Min 8 månaders son är så "sen" i det motoriska...
Min son blev 8 månader den 30 april.
Han är ganska sen i den motoriska utveckingen.
Jag vet att man inte skall jämföra, för alla barn är olika, men jag kan inte låta bli att jämföra med hur det var när vår första son som idag är 4 år, var 8-9 månader. Då våran första son var 8-9 månader kunde han ställa sig upp mot möbler, gå längs med möblerna, sitta stadigt och SJÄLV utan att någon satt bakom etc etc.
Våran andra son som är 8 månader kan inte sitta utan stöd, eller ja han kan sitta men han faller åt sidorna eller bakåt, han har ingen balans åt de hållen. Han rullar sig fram, alltså mage till rygg mage till ryg och snurrar runt på golvet i en cirkel. Han blir lätt sur när han är på golvet och grinar, vill inte vara på golvet alltför länge, så efter 10 minuter börjar han gnälla...väldigt tråkigt tycker jag...
Han är inte ens i närheten av att ställa sig upp mot möbler, han kan inte sätta sig upp själv, vilket vår första son gjorde vid 7 månader...
Så hur skall man göra som förälder när ens barn tycker det är bland det tråkigaste som finns att sitta, ligga på golvet, sitta i vagnen etc...han blir lätt uttråkad och är inte intresserad av att krypa.
Jag kan lägga en leksak en bit bort från han men då blir han så frustrerad av att han inte når den så han gallskriker...han vet väl att han inte kan krypa och det är väl jobbigt för honom...
Snälla råd tack!!