• EmilOLucas

Min 8 månaders son är så "sen" i det motoriska...

Min son blev 8 månader den 30 april.
    Han är ganska sen i den motoriska utveckingen.
    Jag vet att man inte skall jämföra, för alla barn är olika, men jag kan inte låta bli att jämföra med hur det var när vår första son som idag är 4 år, var 8-9 månader. Då våran första son var 8-9 månader kunde han ställa sig upp mot möbler, gå längs med möblerna, sitta stadigt och SJÄLV utan att någon satt bakom etc etc.

Våran andra son som är 8 månader kan inte sitta utan stöd, eller ja han kan sitta men han faller åt sidorna eller bakåt, han har ingen balans åt de hållen. Han rullar sig fram, alltså mage till rygg mage till ryg och snurrar runt på golvet i en cirkel. Han blir lätt sur när han är på golvet och grinar, vill inte vara på golvet alltför länge, så efter 10 minuter börjar han gnälla...väldigt tråkigt tycker jag...

Han är inte ens i närheten av att ställa sig upp mot möbler, han kan inte sätta sig upp själv, vilket vår första son gjorde vid 7 månader...

Så hur skall man göra som förälder när ens barn tycker det är bland det tråkigaste som finns att sitta, ligga på golvet, sitta i vagnen etc...han blir lätt uttråkad och är inte intresserad av att krypa.

Jag kan lägga en leksak en bit bort från han men då blir han så frustrerad av att han inte når den så han gallskriker...han vet väl att han inte kan krypa och det är väl jobbigt för honom...

Snälla råd tack!!

• Svar på tråden Min 8 månaders son är så "sen" i det motoriska...
  • EmilOLucas

Sen ett till "problem"...
    Det känns som att vår 8 månaders styr vår vardag totalt. Han måste hela tiden underhållas för att inte bli grinig, vi kan inte gå promenad i skogen för då skriker han i sin vagn, vi kan knappt gå hem till någon för han blir så arg och grinig...

Det känns som vi smyger på tå här hemma för att inte väcka han, inte göra han irriterad etc...okej, SÅ allvarligt är det väl inte, men vi anpassar oss efter hans humör hela tiden för sätter han igång så slutar han inte. Vi kan försöka med smörgåsrån och det funkar väl en 5 minuter sen tröttnar han och grinar och slänger sig bakåt...

Han är med andra ord en väldigt bestämd och envis bebis Men det är jobbigt...gärna råd och tips på det med tack...skulle vara väldigt snällt..

• Saft

Jag vet inte vad som skulle kunna hjälpa men han kommer ju inom en inte allt för avlägsen framtid både krypa och gå så man kan ju se det som en kortare fas så kanske det inte käns lika tungt

• Flickan och kråkan

Vi har en liten groda på 4½ månad som inte har särskilt bråttom. Har fått mycket goda råd hos sjukgymnast (där vi hamnade av en helt annan anledning).

Han har precis blivit stadig i nacken. Bumbostolen är ovärderlig nu (osäker dock på hur länge de kan använda den). I den kan han ju sitta utan att kunna sitta och utan att riskera rygg eller annat. Uppskattas väldigt eftersom han vill själv, men inte kan. jättebra träning för rygg och nacke.

Magläge är inte särskilt populärt. Golvet är ju helt värdelöst - förutom framför TV:n det är en hit. (De ska dock inte ligga för länge där). Framför en stor spegel tillsammans med mamma eller pappa brukar också vara roligt.

Vår lilla groda gillar inte heller att åka i vagn. Vet inte om det är närheten han saknar eller om det bara är trist. Bärsele fungerar mycket bättre.

Vår sjukgymnast sa att han helt enkelt är ett harmoniskt och nöjt barn och barn som är det har ofta inte så bråttom. De är liksom helt nöjda med tillvaron som den är. Jag märker också på vår pojke att det finns saker som skulle vara intressant att kunna och att han blir frustrerad av att inte kunna, men för det mesta är tillvaron bra som den är. Fysisk aktivitet är överhuvudtaget inte så intressant, däremot att se och betrakta!

När vår lill-groda blir grinig och rastlös (ofta lite hyperaktiv) så är han trött. Men somnar inte av egen maskin. Det är en hårdkamp på dagen ska jag tillägga. Läste nyligen följande:

Dagsvila för barn
    4 månader: 4-6 timmar 3 pass
    6 månader: 3-4 timmar 2 pass
    9 månader: 2½-4 timmar 2 pass

Många barn sover för lite.

• Woodgrove

Om han inte vill sitta i vagnen när ni är ute kanske ni kan testa med en ergonomisk bärsele och låta honom sitta på ryggen så att han ser ordentligt? Både Ergo och Manduca är jättebra selar!

• Larven2007

Vet inte om det är någon tröst, men enligt min mamma så rörde jag inte en fena förrän jag var 8 månader då jag reste mig upp och gick. Hade inte försökt att sitta, krypa eller rulla runt. Jag var helt enkelt lat, och är det än idag... Jag vet med säkerhet att sin pojke kommer att lära sig sitta, krypa (om han inte går på en gång) och gå när han känner sig redo. Sen att det är jobbigt ibland får man liksom bara ta på köpet när man får de små sötnosarna! Min dotter hade en period då ingenting var bra och ja, man är ju inte så långt ifrån ett hysteriskt utbrott var 10:e minut

• kron

Ditt barn är normalt! Din första var däremot tidig. Vår äldsta dotter kunde inte krypa eller gå vid 1 år, hade då precis lärt sig resa sig mot möbler. Hon betecknades som något sen men inom normalvariationen. Är helt normal nu. Lycka till.

• EmilOLucas

kron:

aha, så min första son var tidig? ja, det kanske kan stämma han är fortfarande väldigt sen i talet, går hos en talpedagog, så för hans del var ju det motoriska före talet...

kan ju kanske vara tvärtom då för vår minsta..
    att talet kommer först eller före...eller tidigare.

• MARIA99

Ja ditt första barn var tidigt. 8 mån låter ju helt " normal" inte efter . Mina har som tidigast ställt sig vid 10 mån & det såg inte jag som sent. En av dem va över året innan

• HelenaMaria

TS, din son är inte sen. Utvecklingen är väldigt individuell och normalspannet är stort.

Svar på tråden Min 8 månaders son är så "sen" i det motoriska...