• Ella Mia

Överpris för bostadsrätt??

Hur ska vi veta vad som är ett okej pris att betala för en bostadsrätt?

Vi har länge kollat efter hus. Har bra koll på den marknaden i kommunen där vi vill bo.

Nu är vi intresserade av en bostadsrätt. Utgångsbudet är 275 000. Hur ska vi veta hur långt som är rimligt att gå i en budgivning utan att betala ett överpris??

Snälla, tips, någon!!

• Svar på tråden Överpris för bostadsrätt??
  • Dixabilly

Hur stor är den? Jag betalade 350 000 för min 4 rummare på 110 kvm och fick 420 000 när vi sålde den ett halvår efter..

♥ (¯`°?.¸ ♥ Livet är underbart ♥¸.?°´¯) ♥
  • 061104

Vi köpte våran trea för 860.000 på 80 kvm.
    Vart bor du? Hur stor är lägenheten?

• Ella Mia

Alltså, det är ju så väldigt beroende på vart man bor. T.ex. i Stockholm och Göteborg där man kan betala miljoner för en etta. Och så är det ju beroende på hur hög månadsavgiften är.

Tänkte mer på en principiell nivå, hur kan man snabbt skapa sig en bild av marknadspriserna på bostadsrätter i en kommun??

Detta gäller en fyra på ca 110 kvm i etage, med balkong på överplan och terass och lite trädgård i bottenplan. Ej tipptopp utan rätt så slitet. Månadsavgift på över 7000 kr.

• Ella Mia

Jag bor i en stad med ca 60 000 invånare 7 mil från Göteborg.

• mammaNena

om du bor 7 mil nedanför (möjligen då i varberg) så är det inte mycket pengar...

• Sotardotter

Kolla runt på marknaden vad liknande lägenheter har gått för. Sedan är det ju viktigt att se till sin egen ekonomi - hur mycket är ni beredda att lägga på ert boende varje månad? Och vad är överpris? Om någon är villig att betala det så är det ju marknadspris och förhoppningsvis får ni ut mer när ni en dag säljer lägenheten.

• Ella Mia
    Sotardotter skrev 2008-05-08 23:20:23 följande:
    Kolla runt på marknaden vad liknande lägenheter har gått för.
    Hur kollar man det, lite snabbt?
  • Dixabilly

Jag bor i en liten kommun, och det låter som om våra är ganska lika, bara att min var fräsh.. Men 7000 i hyra? Det är ju skit mycket, min var på 4300...

♥ (¯`°?.¸ ♥ Livet är underbart ♥¸.?°´¯) ♥
  • Ella Mia
    mammaNena skrev 2008-05-08 23:19:16 följande:
    om du bor 7 mil nedanför (möjligen då i varberg) så är det inte mycket pengar...
    Bor norr om Göteborg!
Svar på tråden Överpris för bostadsrätt??