• LillaMiss Piggy

Jäklar!! Hjälp med fettfläck på tapet!

Har en cafelattefärgad tapet i vardagsrummet. Av nån oförklarlig anledning har jag fått några stora och små fett fläckar  på ytot som är ganska synliga

Någon som vet hur/ om jag kan få bort det?

• Svar på tråden Jäklar!! Hjälp med fettfläck på tapet!
  • Petrah

samma här, har 2 barn som sätter händerna på vår grå halltapet när dom ska in på toa o tvätta händerna.
    Jag vet inte (för jag har inte vågat testa själv) men potatismjöl har jag hört ska funka.

Wild, Raw and Beautiful
  • amasonas

vet inte men om ni ska tapetsera om glöm absolut inte den där speciallfärgen man målar över fettfläckar med, annars kommer fläckarne tillbaka igenom den nya tapeten....inte så roligt....

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • LillaMiss Piggy

hahaha nä vi Har precis tapetserat om. Finns det en specialfärg mot fläckar??

• Limefrukt

Gör en tjock "gröt" av potatismjöl och lite vatten och klegga på. Ta bort när det torkat. Hjälper lite i alla fall, men är rädd att det kommer att synas ändå...

LillaMiss Piggy skrev 2008-05-09 09:21:13 följande:

hahaha nä vi Har precis tapetserat om. Finns det en specialfärg mot fläckar??
    Ja, du måste spärra fläcken med en special-grundfärg om du ska tapetsera över. Annars äter den sig igenom den nya tapeten också.
  • LillaMiss Piggy

läste i en gammal bok att man kan lägga läskpapper och stryka över. Vart hittar man läskpapper???

• Lingi

Jag tänker....alkohol löser upp fett, många tvättlapar innehåller alkohol, därför går det att tvätta bort alkoholbasera pennors "misstag" med tvättlappar. Går det inte från din tapet med tvättlap? Eller bomullstuss o ofärjad alkohol?

Till strykning passar väldigt mjuk toapapper med.

• Bebisens mamma

"Fett på tapeten. Om du inte har lika ingrott fett som Helder kan du prova att pressa potatismjöl mot fläcken så att mjölet suger upp fläcken. Torka av resterna med en torr trasa, och glöm inte att dammsuga upp det mjöl som hamnar på golvet! Är fettet mer ingrott kan du stryka på lite målartvätt som tar bort fettet. För att förebygga fettfläckarna är det bästa tipset att skaffa gavel på sängen eller att placera långa runda kuddar mellan huvud och vägg!"

Källa: www.tv4.se/1.318837

• Limefrukt

LillaMiss Piggy skrev 2008-05-10 08:11:44 följande:

läste i en gammal bok att man kan lägga läskpapper och stryka över. Vart hittar man läskpapper???
    Läskpapper hittar du i konstnärsaffärer. Kostar ca 25 kr/st och säljs i stora ark. Ser ut ung. som akvarellpapper.
Svar på tråden Jäklar!! Hjälp med fettfläck på tapet!