• FH Mamma

Varför har man en grav i 25 år sen får man göra nytt val betala graven eller bli av med den?

Min svärmor och jag pratade om att dom fått erbjudandet att plocka bort en släktings grav eller betala för 25 år till.

Men varför har man just 25 år när man köper en gravplats?

Kanske kan man välja antal år men svärmor sa att de gravar hon har släktingar i är 25 år.

Mitt första förslag var att när man får barn så är man oftast 25-35 år (undantag finn ju självklart) och när man går bort i 70-90 års åldern så är ju barnen 35-65 år gamla.
    Så när det gått 25 år och barnen är 60-90 år gamla så har nog många barn dött och ju fler generationer som går så är risken mindre att någon ska sköta graven.

Alltså har dom 25 års gräns pga levnadslängd för anhöriga.

eller...

Efter 25 år har kistan och kroppen förmultnat så pass att det inte blir problem att gräva ner en ny kista i samma grav.

Vilken av teorierna är den rätta?

• Svar på tråden Varför har man en grav i 25 år sen får man göra nytt val betala graven eller bli av med den?
  • Intelligenti pauca

Här löper gravrätten på 50 år.Detta var gravar före 1988.

För den som är intelligent räcker det med få ord
  • FH Mamma

1. Beror det på att de anhöriga inte beräknas leva så mycket längre än 25 år?

eller

2. Beror det på att efter 25 år har kistan och kroppen förmultnat och därför kan man begrava en ny person i samma grav?

för mig är det 2 olika teorier..

• Intelligenti pauca

TS.Kan du inte fråga din församling om det här?

För den som är intelligent räcker det med få ord
  • FH Mamma

Intelligenti pauca skrev 2008-05-09 01:32:09 följande:

TS.Kan du inte fråga din församling om det här?
    Kunde jag gjort men jag har ingen församling och de gravar vi har sköter ju generationen över mig om.

Sen var jag bara nyfiken vilken teori som var rätt...
  • Mallyx

Jag tror det snarare är så att det skulle bli en herrans massa gravar om alla skulle få stå kvar "för alltid" På något sätt måste kyrkogårdarna förbereda plats för "nykomlingar" men man tvingar ingen av moraliska skäl att se en nära anhörigs sista viloplats bli utbytt... så man får helt enkelt ett erbjudande, och vill man ha den kvar så får man
    de e min teori

• jeanettte

eller så gör man som dom visade på uppdrag granskning nu (säkert repris) att dom krossade kistorna innan dom på la jorden.. helt sjukt.. ville bara få in det här för jag blev änna upprörd.

• FH Mamma
    jeanettte skrev 2008-05-09 01:47:35 följande:
    eller så gör man som dom visade på uppdrag granskning nu (säkert repris) att dom krossade kistorna innan dom på la jorden.. helt sjukt.. ville bara få in det här för jag blev änna upprörd.
    OT
    Jag förstår om man blir upprörd av det när det gäller sin egen avkomma men jag bryr mig inte om det hände min mormor som begravdes i okt -07.

Varför för att det är inte mormor som ligger där utan bara hennes kropp. Min mormor flög tydligen åt andra hållet när vi åkte till begravningen (enl min 3 åring).
    Min faster har sett folk stå runt hennes döda lillebror för väldigt många år sen.
  • jeanettte
    FH Mamma skrev 2008-05-09 01:53:37 följande:
    OTJag förstår om man blir upprörd av det när det gäller sin egen avkomma men jag bryr mig inte om det hände min mormor som begravdes i okt -07.Varför för att det är inte mormor som ligger där utan bara hennes kropp. Min mormor flög tydligen åt andra hållet när vi åkte till begravningen (enl min 3 åring).Min faster har sett folk stå runt hennes döda lillebror för väldigt många år sen.
    jojo det e ju "bara" kroppen men ändå. först o främs betalar man för kistan, sen är det fel att förstöra en kista där ens nära o kära ligger... hetl stört enligt mig. men som sagt. helt OT =) så jag ska inte skriva mer om det utan ville bara få skriva det hehe.
  • FH Mamma
    jeanettte skrev 2008-05-09 01:55:47 följande:
    jojo det e ju "bara" kroppen men ändå. först o främs betalar man för kistan, sen är det fel att förstöra en kista där ens nära o kära ligger... hetl stört enligt mig. men som sagt. helt OT =) så jag ska inte skriva mer om det utan ville bara få skriva det hehe.
    bara för det är OT tycker jag inte det är förbjudet att skriva om.
    Själv ska jag kremeras för jag är rädd att bli begravd levande och i en kremeringugn dör man iaf väldigt snabbt.

Men det handlade väl om sättningar i jorden om jag minns rätt när kistan förmultnar?
    Fast det är klart det borde kunna gå att fixa även utan att krossa kistan.
  • jeanettte
    FH Mamma skrev 2008-05-09 01:59:13 följande:
    bara för det är OT tycker jag inte det är förbjudet att skriva om.Själv ska jag kremeras för jag är rädd att bli begravd levande och i en kremeringugn dör man iaf väldigt snabbt.Men det handlade väl om sättningar i jorden om jag minns rätt när kistan förmultnar?Fast det är klart det borde kunna gå att fixa även utan att krossa kistan.
    nej nej jag menade inte att jag inte fick skriva för dig=) men jag hade inte så mkt mer att säga. jag tycker verkligen det ska finnas sätt att göra det rätt utan att kistor förstörs för det verkade inte förekomma överallt o då finns det nog sätt.
    ja jag vill oxå kremeras, har sån cellskräck o skulle ej vilja ligga instängd så
  • Reglementet

Tja, om du är så rädd om kistan, borde du lägga den döde direkt i jorden och spara på kistan.

Förstår inte varför man betalar dyrt för något som ska ruttna bort?

• Julias Farsa

Det tar väl egentligen bara några år innan kistan och liket är förmultnat så man kan ta gravplatsen tidigare om det skulle vara så.

Svar på tråden Varför har man en grav i 25 år sen får man göra nytt val betala graven eller bli av med den?