• Minikatt

Säga upp sig innan man börjat ett semestervikariat?

Jag har ett semestervikariat som jag skrivit kontrakt på. Ska jobba 10 veckor i sommar. Har nu blivit erbjuden ett annat jobb som jag hellre vill ha än det första som jag skrivit kontrakt på.

Hur funkar det att säga upp sig innan man ens börjat? Hur lång uppsägningstid brukar det vara på semestervikariat? (Står inte på kontraktet)

• Svar på tråden Säga upp sig innan man börjat ett semestervikariat?
  • Juice84

tror inte det brukar vara någon uppsägning. men tänkt på företaget som står utan vikarie. men om du absolut inte vill jobba där så självklart ska du inte göra det. förklara hur det ligger till.

• ming

Egentligen tror jag inte att de kan göra annat än att hålla inne din lön om du inte jobbar, men eftersom du inte har jobbat så har de ingen lön att hålla inne.

Men det hör nog inte till god ton att inte jobba nånstans där man redan har skrivit kontrakt.

• Lalalong

Det är ingen uppsägningstid på ett vikariat. Du har med kontraktet förbundit dig att jobba där i 10 veckor.
    Vad sägs om att gå till arbetsgivaren och förklara läget och hoppas att de frivilligt "släpper" dig.

Klara 06-05-04
  • Minikatt

Nej det känns ju verkligen taskigt mot företaget jag skrivit kontrakt. Men samtidigt får man ju tänka på sig själv i första hand. Ett jobbigt samtal och kanske lite dåligt samvete kanske är värt att riskera för en bättre karriärmöjlighet?

• Minikatt
    Lalalong skrev 2008-05-08 17:42:47 följande:
    Det är ingen uppsägningstid på ett vikariat. Du har med kontraktet förbundit dig att jobba där i 10 veckor. Vad sägs om att gå till arbetsgivaren och förklara läget och hoppas att de frivilligt "släpper" dig.
    Precis, det är det jag hoppas på. Ingen vill väl ha en arbetare som egentligen inte vill jobba där. Känns bara så taskigt...
  • Soffen

Hmm...jag tror att det visst kan vara uppsägningstid på vikariat. Jag arbetade på ett vikariat och jag hade 1 månads uppsägningstid.

Men i ditt fall hade jag talat med arbetsgivaren, beklagat situationen men varit tydlig med att du kommer att ta ett annat jobberbjudande. Det är inget konstigt att sätta sig själv i första rum. Och är det en vettig arbetsgivare så kan han/hon säkert förstå det även om det innebär nackdelar för företaget.

• Minikatt

tycker att det borde vara uppsägningstid på vikariat... Annars kan man ju bara sticka mitt i sommaren. Ja, jag ska sätta mig själv i första rummet och prata med arbetsgivaren och säga att jag tänker ta det andra jobbet. Känns taskigt mot dem, men det känns ännu mer taskigt mot mig själv att inte ta det andra jobbet.

• Vroooooom

Vanligtvis så får inte en visstidsanställning sägas upp innan utsatt datum.

• Lalalong

Soffen
    Så klart så kan arbetsgivare vara schyssta (eller tänka på sig själv, det beror på hur man ser det ) men generellt är det så att det finns ingen uppsägningstid på ett vikariat.
    Det gör att du förbinder dig att arbeta hela den period du  skrivit på för. Men det innebär också att arbetsgivaren förbinder sig att ha dig anställd till tiden gått ut. Så tänker man från det hållet kan det ju vara en anledning för en arbetsgivare att ha uppsägningstid.

Minikatt
    Nu förstår jag inte hur du menar? Att det inte finns uppsägningstid gör ju det extra svårt att bara sticka mitt i sommaren. Det betyder ju att du inte har någon möjlighet att säga upp dig och dra utan att bryta mot det kontrakt du skrivit på.

Klara 06-05-04
  • Lalalong

Soffen
    Ja, jag skulle kanske uttrycka mig klarare än att säga att det generellt sett inte finns på vikariat. Det finns generellt sett inte på visstidsanställningar. Jag förutsätter att de allra flesta vikariaten är visstidsanställningar.

Klara 06-05-04
Svar på tråden Säga upp sig innan man börjat ett semestervikariat?