Har man ägglossning när man har hormonspiral?
En fråga! Har man ägglossning när man har hormonspiral?
En fråga! Har man ägglossning när man har hormonspiral?
Hormonspiralen skyddar mot graviditet genom att gestagenet, gulkroppshormonet, påverkar livmodertappens sekret, som blir tjockare. Det gör det svårt för spermierna att tränga igenom. Slemhinnan i livmodern blir också tunnare så att ett befruktat ägg får svårare att fästa och utvecklas. Dessutom påverkar spiralen spermiernas rörlighet inuti livmodern så att befruktning förhindras. Hos en del kvinnor hejdas ägglossningen, men det är inte en effekt man kan räkna med.
Då kommer en liten följdfråga..vet ngn om man kan ha pms även om man inte har regelbundna menstruationer?
Har hormonspiral men sällan ngn blödning och då isåfall ytterst lite, MEN en gång i månaden blir mitt humör oförståeligt dåligt och jag kan inte förklara det med annat än pms, vad tror ni?
Suck... Jag som börjat fundera på att byta kopparspiralen mot en hormonspiral just för att min familj ska slippa mitt hemska humör...
Jag är väldigt lättirriterad och ointresserad av sex om jag har hormoner tillförda, oavsett om det rör sig om p-piller eller hormonspiral.
ja tänk om det fanns ngt som gjorde att man kunde fa vara kåt, glad och tacksam..jämt!!!!