• Tina83

Måla om tapet med bård, hur gör man..?!

vi har ett par rum med bård, ganska bred, som sitter längst upp. tapeterna för övrigt är mycket bra uppsatta.

HUR ska man göra med bården? ska man försöka ta bort den ,eller spackla öer, eller slipa?

att spackla över kanten verkar ju lättast. jag vill ha den enkelt!
    det kan ändå inte bli värre än det är nu.

sen har vi nött upp tapeten med köksstolarna då vi hade för brett bord förut, så varje gågn man drog ut stolen nötte på tapeten. ska man slipa med sandpapper där tro?

jättetack till alla som orkar engagera sig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-09 07:36
    vore kanon om nån hade bild på hur resultatet blev

• Svar på tråden Måla om tapet med bård, hur gör man..?!
  • helenasthlm

ta bort bården först så behöver du ju bara spackla tapetskarvarna sen slipa.

Du blöter upp bården ta en disksvamp....vänta nån min och sen drar du bort den....bården delar sig säkert då blöter du bara mera. Jätte enkelt och går rätt fort. Jag har tagit bort bård i både kök och hall.

När du tagit bort bården så torkar du bort limmet jag tog lite diskmedel på en trasa. Men du ska ändå tapetsera över så kanske behöver inte du ta bort limmet.

• Tina83
    helenasthlm skrev 2008-05-09 09:12:01 följande:
    ta bort bården först så behöver du ju bara spackla tapetskarvarna sen slipa.Du blöter upp bården ta en disksvamp....vänta nån min och sen drar du bort den....bården delar sig säkert då blöter du bara mera. Jätte enkelt och går rätt fort. Jag har tagit bort bård i både kök och hall.När du tagit bort bården så torkar du bort limmet jag tog lite diskmedel på en trasa. Men du ska ändå tapetsera över så kanske behöver inte du ta bort limmet.
    vi ska måla över..

andra säger att man ska va försiktig med att ta bort bården, då tapet kan följa med och då måste man spackla o slipa en massa eferåt..så jag vet inte, alla säger så olika

hur blev ditt? tapetserade elelr målade du?

har det nån betydelse hur gammal bården är?
  • helenasthlm

Min tapet under tog ingen skada alls.....jag dränkte på med hur mycke vatten som helst det bara rann efter väggarna sen när bården var borta torkade jag med trasa.

Jag har inte gjort nåt alls som i hallen.......där satt en bård på mitten av väggarna det syns inte alls att bården suttit på väggen.

I köket tog jag bort den för att jag skulle måla om men ändrade mig och tapetserade om.

• Tina83
    helenasthlm skrev 2008-05-11 18:51:06 följande:
    Min tapet under tog ingen skada alls.....jag dränkte på med hur mycke vatten som helst det bara rann efter väggarna sen när bården var borta torkade jag med trasa.Jag har inte gjort nåt alls som i hallen.......där satt en bård på mitten av väggarna det syns inte alls att bården suttit på väggen.I köket tog jag bort den för att jag skulle måla om men ändrade mig och tapetserade om.
    målade du väggarna i hallen? där bården satt mitt på väggen? har du bild på det?
    skulle ju va skönt att slippa jobba så mycket med detta, och bara måla på
  • helenasthlm

nej jag målade inte i hallen jag har tapeten som var innan...den var fin men bården var gräslig.

• Tina83

nån som vet om man ska ha vattenlöslig eller oljebaserad färg?

• Tina83

det där är en jättebra sida, har den på mina favoriter. skulle däremot önska att den innehöll mer detaljerad information

Svar på tråden Måla om tapet med bård, hur gör man..?!