• Anonym (Komposten)

Ja ,dessa grannar...

Bor som ganska nyinflyttad i ett kedjehus område med små tomter tätt mot grannarna. För det mesta så märker man inte av dem.

Idag kom min granne och gnällde på att jag hade ställt våran kompost längst ned i hörnet av vår tomt. Han hade blivit ledsen när jag ställt den där. Den är i galler och jag har slängt löv och gräs där och jag ställde den väl där för drygt en månad sen.

Jo, den står bredvid hans jordgubbland och det sprider kryp, sa han.

Men var ska jag ha den, undrade jag, det finns ju inga andra bra ställen förutom detta, tomten är så liten.

Jag flyttade komposten 1 meter. Sen sa jag åt honom att jag tyckte att kommer man och gnäller så borde man i alla fall erbjuda sig att hjälpa till.
    Sen sa jag, duger det inte så kan du sätta upp ett plank. Usch så elak jag var. Jag som aldrig brukar ha svar på tal.

Det första han sa när vi flyttade in var: Hej och välkommen, när ska ni klippa gräset?

Till saken hör att han är senil så jag känner att jag egentligen inte kan bli arg på honom.
    Fast det klart om han är senil kanske han glömmer allt* fniss, men det är säkert inte så troligt.
    Han sitter säkert och retar sig på alla våra maskrosor som vi har i gräsmattan *muhha

Jag kommer säkert vara sur på honom minst 2 dagar till sen så ska jag glömma för grannsämjans skull.

Är det så att komposten sprider kryp? Jag trodde liksom att eftersom det blir jord som jag ska ha i landet så borde det vara bra. Men nu är jag ingen höjdare på trädgårdar. Jag har inte lagt något ogräs där utan bara löv och gräsklipp.

Hmm, vet inte vad jag ville med detta. Behövde ösa ur mig lite galla. Jag kände mig ganska dum och ledsen efteråt.

Ni får gärna berätta om era grannar.

• Svar på tråden Ja ,dessa grannar...
  • Ekorremamman

Trädgårdskomposten drar till sig djur som maskar, sniglar och igelkotter. Tyvärr kan komposten räknas som störande för dina grannar. Någonstans på tomten kan du säkert ha den, fråga honom var han tycker att det är ok och se om det fungerar. Den ska inte stå i solen så att den torkar ut.

• nelie

men för att gamla löv och sånt ska bli jord så behövs det små kryp. det är liksom dom som gör jorden. sen är det tråkigt med sånt bemötande och man kan bli arg. tycker det låter bra att du ska va arg ett tag och sen glömma. men ibland kan det bli för mycket. vi har en hemsk granne, ska inte berätta om det här, men jag förstår precis vad du menar.

• Malinsson84

Åå herregud var ska jag börja=)
    Vi byggde garage för två år sedan, grannen hade spikat sin carport i våran vägg så vi bad honom att fälla ner den så skulle vi hjälpa honom att sätta tillbaka den och så skulle han få takplåten som låg på det gamla garaget. Vi skulle även betala bygglovet för den.
    Men han ville inte ha carporten (vi har betalat bygglovet) för den var så sliten. Så vi planterade gräs åt honom i stället.
    Nu får vi skit för det för att vi inte byggde en ny carport åt honom, men han är så feg så han vågar inte säga det rakt ut utan säger det till andra.

När vi målade väggen mot deras så kom hans sambo ut och tyckte att vi hade kunnat måla väggen gul för det hade ju passat bättre för dom. Dom har gult och vi har rött hus.

Jag kan fortsätta hur länge som helst...

Hoppas att det löser sig med er granne för det är ju ganska ohållbart att ha det så i längden..

• Anonym (Komposten)

Hmm,ja sniglar är ju inte så kul.

Men maskar och igelkottar lär ju inte vara nån större fara för hans jordgubbar. Maskar är väl bara bra.

Jag ska fundera ut nån bättre plats för komposten eller så tar jag bort den helt, vi får se. Vi har inte så stora ytor och spela på och där var den minst i vägen.

• Ekorremamman

När vi bodde i radhus hade vi jättebra grannar, upplevde det som att det fungerade bättre då. Alla var liksom med på att grannarna gör som de vill, alla var mer anpassningsbara. Nu har vi hus och en granne som är emot allt som vi gör. De vill inte att vi sätter upp något i närheten av de 4,5 meter från tomtgräns som man ska vara, trots att de själva fått bygglov från de som bodde innan oss i vårt hus för att bygga uterum 1 m från tomtgräns. Kan inte förstå varför de tycker att det är ok för deras del men inte för vår del.. Jag bryr mig inte ett dugg om var grannarna gör på sin tomt, de får slå upp ett högt torn på sin tomt om de vill.

• Anonym (Komposten)

Malinsson

Han vågar väl inte säga det till er eftersom ni gjort så mycket för honom. Ni har ju trots allt erbjudit er att bygga en carport och fixat bygglovet.

Låter som ni också bor tätt som vi.

• Anonym (Komposten)

En annan granne gnäller på mig att jag inte har cykelhjälm eftersom jag "tvingar" min dotter att ha det. Det är också irriterande.
    Jag skrattade lite till svar, men tänkte, sköt dig själv och skit i andra. Visst kanske man inte är någon förebild och nog har jag funderat på saken, men plötsligt tappade jag lusten till att skaff hjälm. Konstig va?

