så fall?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Körtelfeber; vad händer?
  • klaramamma

När min bror hade det var han riktigt riktigt sjuk, halskörtlarna var så svullna att han inte ens kunde svälja, han fick åka in o få dropp för han blev så uttorkad. tror ej han fick penicillin då körtelfeber är virus( ganska säker) sen fick han inte sporta på två mån ca, då mjälten tydligen blir himla känslig. Väldigt ovanligt att man får det när man är vuxen har jag hört.

• majflickan

Jag hade det när jag var 17 år snart 8 år sen. Dom säger att det e främst en barn/ungdomssjukdom.

Men jag var iaf dålig i ca 3 veckor, men var hemma hela tiden. Orkade knappt något. Först trodde läkarna att det var influensa men visade sig vara körtelfeber. Inget o göra åt mer än o vila. O sen skulle man ta det lugnt med sportande o jobbigare aktivitet några månader efter.

Min älskade son ska bli storebror, BF 20/5
  • SandvikenMamma

Okej, tack!

Jag är ju fortfarande väldigt ung, så det kan nog vara körtelfeber ändå.
    Har varit sjuk i en vecka nu. I helgen var jag på föreläsningar/möten och då somnade jag flera gånger. Sen i tisdags har jag sovit hela dagarna, med undantag för någon timme på kvällen när tösen varit hemma. Så trött är jag, helt slut.

Men då behöver jag inte uppsöka läkare om det ändå inte blir pencillin eller?

• Anna Carolina

ja hade körtelfeber.. när ja va 19 år.. hela sommaren 2,5 månad!
    ont i halsen.. kunde inte svälja el äta.. fick ligga på sjukhus.. gick ner 16 kg.. pencillin hjälper inte säger dom.. inte på mej heller för den delan.. så hög feber så ja såg i syne (sa dom på sjukhuset)ont i armhålorna pga av att man har körtlar där.. min hals såg ut som en badboll! det va de värsta ja vart med om! men min bror däremotva sjuk två veckor.. men medicin hjälpte inte där heller.. han vart frisk av sej själv..

• Anna Carolina

Anna Carolina skrev 2008-05-08 14:24:36 följande:

ja hade körtelfeber.. när ja va 19 år.. hela sommaren 2,5 månad!ont i halsen.. kunde inte svälja el äta.. fick ligga på sjukhus.. gick ner 16 kg.. pencillin hjälper inte säger dom.. inte på mej heller för den delan.. så hög feber så ja såg i syne (sa dom på sjukhuset)ont i armhålorna pga av att man har körtlar där.. min hals såg ut som en badboll! det va de värsta ja vart med om! men min bror däremotva sjuk två veckor.. men medicin hjälpte inte där heller.. han vart frisk av sej själv..
    fick inte anstränga mej på 2 månader efter ja blivit frisk.. mjälten kan spricka då.. hoppas du INTE har de!!! krya på dej
  • Majora

Om du har körtelfeber så sitter du inte vid datorn då ligegr ner, och gör inget i ca 2 månader... min lever slutade fungera helt och efter 40 graders feber i en vecka så mår man inget bra.

Dätremot kan inte mjälten spricka...

• Majora
    Majora skrev 2008-05-08 14:40:03 följande:
    Om du har körtelfeber så sitter du inte vid datorn då ligegr ner, och gör inget i ca 2 månader... min lever slutade fungera helt och efter 40 graders feber i en vecka så mår man inget bra.Dätremot kan inte mjälten spricka...
    kanske ska skriva klart med min läkare sa att det var en myt att mjälten kunde spricka...

men antibiotika hjälper inte eftersom det är ett virus som orsakar körtelfeber.
  • Anna Carolina
    Majora skrev 2008-05-08 14:40:03 följande:
    Om du har körtelfeber så sitter du inte vid datorn då ligegr ner, och gör inget i ca 2 månader... min lever slutade fungera helt och efter 40 graders feber i en vecka så mår man inget bra.Dätremot kan inte mjälten spricka...
    inte? konstigt de då.. men tanke på att en gammal klasskamrat tyvärr gick bort på så vis när vi va små :( efter att ha legat sjuk i körtelfeber på sjukhus i flera veckor. doktorerna sa de till mej o min bror att vi INTE fick anstränga oss överdrivet ex sport el liknande pga av då kan mjälten börja ta stryk och sen spricka..
  • Majora

