• Anonym (less)

Jag orkar inte - munherpes eller inte?

Faen. Snart orkar jag inte med det här längre.
    Har problem med munsår av och till och har nu dragits med nå skit i över 3 veckor.

Började den 13/4 med stickningar i höger mungipa.
    Det börjar med en spricka - hinner aldrig se några blåsor.
    Det blir värre och jag ser inte klok ut i den mungipan. Behandlar med LHP och tvättar och smörjer även med Aloe Vera gel samt använde Compeed Munsårsplåster för att dölja utbrottet - tack o lov för den lilla hjälpen iaf.
    Dras med detta nästan hela semesterresan på 14 dagar. När allt är läkt har jag bara något skorpigt kvar som jag löser upp när jag tvättar rent och smörjt med salva eller aloe vera.

Skorpan borta. Yes. Då börjar nästa mungipa. Känner på en gång att det börjar svida och jag ser lite röd ut. Smörjer omgående och tvättar med Aloe Vera som jag tyckte funkade riktigt bra på andra sidan...
    Det hinner aldrig riktigt bryta ut denna gång.

MEEEN!
    I den tron att det redan var över slappade jag kanske lite för mycket med reserv-smörjandet. Men nu har jag fått små prickar, blåsor, Först som en liten genomskinlig prick som sedan blir lite större med ett vad jag tycker gult innehåll. Det blev flera och flera prickar och nu känns det som jag har en mindre klase på läppen - inte mungipan denna gång som alla andra gånger.
    Har tvättat sönder några prickar och "klämt" fram en gul liten plupp.

Har varit till läkaren en tidigare gång - men fick ingen klart besked av denna vad det var för något. Ett antingen eller bara. Efter ett antal "fall" senare börjar jag nu trötta totalt - jag känner mig ofräsch och äcklig.

Ibland tror jag det är Munherpes - men nu låter det mer som Svinkoppor ?
    Vad tror ni?
    Tips på hur jag går vidare?
    SVårt att komma fram på vårdcentralen i och med strejken nu.
    Och denna "klase" jag nu har på läppen småkliar lite samt ömmar samt ser läskig ut. Ytan blir gulaktig och jäkligt ofräsch. Vill bara göra rätt behandling - för det jag användt hittils tycks inte göra någon nytta då det bara blir mer och mer... Började i söndags för övrigt...

Hjälp mig!

Ursäkta ett långt meddelande...

• Svar på tråden Jag orkar inte - munherpes eller inte?
  • Anonym

Jag vet inte riktigt, men det där med "små blåsor" låter ju som herpes.
    Gå och kolla upp det igen!
    lycka till, hoppas det löser sig , vet själv hur äcklig man känner sig =/

• Ari Gold

Känns tråkigt att säga att du tyvärr nog haft besvär i onödan... ett beslök på apoteket hade räckt. Det du beskriver låter som munsherpes och då måste du använda en salva som inehåller läkemedel mot munherpes, annars hjälper det inte.

LHP är inte ett läkemedel mot munherpes, inte heller aloe vera. Vectavir och Anti är exempel på läkemedel mot munherpes.

Salvorna är inte receptbelagda så du kan testa dig fram själv.

Däremot går själva herpesen aldreig bort helt utan den ligger latent hela tidenm. Det gäller att lära sig känna igen de första signalerna och smörja direkt då.

Vid väldigt långvariga och svårbotade utbrott har jag fått rådet att varva herpes-salvan med cortisonsalva. Men vad jag förstått har du inte testat en salva mot munherpes ännu?

• Agapi

Svinkoppor tror jag inte de är. Hela min familj hade de fram och tillbaka för några år sen. De är mer som sår som när man pillar på skorpan (som e ganska mjuk) blir större och större och större tills man behandlar de med penicillin och någon salva.

• sötkaka

Jag har världens herpesutslag just nu..... får det när jag har stor oro, ångest eller liknande....

Är cortisonsalva receptfritt Da Mutt?

Annars tycker jag receptbelagd medicin som zoviraxtabs och salvan (ej receptfria) är det enda som fungerar.

• Anonym (less)
    Svar på #3
    Ja. Jag misstänker att det denna gång är svinkoppor.
    Munherpes ska väl inte innehålla något gult klegg?
    Dessutom blir de större och större.
    Om det skulle vara svinkoppor - hur behandlar man det ?

Har tidigare gånger vid munherpes användt Anti - men tyckte inte det hjälpte speciellt bra. Senaste gången med munsårsplåster underlättade dock en del.

Men det här är inte riktigt likadant...
    Ska prova ringa sjukvårdsupplysningen och se om de har bättre hjälp. Less på att se ut som jag gör nu...
  • Anonym

mina munsår blir gula geggiga.