• Anonym (Komposten)

Ekorremamman

Ja, det är konstigt att reglena gäller för alla andra utom de själva.

• Anonym (Komposten)

Irritationsmoment i vardagen.

Men jag är glad att vi inte har såna skräckgrannar, man ibland läser om, som gör saker för att jäklas med flit och slutar i polisanmälningar och bråk år efter år.

• Anonym

Trist att det blev så irriterad stämning med grannen när du är nyinflyttad. Inte kul att bli osams med grannarna när man bor så tätt.

Om han är senil så kanske han också är gammal och då tycker jag inte att du kan begära att han ska hjälpa dig att flytta din kompost.

Det är ju ditt ansvar att se till att din kompost inte orsakar problem som t ex skadedjur för dina grannar.

• Anonym (Komposten)
    Anonym skrev 2008-05-08 22:17:37 följande:
    Trist att det blev så irriterad stämning med grannen när du är nyinflyttad. Inte kul att bli osams med grannarna när man bor så tätt. Om han är senil så kanske han också är gammal och då tycker jag inte att du kan begära att han ska hjälpa dig att flytta din kompost.Det är ju ditt ansvar att se till att din kompost inte orsakar problem som t ex skadedjur för dina grannar.
    Visst är han gammal men han håller på hela dagarna i sin trädgård , komposten är superlätt, gräsklippet helt nyilagt. Jag flyttade den själv under tiden han stog där, men i princip tycker själv att klagar man så ska man göra det på ett fint sätt och erbjuda sig att hjälpa till (även fast jag inte behpövde nån hjälp).

Men som sagt självklart ångrar jag allt jag sade till honom och det är ju därför har jag lite ångest nu.
  • Anonym

Anonym (Komposten) skrev 2008-05-08 22:57:26 följande:

Visst är han gammal men han håller på hela dagarna i sin trädgård , komposten är superlätt, gräsklippet helt nyilagt. Jag flyttade den själv under tiden han stog där, men i princip tycker själv att klagar man så ska man göra det på ett fint sätt och erbjuda sig att hjälpa till (även fast jag inte behpövde nån hjälp).Men som sagt självklart ångrar jag allt jag sade till honom och det är ju därför har jag lite ångest nu.
    Men då är det nog inte så konstigt att han inte erbjöd sig att hjälpa till om han såg att komposten var lätt att flytta.

Om han tillbringar mycket tid i sin trädgård så är den troligen väldigt viktig för honom och det kan kanske vara en förklaring till att han överreagerar mot kryp och långt gräs.

Försök att ta det med en klackspark och inte reagera så hårt på vad han säger. Han kan ju inte tvinga er att klippa ert gräs om ni inte vill. Men ett råd är att tagga ner lite när du pratar med honom så att ni kan ha en god grannsämja för av egen erfarenhet vet jag att det kan vara jättejobbigt att bli osams med den närmaste grannen.
  • Anonym (Komposten)

Ja, du har helt rätt.

• Dixabilly

Mina grannar.. Ja.. Det började med när vi flyttade in här, bor i ett hus med 4 lägenheter och vi som bor längst upp älskar inte varandra direkt..
    Vi skulle sätta upp ett skåp kl 2 på en vardag mot deras vägg om man säger så.. Så skrek hon där inne "HÅLL KÄFTEEEEN" om och om igen så jag ringde hyresvärden o fråga om vi verkligen fick sätta upp skåpet, självklart svarade han. Det här är bara början. Sen berättade hon för oss att hon brukar titta på våran katt... UH det är en innekatt, då står alltså hon och tittar in i våran lägenhet från balkongen.. Då började vi fatta att hon är störd, seriöst alltså..
    Vi spikade upp markis fortast möjliga, så kom hon och hennes störda pappa ut och sa åt oss "det är bäst ni spikar igen så vi slipper se några jävla flodhästar".. Sen dess ja, en tavla i vardagsrummet mot dom skrek att vi var dumma i huvvet och att  vi ska hålla käften.. Sen bankar hon som hämnd i en kvart lördag morgon..
    Sen har hon pratat med våra grannar att hon ska polisanmäla oss för att vi är psykopater.. SUCK! Senast idag huttade hon med näven när vi åkte hemifrån..
    Vi pratar med hyresvärden hela tiden och dom har satt in någon special hjälp, nån konfliktlösare, men funkar det? nej, hon har inte alla hemma.. Så vad gör man, lägenheten är perfekt och svår att få tag på.. Suck....!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Livet är underbart ♥¸.?°´¯) ♥
  • sofanda

Bor också i radhus...med tomter tätt..vi får inte ha en egen kompost på tomten. På grund av att det kan störa...Ganska glad för det är jag...Vi har en stor kompost längre bort som kommunen "står för"....

• Anonym (Komposten)

Sofanda
    Ja, det låter ju helt perfekt.

Jag har bestämt mig för att ta bort komposten helt.

Elisabeth

Usch, du verkar ha en riktig psykopatgranne. Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Ja ,dessa grannar...