Anna Carolina skrev 2008-05-08 14:45:50 följande:

inte? konstigt de då.. men tanke på att en gammal klasskamrat tyvärr gick bort på så vis när vi va små :( efter att ha legat sjuk i körtelfeber på sjukhus i flera veckor. doktorerna sa de till mej o min bror att vi INTE fick anstränga oss överdrivet ex sport el liknande pga av då kan mjälten börja ta stryk och sen spricka..
    ja det finns ju alltid någon som känner någon som känner någon som är med om alla de mest ovanliga saker helt enkelt
    Frågan är hur längesen det var ni var små, för medicinvetenskapen går ju hastigt frammåt. För bara några år sen så sa ju alla läkare att munherpes inte smittar till underlivet med,
  • Anna Carolina
    Majora skrev 2008-05-08 14:49:13 följande:
    Anna Carolina skrev 2008-05-08 14:45:50 följande:
    ja det finns ju alltid någon som känner någon som känner någon som är med om alla de mest ovanliga saker helt enkelt Frågan är hur längesen det var ni var små, för medicinvetenskapen går ju hastigt frammåt. För bara några år sen så sa ju alla läkare att munherpes inte smittar till underlivet med,
    www.vardguiden.se/Article.asp
  • tombraider

Jag hade körtelfeber och halsfluss och jobbade med att hugga ner träd och såga upp dem i en skog. Jag var inte hemma en enda dag från jobbet. Men jag mådde överjävligt det gjorde jag. Senare gick jag till doktorn, fick penicillin och blev bra så småningom.
    Så snälla Majora, säg inte hur det är för alla.

• Majora
    tombraider skrev 2008-05-08 14:52:19 följande:
    Jag hade körtelfeber och halsfluss och jobbade med att hugga ner träd och såga upp dem i en skog. Jag var inte hemma en enda dag från jobbet. Men jag mådde överjävligt det gjorde jag. Senare gick jag till doktorn, fick penicillin och blev bra så småningom.Så snälla Majora, säg inte hur det är för alla.
    Trevlig du var då... det säger sig själv att man inte ska jobba fysiskt när man har feber eftersom man skadar hjärtat då men men...
    att må överjävligt och gå till jobbet får stå för dig med. De flesta gör det absolut inte... och som du ser så berättar många här om att de vart inlagda på sjukhus.

Penicillin hjälper fortfarande inte mot körtelfeber, det var isåfall mot din halsfluss.
  • Anna Carolina

TS: hoppas du blir frisk snart. Inge kul att va sjukis.. krya på dej

• tombraider

majora. OK, ursäkta min otrevliga ton. Och penicillinen var förmodligen mot halsfluss. Och, jag tycker det var skitdumt av mig att slita så fastän jag var sjuk, men jag gjorde det och klarade av det, så alla är vi olika.

• Majora
    tombraider skrev 2008-05-08 16:01:57 följande:
    majora. OK, ursäkta min otrevliga ton. Och penicillinen var förmodligen mot halsfluss. Och, jag tycker det var skitdumt av mig att slita så fastän jag var sjuk, men jag gjorde det och klarade av det, så alla är vi olika.
    SOrry min med, otrevliga ton alltså...
    Men jag vet, ibland är man dum i huvudet som jobbar fast man är sjuk *jamen jag klarar detta* been there done that

TS hur är det?
  • Tranquility

Min sambo fick körtelfeber för något år sen och han blev jättesjuk. Han sov heeela tiden. Till slut fick han åka in på sjukhuset för att få dropp, han kunde inte heller svälja och blev uttorkad.
    Jag har aldrig sett någon vara så sjuk.

• Reglementet

Tja, körtelfeber är olika för alla. Jag var inte alls speciellt sjuk när jag hade körtelfeber, som en vanlig halsfluss kändes det som.

Alla blir inte väldigt sjuka.

Svar på tråden Körtelfeber; vad händer?