• sötkaka

Jag har munherpes och det innehåller alltid nåt gult klegg och blir större för varje dag, så det kan det tyvärr vara iaf.

• Majora

ju herpesblåsor innehåller gult eller vitt eller grönt klägg och klämmer man dom så sprider sig utbrottet så det är det VÄRSTA man kan göra!

• Anonym

Sök läkare igen!! Finns tabletter o få. Dessa ska man iofs ta så fort man känner att det är på g men kan juh vara bra att ha hemme ifall du får samma problem fler gånger.

Lider själv av detta då och då!! Lycka till!!

• Majora
    Anonym skrev 2008-05-09 08:36:39 följande:
    Sök läkare igen!! Finns tabletter o få. Dessa ska man iofs ta så fort man känner att det är på g men kan juh vara bra att ha hemme ifall du får samma problem fler gånger.
    Lider själv av detta då och då!! Lycka till!!
    fast jag har tabletter och de är till för antingen mycket svåra utbrott eller könsherpes, inte munherpes(!?) fick jag meddelat, tror det står i fass med.
    Sitter hemma med världens utbrott just nu
    Acicloviren hjälper dock ganska bra, sen finns det geavir oxå, dyra som satan och fungerar lika bra som aciclovir.
  • Anonym
    Majora skrev 2008-05-09 08:45:23 följande:
    fast jag har tabletter och de är till för antingen mycket svåra utbrott eller könsherpes, inte munherpes(!?) fick jag meddelat, tror det står i fass med. Sitter hemma med världens utbrott just nu Acicloviren hjälper dock ganska bra, sen finns det geavir oxå, dyra som satan och fungerar lika bra som aciclovir.

Men jag har aldrig haft könsherpes men väl svåra munherpes och jag fick tabletterna utskrivna, kommer nu dock inte ihåg vad de heter.

• Majora
    Anonym skrev 2008-05-09 08:51:40 följande:
    Men jag har aldrig haft könsherpes men väl svåra munherpes och jag fick tabletterna utskrivna, kommer nu dock inte ihåg vad de heter.
    ja jag sa ju det, mycket svåra utbrott och TS utbrott tycker jag låter ganska normalt
  • Anonym

Jag har liknande prolem emellanåt. Jag har ett bra tips: köp en salva som heter MICROCID, den är en bakterierdödande kräm. Receptfri på apoteket. Den hjälper också mot svinkoppor.

Prova med det. Annars kan man få pencillin, fast man måste prova med denna krämen först, enligt min läkare.

• idisb

det fins en sak som tar bort det helt men nä igentligen ska det inte användas till sånt, hydrokortison. smörja 1 gång i tim så fort de försvinner och så fort du känenr det klia smörj, det försvinner genast

• Anonym
    idisb skrev 2008-05-09 19:17:26 följande:
    det fins en sak som tar bort det helt men nä igentligen ska det inte användas till sånt, hydrokortison. smörja 1 gång i tim så fort de försvinner och så fort du känenr det klia smörj, det försvinner genast
    Det gör det ju inte alls... been there tried that. Hydrokort ska man dessutom absolut inte använda mot det, det tar ju inte bort utbrottet av virus!
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-05-09 19:13:50 följande:
    Jag har liknande prolem emellanåt. Jag har ett bra tips: köp en salva som heter MICROCID, den är en bakterierdödande kräm. Receptfri på apoteket. Den hjälper också mot svinkoppor.Prova med det. Annars kan man få pencillin, fast man måste prova med denna krämen först, enligt min läkare.
    fast ts har inte svinkoppor
  • idisb
    Anonym skrev 2008-05-09 19:29:09 följande:
    Det gör det ju inte alls... been there tried that. Hydrokort ska man dessutom absolut inte använda mot det, det tar ju inte bort utbrottet av virus!
    haft herpes hela livet o detta är det enda som hjälpt, ta bort det helt, ljuger inte
  • Anonym (hera)

Kanske är inte aloe vera det bästa att pilla på. Munsårssalva om och om igen.... Absolut inte Kortison. Peta inte för mycket, var inte ute i solen med blåsorna (skydda dig med stor hatt, keps), funderar på vad du gör när du får dem...solar, stressar, är förkyld????

• Anonym (hera)

jag igen...om det skulle hjälpa med cortison...då är det absolut inte herpesblåsor, utan något anat du har!

• idisb
    Anonym (hera) skrev 2008-05-10 00:27:06 följande:
    jag igen...om det skulle hjälpa med cortison...då är det absolut inte herpesblåsor, utan något anat du har!
    nej det är inte rätt , men förtunnar huden så blåser inte kan växa
Svar på tråden Jag orkar inte - munherpes eller inte?