• Huma9297

Till alla med tungt jobb, hur länge måste ni stanna kvar?

Jag är bara i v7 men berättade ändå att jag är gravid för chefen i onsdags. Anledningen är att jag inte vill jobba kvar på min avdelning efter semestern (är då i v 20). Jag jobbar inom lastbilsindustrin på line. Dvs står på löpande band och monterar lastbilshytter. Det här jobbet innebär för det första att jag inte kan gå ifrån utan att någon ersätter mig. Även om det bara är ett snabbt toabesök. Vi har en ersättare på 22 personer. Vi har tidsstyrda raster, då line stannar. Rasterna är 18 min, 20 min och en lunch på 40 minuter.
    Jag jobbar dessutom skift. Kvällskiftet är 14.30 till 24.00 där det längsta arbetspasset är 2,5 timmar.
    Arbetet består av att hoppa in och ut ur hytterna för att montera saker. Vissa saker väger ca 6 kilo och måste lyftas in i hytten. Hytterna är ca 50 sm från golvet, så det är rejäla kliv för att komma upp och in i dom.
    Bullernivån är hög. Vi snittar 85 decibel, men peakarna ligger på 130 decibel när vi drar bultar. Dessutom har vi eldragare med kraftiga vibrationer för händerna.
    Är även orolig för blodpropp då vi står och går hela dagarna, utan chans att sitta ner förutom på rasterna. Jag har utretts för misstänkt blodpropp för inte så länge sedan, men de fann ingen, trots svullnad, smärta i vaden och för höga värden på proverna.
    Hur länge skulle ni jobba kvar i denna miljö? Jag känner redan att det är jobbigt pga illamåendet. Det är svårt att komma ifrån för att äta något. Och även fysiskt då jag känenr mig ordentligt trött efter arbetsdagen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-09 13:13
    Ska tillägga att jag vill jobba så länge jag bara kan, men inte på min avdelning. Skulle önska att det fanns något lättare att göra för oss som är gravida.

• Svar på tråden Till alla med tungt jobb, hur länge måste ni stanna kvar?
  • Humlansbebis

Havandeskapspenning kan man ju söka, men det är ju inte aktuellt förrän de sista 2 månaderna före beräknad förlossning. Låter inte som något vidare bra jobb för en gravid kvinna. Kan du inte få förflyttning till några lindrigare arbetsuppgifter? Något administrativt eller så? Det där kommer du inte att orka med då kroppen börjar bli lite tyngre...

Hoppas det löser sig!

• Huma9297

Vi pratade om att omplacera mig. Chefens första förslag var till en annan avdelning med lägre bullernivå... Men med samma bundenhet och samma "hoppavstånd" in i hytterna. Jag sa att det inte var aktuellt, pga risken för blodpropp. Jag vill kunna vila när jag inte orkar mer. Han sa då att det är svårt att hitta andra uppgifter, men att han skulle försöka tänka på det. Möjligtvis att jag skulle kunna få hjälpa honom lite som sekreterare. Men jag VILL jobba så länge som möjligt pga ekonomin. Blir så arg på att de vill ha in kvinnor för jämställdhetens skull på den här arbetsplatsen. Men sen finns det inte arbetsbyxor för kvinnor, bara manliga modeller. Och det finns inget man kan göra när man blir gravid. Då vill de bara bli av med problemet.. Ska tillägga att jag inte är den första som är gravid direkt. Det är 2600 anställda på arbetsplatsen, men änåd finns inget att göra för gravida.

• silavs

om din arbetsgivare stäger av dej från ditt arbete pga risker i arbetsmiljön får du havandeskapspenning från det datum du blir avstängd.

att bli avstängd betyder bla annat att din arbetsgivare inte vill/kan ansvara för dej och bebisen under ditt arbete.
    trots arbetsgivaren som får skit om det skulle hända er något.

tycker att dina arbetsuppgifter låter riskfyllda.
    det står i arbetsmiljölagen om arbeten som är helt förbjudna när man är gravid,bla för mkt buller och för högljudna arbetsplatser.

så...du kan bli avstängd redan nu från ditt arbete.

om man inte blir avstängd kan man söka HP för 60 dagar innan BF

gå in på arbetsmilöverket och kolla eller ring FK=)

jag blev avstängd från mitt arbete,men pga av risk om våld och hot.

så man kan bli avstängd av alla möjliga skäl!!

lycka till!!!

