• gry

*Jag blev plötsligt påmind om skolans

Jag blev plötsligt påmind om skolans chilliconcarne och bjev jättesugen på det, men jag har ingen aning om hur man gör. Vet att man måste ha köttfärs och bönor men mer? Hoppas någon kan hjälpa till...

• Svar på tråden *Jag blev plötsligt påmind om skolans
  • varfördåför

stek köttfers o hällien burk vitabönor i tomatsås, sedan fins det kryddmixar.. små påsar med chiliconcarne krydda =) det står på påsen hur mycke köttfers det ska vara till.. (likadana påsar som till tacoz =)

• gry

Åh, tack så mycket. Vet du vad det är för kryddor? Har allt hemma men lat som jag är orkar jag inte gå och handla, men det måste jag kanske...

• varfördåför

nää.. chilli kanske? =) hihi.. nää.. jag har ingen aning. man kan ju krydda köttfärssåsen somvanligt, men då smakar den ju inte som den ska, även om den blir god ändå =)

• JsN

Spiskummin, vitlök, chilipeppar, paprikapulver.

Gör en vanlig köttfärssås på krossade tomater, krydda enligt ovan efter smak. Mot slutet tillsätt 1-2 burkar vita bönor i tomatsås alternativt ha mer krossade tomater och ta valfria bönor på burk (tycker jag är godare) krydda ev med ketchup då om du vill ha sötare smak.

• Tineling

Min goda recept på Chili Con Carne kommer här:

Chili Con Carne

ca 530 g nötfärs eller blandfärs
    1 burk vita bönor i tomatsås
    1 gul lök hackad
    margarin till stekning
    1 röd paprika ( i småbitar)
    1 köttbuljong tärning
    1/2 tsk salt
    1/2 tsk paprika pulver
    ca 1-2 krm chilikrydda
    Allroundkrydda, vitpeppar efter smak
    ca 1 dl vatten
    ca 3 msk chili kethup
    kethup efter smak
    tomatpure efter smak

Bryn köttfärsen tillsammans med löken i en gryta. Tillsätt paprikabitar och buljongtärning. Krydda på och häll i vatten vid behov. Ta fram chili kethup, kethup, tomatpure och smaka efter. Låt sjuda länge på svag värme med lock på. Häll i bönorna.

Servera kokt ris till!

Svar på tråden *Jag blev plötsligt påmind om skolans