• mmonika77

*Det är andra gången Filip har halsfluss

Det är andra gången Filip har halsfluss denna månaden, vad kan man göra? Har ni varit med om detta? Han får det jätteofta och vi vet det på grund av att han slutar äta och när vi åker in med honom får han pencillin, därefter får jag det och sen blir det en ping-pong-effekt av det hela mellan mig och honom. Det är sååååå synd om honom min älskling. Har ni några tips till mig eller berätta hur det gått för er om ni varit med om detta?!

• Svar på tråden *Det är andra gången Filip har halsfluss
  • Teskedsmamman

Min man hade halsfluss ofta och det slutade med att de opererade bort mandlarna på honom.... Försök få till en utredning...

• mmonika77

Varför halsmandlarna?! Hmmm har ju hört att man får lättare infektioner då.

• Pallas

Testa folk i er närmsta omgivning. Man kan nämligen bära på bakterierna utan att ha symptom. Så var det för oss när jag fick det tre gånger på några månader. Det var exets son som drog med sig det från sin familj till min son och sedan till mig. Det var ingen av dem som hade några symptom. Det försvann när alla behandlades.

• Gisse the one and only

Ta bort mandlarna, det är dom som är boven. Men det beror ju på hur gammal han är. De söver ju inte hur små barn som helst samt att de säger att det brukar växa bort. Men, ha koll!!

• mmonika77

Jag blir ju sjuk när inte han är det och de har testat mig. Tänkte säga till att testa min man men vi glömde sist. Katten är en inomhuskatt så den var inte så trolig. Så mannen är kanske "boven".

• Mirris

Ett par kompisar till mig hade så i 6 månader. Dom åt penicilin var tredje vecka i ett halvår. Ibland åt hela familjen, ibland bara ungarna.. men det bara kom tillbaka. Och ungarna hos dagmamman fick det oxå hela tiden. Alla utom en liten tjeja..

Så till slut tröttnade dagmamman och gick iväg o tog halsprov på alla ungarna.. då visade det sig att den lilla flickan hade streptokocker utan att bli sjuk. Så när hon blivit behandlad så slutade det!

Min son var också en smitthärd. Folk som var här ringde o berättade att dom fått halsfluss.. flera stycken.
    Jag väntade o väntade men fick bara lite ont i halsen (typ hypokondriker ) och sonen gick omkring o var smågnällig.
    Till slut gick jag iväg o tog ett halsprov på honom.. då hade han streptokocker, utan att bli jättesjuk.

Så att din man kan vara en smittbärare är ju inte helt omöjligt. Särskilt om han aldrig blir sjuk när ni är det! Har fått för mig att halsfluss smittar som bara den.

Lycka till!

• mmonika77

Jag och Filip har ju det hela tiden, det är så synd om honom för han slutar att äta helt. Han går ju inte direkt upp som han ska... man jag mottager alla råd!

• Inexsana

Jag hade ofta halsfluss förut, innan jag opererade bort halsmandlarna, då jag var 20 år.

Jag rekomenderar inte det ingreppet, för nu när jag får halsinfektioner, går det längre ner, i lungorna och jag får ofta långvarig hosta.

• mmonika77

Inexsana-> Precis som jag misstänkte.

• Inexsana

Ja jag hade hellre ont i halsen ett kort tag, än som nu, ont i halsen längre och hosta på det.

• mmonika77

Vad ger ni era barn då de har ont i halsen innan de får pencillin? Läkaren sa att jag skulle ge Alvedon men det känns som man bara trycker i honom Alvedon hela tiden till ingen nytta.

• Teskedsmamman

mmonika77: Det där med infektioner är så väldigt olika, för det mesta så blir man bättre av att ta bort halsmandlarna, i makens fall är han den som är friskast av oss...

• diz

Jag hade alltid halsfluss när jag var liten, så fort jag avslutat en antibiotikakur kom det tillbaka. Opererade bort mandlarna när jag var 6 år. Sedan dess har jag inte haft några problem. Alltså det bästa som kunnat gjorts.

• mmonika77

Tack för alla råd. Får se hur det går nu. Annars kräver jag en utredning.

Svar på tråden *Det är andra gången Filip har halsfluss