• Disan

Mår man dubbelt så dåligt när man väntar tvillingar??

Pratade med min en väninna idag, som är gravid i vecka 10 ungefär. Hon tycker att hon mår så himla dåligt samt att magen är för stor (tyckte vi inte alla det i vecka 10? ) att hon och hennes karl misstänker att det är två.

Personligen tycker jag att det låter konstigt att man skall må sämre för att det är dubbelt upp inne i bebishuset, men samtidigt känns det ju logiskt... Fundersam

Vad säger ni andra, som väntat eller väntar tvillingar? Mår ni sämre än alla andra?

(Med en nypa salt, förstås!)

BabyRo född 070620
  • Svar på tråden Mår man dubbelt så dåligt när man väntar tvillingar??
  • MeandHim

Ja, oftast mår man faktiskt sämre med tvillingar....jag blev ju jättedålig och jättesjuk gjord einget annat än o spy.
    Det är för att man får mer av det där hormonet...vad det nu heter....

• anelia

Nej jag mådde inte sämre än någon annan tror jag....
    Det är nog olika från person till person hur man mår. Det spelar nog ingen roll hur många bebisarna är. Jag var visserligen stor tidigt, så folk frågade innan jag varit på u-ljudet hur många jag skulle ha.... Ändå blev det en chock när de sa att det var två bebisar Flört

• Spaceray

japp, jag mådde mycket sämre med tvillingarna än med mina andra barn. Det beror på att man får mycket mer av det där hormonet som MeandHim skrev, HCG! Men det behöver inte vara så för alla. och man kan må mycket illa med bara en bebis i magen också!

(¯`°?.¸ ♥ Underbara Ungar ♥ ¸.?°´¯)
  • MaddeMamman

jag har varit tvillinggravid 2ggr o jag mådde sämst med illamående när jag väntade mitt första (enling)...sen har det bara blivit bättre, men mer ont i kroppen under senare delen av graviditeten med tvillingarna

Tandkräm på min spegel.
  • Anki85

jag har mått toppen bra, dubbelt så bra som jag gjorde med sonen
    nej men nästan,
    har inte haft något illamående, magen kom inte förrän v 20-21...iof har den växt jätte mkt och snart går jag in i v 27

hade jättehemsk foglossning med sonen HELA gravidieten, hade bara ont av foglossning tills v 17-18 (peppar peppar)
    så förutom samandragningar så mår jag toppen.
    har iof ett tag kvar men än så länge är det lugnt

• Disan

Tack ni som svarat!

Ja det verkar ju vara väldans individuellt Får väl se hur många det är i väninnans mage Själv mådde jag ju pissigt med med min dotter, men det var ju bara en

BabyRo född 070620
  • Gemelas

Jag mådde jättedåligt dygnet runt i ca 20 veckor, sedan avtog illamåendet och försvann hyffsat runt v 24.
    Denna gången (en bebis) har jag mått mycket bättre, illamåendet varade bara i ca 14 veckor.

• Blomman1

Jag mådde jätte illa...

• Lycklig2012

Ja hormonerna som produceras av tex moderkakan (moderkakorna!)blir ju fördubblade!! Mer känslig alltså! mer illamående, mer av allt. Men dubbelt vet jag inte om det kändes som. Däremot kändes det så för mig.. man blir tröttare oxå. kan det vara progesteronet kanske. Hcg är ju naturligtvis högre.

• Tvillingmamma2007

Jag mådde superilla v. 6-16 och kräktes och gick ner 7 kg i vikt. Har dock ingen annan grav. att jämföra med.

• buffybus

jag har "bara" haft 1 bebis och kräktes varje dag fram till v20 ungefär... fick knappt behålla mat o gick ner i vikt.. så NEJ.. tror inte att dem som har 2 har mer besvär.. konstigt tycker jag.. skulle va sen isåfall med ryggvärk o sånt när dem väger mkt o närmar sig slutet.. då kanske det e lindrigare med 1... men inte fan tror jag att nån skulle må mer illa för det.. löjligt

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Inger A

Jag mådde toppen med min förstfödde som var en och även med tvillingarna, anade inte ens att jag var gravid med någon av de två graviditeterna.
    Hade foglossningar med tvillingarna o det kom i v18 o fick reda på att det var två v19 men blev sjukskriven v20 och efter det släppte värken efter hand som jag kunde vila till skillnad från vårdjobbet som jag har.

• keno

Mådde jättebra, har dock ingen annan grav att jämföra med.

Men visst är det så att man enligt "reglerna" ska må dubbelt så illa osv. Dubbelt av allt.

• MikKat

Jag väntar tvillingar med BF 23 juni. Har mått prima hela graviditeten. Nu när såhär på slutet så är det klart att det gör ont i revbenen och man är aningen osmidig . Men jag har i alla fall sluppit illamående och andra graviditetskrämpor. Jag har väl haft tur... får väl en hemsk småbarnstid som straff...

• Längtan01

Hihihihi.....jag mådde JÄTTE bra när jag väntade barnen -04.
    Men nu när jag väntar ett syskon till dom, så har jag mått piss!!!!!!..............så olika från gång till gång tror jag
    Mådde jätte illa i början, och har redan problem med samandragningar och fogar nu i vecka 18

Lycka till vännen

Underbara IVF tvillingar födda 17/11-04 ( 6 ivf försök) . Väntar syskon spontan graviditet BF 18/10-08
  • Kattflickan

Jag mådde mer illa när jag väntade enlingen.

Svar på tråden Mår man dubbelt så dåligt när man väntar tvillingar??