• junimamman

Någon som vet något om finspång?

Jag och min familj (sambo och våra 2 barn 5 mån resp. 2,5år) kommer att flytta till Finspång till hösten eftersom min sambo har fått jobb där. Själv är jag mammaledig och kommer att vara det ett bra tag till. Nu bor vi i Norrland och vi har varit och "tittat på" Finspång i samband med anställningsintervju och till hösten flyttar vi alltså dit. Vi tänkte köpa hus, vill helst bo på landet, men inte ha så långt till förskola och inte längre än ca 1,5 mil in till Finspång. Är det någon som vet var det är bra att bo? Hur är de olika byarna/samhällena runt Finspång. Hur är det att bo i Finspång? Är det någon som vet?

• Svar på tråden Någon som vet något om finspång?
  • SiLiOs

Nu vill du säkert inte höra negativa saker när ni redan ska flytta Själv är jag mer eller mindre uppvuxen i Finspång, och trivdes inte alls. Flyttade därifrån för cirka 4 år sedan snart till Söderköping. Finns inte mycket att ta sig för där, och de cirkulerar mycket missbruk. Det gjorde i alla fall det när jag bodde där, även en stad med mycket "skitsnack" enligt mitt tycke. Nu vet jag inte hur pass bra ekonomi ni har, men har ni råd skulle jag välja att titta på hus i t ex svärtinge...det kanske kostar lite men är nära till både finspång och norrköping. Det ligger mittemellan.
    Annars...ja, jag vet inte....men allting ligger ju i betraktarens öga..ni kanske kommer trivas hur bra som helst!

• junimamman

Synd att du inte trivdes...
    Vi utgår från att kommer att trivas, så får vi hålla tummarna. Funkar det får vi väl flytta tillbaka. Jag har hört en del positivt om Svärtinge. Att ha nära till naturen, (fiska plocka svamp osv) är viktigt för oss. Hur är det då i Svärtinge? Är det som en by eller mer en stadsdel?

• En helt vanlig mamma

Jag tror att ni kommer att trivas utomordentligt i Finnspang, framst for att det bara ar 32 mil till Grabo, en trevlig liten ort utanfor goteborg!!

Sedan sa ar det ju lite battre vader an i Norrland, vilket aven det bor tas in i beaktning!!

Fakta om de sma orterna kan jag tyvarr inte forse dig med, men det kommer nog att bli superduperbra!!

Kram pa dig!

• trazzlan

Jag är uppväxt i Finspång och jag tycker att det är en fin ort att växa upp i. Bra skolor och fin natur och massor av sjöar. Däremot håller jag med SiliOs att det är skittrist att vara ungdom där, men det är vä inte så kul någonstans om man inte bor i en storstad kanske?

Sedan är det ju en bruksort och nästan alla vet allt om alla men det är ju småstadens charm kan man ju se det som

Själv växte jag upp på Östermalm(ja det är inte DET exklusiva som finns i STH ) och där tyckte jag att det var bra.

Lotorp är ju annars en ort som ligger nära och där det finns ännu mer narur.

Lycka till med flytt och nytt jobb.

• junimamman

Kul att höra lite mer... Någon till som vet något om stället?

(Och du New Yorkis... var har du prickarna över åäö? Sitter du och håller på dem i Gråbo? )

• En helt vanlig mamma

Hehe, kanske det kanske

Ha en trevlig helg o hoppas att det kommer fram lite mer info. om Finspang.

• Raka Pungen

Jag säger bara ett ord: Inavel.

• junimamman

trazzlan: Vet du om det finns är kö för att få förskoleplats? Eftersom vi gärna bor lite utanför själva Finspång (vi vill förbli lantisar om det går) vad har de olika ställena för rykte? Finns det något område i Finspång alt. samhälle som det kanske är bäst att undvika (ställe känt för sociala problem etc. )
    Tacksam för svar om du kan!

• trazzlan

junimamman: Nu har ju inte jag bott i Finspång sedan jag var 18 ungefär så jag vet ju ingenting om förskoleplatser och sådant. Jag kan bara gissa att du kan hitta lite information på kommunens hemsida. www.finspang.se eller om den heter www.finspong.se? Kolla....

Vad beträffar områden med sociala prblem så tror jag inte de ligger utanför "stan" där ni vill bo. Rötägg och folk som mår dåligt/beter sig dåligt finns ju överallt. Det är ju väldigt bra huspriser sådär utanför orten, men det kanske du är van vid från norrland

• petzl

Jag är född och uppvuxen i Finspång. Flyttade därifrån för 6 år sedan men föräldrar och syskon bor kvar, så jag är där rätt ofta med andra ord. Jag kan inget om dagisplatser och sånt, så där kan jag inte hjälpa till.

Men svärtinge ligger faktiskt väldigt fint mellan finspång och norrköping. De har precis byggt en ny väg mellan finspång och norrköping som går utanför svärtinge istället för rakt igenom, vilket borde göra gatorna i svärtinge riktigt barnvänliga. Den nya vägen gör att man har ca 10 min till finspång och 10-15 till norrköping. Vill man bo lite närmre finspång finns som sagt lotorp. Åt örebro-hållet finns sonstorp en mil utanför utmed väg 51.

Jag tror ni kommer trivas. Det är en bra ort för barn att växa upp i. Att det är tråkigt att vara tonåring där är väl ett fenomen alla kommuner lider av. =)

• elinorlilja

Själv bor jag i skärblacka och har gjort det sedan 2009 och trivs super!. Barnvänligt litet samhälle som garanterat är mycket mindre än Finspång men dom har ändå det man verkligen behöver dvs bra affär (Ica), bibliotek, litet badhus, apotek, gym, bra förskolor. Har man barn är det nog ett riktigt bra ställe men jag tror att det är absolut bäst om man vill köpa någon lägenhet/hus men det är billigt att både köpa och hyra här. Det ligger 2,5 mil från Finspång och 1,8 mil till Norrköping. Samhället håller dessutom på att utvecklas mer med diverse affärer. BVC och en superbra öppna förskola finns också!

• Anghammarad
    elinorlilja skrev 2013-08-28 15:15:51 följande:
    Själv bor jag i skärblacka och har gjort det sedan 2009 och trivs super!. Barnvänligt litet samhälle som garanterat är mycket mindre än Finspång men dom har ändå det man verkligen behöver dvs bra affär (Ica), bibliotek, litet badhus, apotek, gym, bra förskolor. Har man barn är det nog ett riktigt bra ställe men jag tror att det är absolut bäst om man vill köpa någon lägenhet/hus men det är billigt att både köpa och hyra här. Det ligger 2,5 mil från Finspång och 1,8 mil till Norrköping. Samhället håller dessutom på att utvecklas mer med diverse affärer. BVC och en superbra öppna förskola finns också!

Fast du glömde bort en viktig detalj vad gäller Skärblacka.
Svar på tråden Någon som vet något om finspång?