Till alla med tungt jobb, hur länge måste ni stanna kvar?
Jag är bara i v7 men berättade ändå att jag är gravid för chefen i onsdags. Anledningen är att jag inte vill jobba kvar på min avdelning efter semestern (är då i v 20). Jag jobbar inom lastbilsindustrin på line. Dvs står på löpande band och monterar lastbilshytter. Det här jobbet innebär för det första att jag inte kan gå ifrån utan att någon ersätter mig. Även om det bara är ett snabbt toabesök. Vi har en ersättare på 22 personer. Vi har tidsstyrda raster, då line stannar. Rasterna är 18 min, 20 min och en lunch på 40 minuter.
Jag jobbar dessutom skift. Kvällskiftet är 14.30 till 24.00 där det längsta arbetspasset är 2,5 timmar.
Arbetet består av att hoppa in och ut ur hytterna för att montera saker. Vissa saker väger ca 6 kilo och måste lyftas in i hytten. Hytterna är ca 50 sm från golvet, så det är rejäla kliv för att komma upp och in i dom.
Bullernivån är hög. Vi snittar 85 decibel, men peakarna ligger på 130 decibel när vi drar bultar. Dessutom har vi eldragare med kraftiga vibrationer för händerna.
Är även orolig för blodpropp då vi står och går hela dagarna, utan chans att sitta ner förutom på rasterna. Jag har utretts för misstänkt blodpropp för inte så länge sedan, men de fann ingen, trots svullnad, smärta i vaden och för höga värden på proverna.
Hur länge skulle ni jobba kvar i denna miljö? Jag känner redan att det är jobbigt pga illamåendet. Det är svårt att komma ifrån för att äta något. Och även fysiskt då jag känenr mig ordentligt trött efter arbetsdagen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-09 13:13
Ska tillägga att jag vill jobba så länge jag bara kan, men inte på min avdelning. Skulle önska att det fanns något lättare att göra för oss som är gravida.