• najna3

låneskydd eller livförsäkring när man har diabetes?

Min man har diabetes typ 1. Nu ska vi ta ett stort lån för att vi köpt hus. På banken var de tveksamma om han kunde få låneskydd eller livförsäkring pga sin diabetes. Någon som fått ta detta iallafall? Skulle vara tryggt om det gick.

• Svar på tråden låneskydd eller livförsäkring när man har diabetes?
  • sär skriven

Alltså... man DÖR inte av diabetes!! Väldigt, väldigt sällan det händer iaf. SUCK, är så trött på denna diskriminering av diabetiker .

Hör av er till ACE groups, de har tagit min son i alla fall.

• ming

Va, det borde väl inte vara något problem! Diabetes har väl inte dödlig utgång så ofta, nu för tiden. Om inte annat så borde han väl kunna få det godkänt med undantag för dödsfall som beror på diabetesen.
    Annars kan ni ju kolla med ett annat bolag, ni måste ju inte ha det på banken där ni tar lånet.

Och jag rekommenderar livförsäkring snarare än låneskydd, eftersom livförsäkringen alltid är ett fast belopp medans låneskyddet minskar i takt med att man betalar av lånet.

• najna3

Hos Handelsbanken skulle nämligen ett låneskydd ingå, vilket är bra, men å andra sidan värdelöst om min man inte får det...

Jag vet också att diabetes inte är en särskilt allvarlig sjukdom om man sköter sig, men de verkar diskrimimeras överallt iallafall...

• najna3

ACE groups? ska kolla upp dem! Tack för tipset.

• sär skriven
    Enda bolaget jag hittat som ville sjukförsäkra min son!
    najna3 skrev 2008-05-08 18:45:06 följande:
    ACE groups? ska kolla upp dem! Tack för tipset.
  • Shira

Det är jättesvårt att få något. Nordéa hade ngt som hette bolåneskydd förr som man fick teckna utan hälsodeklaration, men det har de tagit bort! Morr! Så vi har det på ca 2/3 av våra lån. Min man har diabetes och fick avslag när vi försökte teckna livförsäkring när vi köpte huset. Det är iofs 8 år sedan, men de verkar ha värsta stenåldersidéerna...

• najna3

någon annan som fått någon slags försäkring trots diabetes?

Svar på tråden låneskydd eller livförsäkring när man har diabetes?