• Juniphé

HJÄLP!!!! Dum fråga kanske? Blommande fruktträd = FRUKT?

Jag är helt novis när det gäller fruktträd. Vi köpte hus för ca 1 år sedan och vi har: 2 pelaräppelträd, 1 spaljerat päronträd samt 1 gammalt äppelträd med olika sorters äpplen.

Förra ägarna har inte beskurit träden på många år så de enda som gav bra med frukt var pelaräpplena då dessa inte behöver beskäras lika mkt.
    Det gigantiska päronträdet gav kanske 10 frukter och det gamla äppelträdet gav 0 frukter förra året.

I augusti och nu i mars har vi försökt gallra och rensa i alla träd.
    På päronträdet blommar bara om grenar som vi låtit vara, pelaräpplena är fulla med blomknoppar och även gamla trädet är fyllt med blomknoppar.

NU TILL MIN FRÅGA:
    Är blomning ett tecken på att det blir frukt senare i sommar?

• Svar på tråden HJÄLP!!!! Dum fråga kanske? Blommande fruktträd = FRUKT?
  • Wren

det är ingen garanti för att det blir frukt, men det är i alla fall steg ett!

blommor och pollinering är växternas sätt att ha sex, de behöver en partner och någon som kan föra pollen från ståndare till en annan blommas pistill. helst ska man ha två träd av varje sort, men det är inte alltid nödvändigt då självpollnering inte är omöjligt.

steg två är insekter, humlor är trevliga.

• Juniphé
    Wren skrev 2008-05-08 18:00:53 följande:
    det är ingen garanti för att det blir frukt, men det är i alla fall steg ett!blommor och pollinering är växternas sätt att ha sex, de behöver en partner och någon som kan föra pollen från ståndare till en annan blommas pistill. helst ska man ha två träd av varje sort, men det är inte alltid nödvändigt då självpollnering inte är omöjligt.steg två är insekter, humlor är trevliga.
    OK, då är det bara att hoppas att insekterna gör sitt jobb då?

Men förra året var det ju ingen frukt alls på det gamla trädet... vad kan det ha berott på? Jag vet inte om det var blommor då vi flyttade in en månad senare.
  • Csve

vi har 2 äppelträd, som ska pollinera varandra. Förraförra året gav det stora fina trädet MÄNGDER med frukt, förra året inget alls, det lilla har inte gett nån frukt att räkna med alls de 3 åren ja haft huset. Max 10 st kanske..
    Räknar med stor skörd av det stora trädet iår igen, blommorna är liksom större, många fler och trädet ser "glatt" ut om man jämför med förra året. Inbillar mig att de betyder massa frukt!

Juniphé skrev 2008-05-08 18:50:06 följande:
    OK, då är det bara att hoppas att insekterna gör sitt jobb då? Men förra året var det ju ingen frukt alls på det gamla trädet... vad kan det ha berott på? Jag vet inte om det var blommor då vi flyttade in en månad senare.
    ?♥ För evigt ♥?
  • Wren

att det inte blev någon frukt kan bero på att det av någon anledning blev för få blommor, att blommorna inte pollinerades eller parasiter.

det kan även ha med väder att göra, att blommorna frös till exempel, eller att det var extra torrt.

det finns mycket spännande faktorer i naturen och jag påstår inte att jag kan redogöra för alla

det är bara att hålla tummarna att insekterna gör sitt jobb!

• Juniphé

Tack snälla ni!

Jag kanske skulle ta med mig en liten konstnärspensel ut i trädgården och springa runt bland träden och pensla i blommorna? Hjälpa insekterna på traven lite liksom

• Wren

så gör man i vissa växthus =)

• veera

Det är ganska vanligt att äppelträd ger skörd vart annat år. Det beror på att den enorma äppelskörden år 1 leder till att trädet behöver vila upp sej följande år och inte orkar blomma och bilda frukt år 2. Sen efter det så har trädet massor av kraft för att igen år 3 ge en enorm skörd och så inget år 4...
    Du får en jämnare skörd om du gallrar bort fruktkartar ur trädet nån gång i juni. Då får du lagom med frukt och så orkar trädet ge skörd varje år.

Om ni har beskärt träden både i höstas och nu i vår så är det stor risk att trädet försöker kompensera det med att skjuta massor av vattenskott och orkar inte bilda blomknoppar till följande år.

Inga blommor ger absolut ingen skörd men massor av blommor brukar ge en bra skörd. Sen så inverkar vädret ganska mycket på hur det blir. Frost förstör blommorna, dåligt väder leder till dålig befruktining efter som inga insekter flyger då, torka kan leda till att trädet släpper alla kartar osv.

Lycka till med era träd och jag hoppas ni ska få njuta av era egna äppel till hösten.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Juniphé
    veera skrev 2008-05-08 19:27:46 följande:
    Om ni har beskärt träden både i höstas och nu i vår så är det stor risk att trädet försöker kompensera det med att skjuta massor av vattenskott och orkar inte bilda blomknoppar till följande år.
    Jasså? Jag har hört att det är JAS-månaderna som är bäst att beskära för då slipper man vattenskotten året därpå. Och den delen av exvis päronträdet som beskars då har inga vattenskott, bara "fina" skott som började växa till i höstas (innan "programmeringen" som nämns nedan).
    Däremot har jag lärt mig att om man beskär kraftigt tidigt på våren så har träden sedna senhösten "programmerat sig" för att "till våren så behöver jag denna mängd vatten för att vakna upp och börja producera". När man då stör denna förprogrammering genom att beskära så kommer trädet att skjuta ut mängder av vattenskott för att kompensera de förlorade grenarna.
  • veera
    Juniphé skrev 2008-05-08 17:56:35 följande:
    I augusti och nu i mars har vi försökt gallra och rensa i alla träd.
    Där står det att ni har beskärt både i augusit och i mars. Bra om ni inte tog så mycket i mars.
    Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Froststar

Man kan pollinera för hand också om man har ett litet träd och inte många insekter som samlar. D.v.s. du gör det med en pensel.

Vi hade samma problem med ett gammalt plommonträd. Förra ägarna beskar det på fel sätt så alla grenar såg ut som armar och händer på en fågelskrämma i halm. Vi beskar det första våren i huset, fick inga plommon men massor med blommor det året. Nästa år tog vi bort vattenskott på våren. Den hösten fick vi mängder med plommon, donerade till alla till höger och vänster, matade hästarna med det... Så vänta du bara

I år räknar vi inte med för många äpplen Äppelträdet slog ut i blom och blommade över på 3 dagar!!!

Det är väl inget som har hunnit pollinera under den tiden. Tack vädergudarna! Not.

Hoppas du har bättre tur i år TS.

Svar på tråden HJÄLP!!!! Dum fråga kanske? Blommande fruktträd = FRUKT?