• Sara Li

Vilka färger på träpanel passar till klassiskt rött tegel?

Vi ska bygga uterum. Glaspartiernas stomme går i vitt och takpannorna på uterummet ska vara svarta. Vårt hus har rött tegel med ljusgula träpaneler upptill. Nu vill vi ha en ny färg på dessa, och denna färg ska även trädetaljerna på uterummet ha. Vilka färger passar till det röda tycker ni?

• Svar på tråden Vilka färger på träpanel passar till klassiskt rött tegel?
  • Kayn

Ta kort på huset och åk in till Bosses färg så laddar dom in kortet i datorn och sen kan man prova sig fram med olika färger på panelen.

Mamma till Wilhelm 070114
  • xxJessikaxx

Vi har kombinationen grått och tegel på vårt hus, bryter av bra med det gråa tycker jag. Tror dock inte att det finns några bilder på huset fr utsidan hos mig men skall se om jag kan ta några framöver...

• Barn nr2

Jag skulle nog välja en grå nyans men vilken är svårt att säga. Gå till en färgbutik och titta på några nyanser som ni skulle kunna tänka er, köp provburkar på de nyanserna så att ni kan provmåla och se vilken som blir bäst. Det är en liten kostnad i sammanhanget. Så gjorde vi med färgen till vårt garage, vårt hus är ett gult tegelhus och garaget är byggt i trä. Vi ville ha en färg som matschar huset och köpte 3 provburkar i olika nyanser som vi trodde skulle blir bra. Den som vi trodde mest på blev det inte den var för gul, sådant är svårt att se i butiken därför är det super med provburkar.

• xxJessikaxx

Barn nr2 skrev 2008-05-09 14:02:30 följande:

Jag skulle nog välja en grå nyans men vilken är svårt att säga. Gå till en färgbutik och titta på några nyanser som ni skulle kunna tänka er, köp provburkar på de nyanserna så att ni kan provmåla och se vilken som blir bäst. Det är en liten kostnad i sammanhanget. Så gjorde vi med färgen till vårt garage, vårt hus är ett gult tegelhus och garaget är byggt i trä. Vi ville ha en färg som matschar huset och köpte 3 provburkar i olika nyanser som vi trodde skulle blir bra. Den som vi trodde mest på blev det inte den var för gul, sådant är svårt att se i butiken därför är det super med provburkar.
    Helt sant. En del gråfärger tenderar också att bli för blå i färgen eller gå mot lila och det beror mkt på läget på huset, vilka färger som ligger nära det man målar osv så provbrukar är att rekommendera!
  • Sara Li

sarali76.bilddagboken.se/p/show.html&directlink=1

Om ni fortfarande är intresserade av att tipsa om färger som passar på panelen på vårt hus kan ni kolla in huset som det ser ut nu på denna länk, samt två bilder till därefter (klicka på "nästa"). Jag är helt inne på blå panel men sambon är väldigt tveksam till det... Vårt uterums tak ska luta precis likadant som husets, alltså gå parallellt med det. Så panelen kommer inte att synas jättemycket, men det kommer ju träpartier på uterummet också.

Tacksam för tips!

• Sara Li

Nej, ni får klicka på "föregående" i stället för jag länkade till den sista bilden på huset. Men det fixar ni ju heheheeee!

• Paddi

Jag är nog inne på grått jag med. En ganska så ljus nyans tror jag hade varit snyggt. Kanske lite tråkigt kan tyckas - men jag tycker blått, rött och grönt lätt kan bli för "mycket" till teglet.

Svar på tråden Vilka färger på träpanel passar till klassiskt rött tegel?