• godisanna

Röda linser??

Hej!
    Jag skulle göra röda linser en dag. Och gör som det står på paketet.. När dom då är klara så är det bara en gul sörja av allt.
    Inte alls så som jag hade föreställt mig.
    Någon som har tips på hur man gör så dom fortfarande är fasta och röda?

• Svar på tråden Röda linser??
  • Cheriie

Vi brukar göra soppa av dom, man kokar dem och mosar dem till de dår sönder, jag tror inte att det går att koka dem så att de blir mjuka och samtidigt fasta och röda. Tyvär

• Aisha

Min man kommer från Pakistan så det faller sig lite naturligt att vi lagar indisk/pakistansk mat hemma. Vi äter mycket linser och bönor, och jag kan säga att röda linser ska vara som en "krämig soppa", nästan. Det ska vara lite "rinnande", men inte som ren vätska, utan tjockare.

Man kokar de röda linserna ungefär 10-20 minuter och samtidigt medans de kokar (jag kokar alltid med massa kryddor + andra ingredienser) kan man ibland "mosa" linserna lite med en sked eller slev.

Det är meningen att det ska bli en "sörja". Det gäller i princip alla linser, hela gröna, röda och gula linser, men också halva gröna, röda och gula linser. Det går inte att få mjuka och "hela" linser som inte har gått sönder eller mosats.

• godisanna

okej.. men om jag vill ha hela linser? struntar man i att koka dom då? (med risk för att låta lite dum..)

• Cheriie

Om du inte kokar dem tillräckligt blir dom ju hårda, och kokar du dom tillräckligt blir det soppa typ..

• Aisha
    godisanna skrev 2008-05-09 11:41:32 följande:
    okej.. men om jag vill ha hela linser? struntar man i att koka dom då? (med risk för att låta lite dum..)
    Haha, ja då struntar du i att koka dem... fast å andra sidan, då kan du inte äta dem, för man ska inte äta linserna när de är råa (och stenhårda!). Så det funkar inte riktigt.
  • Neko

Du kan ju ta kidneybönor istället, de är röda och fasta =) Linser blir som smetigt.

• Moonstone

jag föredrar lite tuggmotstånd och brukar köra gröna linser, som jag inte kokar så länge. som cheriie säger, så kan man ju få dem hur hårda man vill beroende på koktid!

(okokta är de ju alla jättehårda )

• miss Y

kör med gröna linser, de är lite mer motståndskraftiga. det gäller att sjud/koka. kokar du hårt blir det mesta mosigt till slut. röda linser blir tyvärr mer mosiga än vad man vill... men det är gott ändå

• tidskriftssamlaren

Ja, då får du ta gröna linser istället, om du vill ha dem hela. Och så får du passa upp dem hela tiden och smaka av under tiden de kokar, för det går fort när de går från fasta till mosiga. Koktiden på paketen brukar vara alldeles för länge, tycker jag själv. Så korta ner den och håll lite koll.

Vet inte vad du tänkt göra med linserna men ett gott tillbehör är just gröna linser kokta i grönsaksbuljong. Hackad röd lök blandas med avrunna linser, sedan en dressing med senap, olja, vinäger, salt och peppar.

• anniki81

Jag håller med dig TS, vill oxå ha de röda linserna lite fastare. Har försökt koka men får de bara smetiga. Så idag provade jag Zetas röda linser på konserv burk. Var precis så jag ville ha dem, om de smakar som de ska det vet jag inte än då jag inte provat dem ännu.

• Abrakadabra

Ett tips när det gäller linser, kikärtor och bönor på burk är att skölja dem med vatten innan man använder dem, då får man bort "burksmaken". Jag gissar att man får skölja de röda lite försiktigt så att de inte blir mosiga

• anniki81

Det gick bra att skölja dem som de andra typ kikärtorna, de blev inte alls mosiga. De var helt ok i smaken oxå

Svar på tråden Röda linser??