• Huma9297

Svalis83 Tack för svar. Men är havandeskapspenning bara 80 av inkomsten? Eller hur funkar det? Får man något från arbetsgivaren också? Jag får 10 från arbetsgivaren under föräldraledighet. Jag vill hellst jobba så att jag kan sätta undan pengar och sedan spara in föräldradagar. Hur gör du? Tror dessutom att jag skulle bli skogstokig av att gå hemma så länge. Jag mår ju trots allt ganska bra nu, bara jag äter och vilar.

• Jesster

Påminner om mitt arbete. Industri med 10-timmars pass (14:00-00:00) och tunga lyft och man står på betonggolv hela dagarna. Jag fick ju såklart HP från v.32 men jag fick sjukskriva mig själv hela tiden från v.28 ungefär för jag klarade inte av jobbet alls.

Nu orkade jag inte kämpa med myndigheter men att jobba sålänge du klarar av det (bebisen uppfattar inte så höga ljud förrän efter v.20) och prata med din BM (som borde ha kontakt med läkare) som i.s.f. kanske kan sjukskriva dig senare. I vissa fall kan man få HP tidigare också.

♥ v.30 ♥
  • silavs

man får bara 80% av lönen,och jag tror inte att man får den där föräldralönen på 10% då,synd!!!

men du kan ju ta ut semester i pengar för att fylla ut=)??
    om du har semester dvs.

jag tar ut några semester-dagar i pengar för att fylla ut lönen=)

• Huma9297

Svalis83 Grejen är ju att vi har industrisemester som vi måste ta ut v 29-32, utöver det har jag bara fem dagar.

Jesster Visst är det förjävligt att vi lever 2008 men fortfarande inte har bra villkor för arbetande gravida. Dessutom är ju inte graviditet en sjukdom, så ibland är det svårt att bli sjukskriven tom!... Och som sagt, om man verkligen VILL jobba då?

Jag pratade med läkaren på företagshälsovården om det där med buller och graviditet. Hon (kvinnlig läkare) avfärdade det helt och skrattade åt mig, "det var absolut ingen fara för gravida att jobba i bullriga miljöer"!! Sen läser man på arbetsmiljöverkets sida att gravida inte ska jobba i över 80 decibels ljudnivå. Vi har bullertoppar på 130 decibel!

• Jesster
    Huma9297: Det är ju verkligen trist när du verkligen vill jobba! Finns det inget kontor eller nåt? Om din arbetsgivare inte kan omplacera dig och du inte klarar av att jobba så finns det ju tyvärr inte så mycket att göra.
    ♥ v.30 ♥
  • Huma9297

Jag har sagt till min chef att jag kan jobba på min avdelning fram till semestern, då är jag i v 16. Sen är det en månads semester. Så nu har han ju verkligen tid på sig att hitta något annat för mig att göra. Det var därför som jag ville berätta så tidigt för honom. Inte så många som berättar för chefen i v 7!... Dessutom får man räkna med att det tar en månad att lära upp en ny person på min avdelning.
    En arbetskamrat till mig är också gravid, det skiljer bara ca 4-5 dagar mellan våra BF, så han måste hitta på något åt henne också. Men det kan ju vara ett problem att vi är två när det inte finns så mycket annat att göra.

• M 1985

Jag ringde till arbetsmiljöverket för att få klara besked..
    jag var fundersam över hur buller påverkade den i magen och olika barnmorskor kunde inte svara riktigt på de frågorna..
    på arbetsmiljöverket var de väldigt tydliga med att jag inte skulle jobba nånstans där man behöver hörselskydd.(jobbar inom industrin) Dagen efter ringde min arbetsgivare till försäkringskassan och de fixade så att jag bara skulle jobba dagen ut, var då i v22, och går sen dess hemma med "förlängd hp pga risker i arbetsmiljön med stöd av 4kap 6paragrafen arbetsmiljölagen" Det var aldrig nåt strul med försäkringskassan eller nåt...hittills ialafall..;)

för att sammanfatta så kan jag rekomendera att ringa till arbetsmiljöverket för att få klara besked redan från början av vad som gäller

Svar på tråden Till alla med tungt jobb, hur länge måste ni stanna kvar?