• Fiffis

Någon med barn som har VSD???

Låg inne på sjukhus tidigare i veckan med min son då han slutar andas ibland på nätterna, man gjorde då ett ul på hjärtat och såg att han hade VSD alltså ett hål i skiljeväggen mellan höger och vänster kammare, men det var inte så stort så det var inget farligt.
    Är det någon som har barn med VSD här? Har era barn haft stora eller små hål? Om inte min sons hål har växt igen när han ska tillbaka på återkontroll av hjärtat vad görs då opererar man då???

• Svar på tråden Någon med barn som har VSD???
  • Eagel1

Vår grabb hade hade VSD vid födseln. Man opererade honom när han var 2 månader. (det var 14 år sedan)Man la in en GoreTex-bit, där sedan vävnanden växer över. Han har inte haft några som helst problem med VSD:n efter det.

• Mirakel händer

Min son som är 13 år har det. Det upptäcktes kvällen innan han fyllde 1 år. Han har hållet kvar, det är jätte litet som ett kanppnålshuvud. De sa att oftast växer det ihop, men inte på min son. Men han lider inte av det, han har inga problem alls. Sonens hål behöver ej opereras eftersom det är så litet.

Det vi behöver tänka på är att han behöver en engångsdos antibiotika innan han tex ska lägga en tand eller dra ut. För att i förebbyggande så det inte blir kompilikationer som endokardit. Det kan bli det om det kommer baktierier in i blodet. Så vi ska alltid informera läkare, tandhygnist eller tandläkare om detta. Men alla som är berörda av sonen vet om detta efterom han har haft hela sitt liv nästan.

• Kaisa Kavat

Vår lilla tjej (6 veckor) har några hål. Förmodligen växer det ena inte ihop (sitter så nära klaffen)och då blir det operation.

Man vill vänta så länge som möjligt med operation. Vår tjej var dålig (snabbandad) vid födseln och fick 1 kur vätskeutdrivande sedan dess har hon vart bra. Har han haft några symtom?

Kram!

• Eagel1

Vår kille fick endokardit när han var 8 månader. Vi blev inte upplysta om engångsdosen på den tiden och då blev det som det blev. Ni kan få ett "endokarditkort" av läkaren som ansvarar för operationen som ni visar upp när ni ska göra något ingrepp i munnen i framtiden.

• Fiffis

Okej! Min son hade väl lite större än ett knapphålshuvud som jag förstod det. Men vi får väl se när han gör ett nytt ul på hjärtat om det växt ihop, sen så får lär väl dom berätta vad man ska vara försiktig med osv.

• Fiffis

Kaisa Kavat skrev 2008-05-09 13:59:46 följande:

Vår lilla tjej (6 veckor) har några hål. Förmodligen växer det ena inte ihop (sitter så nära klaffen)och då blir det operation. Man vill vänta så länge som möjligt med operation. Vår tjej var dålig (snabbandad) vid födseln och fick 1 kur vätskeutdrivande sedan dess har hon vart bra. Har han haft några symtom?Kram!
    Nej, det har han inte vi sökte för att han slutat andas två ggr på natten, och då upptäckte man det här men det var inget som hade påverkat det vi sökte för, så dom trodde vi aldrig hade upptäckt det om vi inte gjort det här.
    Märks det mycket med "blåsljud" på era barns hjärtan när man lyssnar?
  • Mirakel händer
    Eagel1 skrev 2008-05-09 14:00:48 följande:
    Vår kille fick endokardit när han var 8 månader. Vi blev inte upplysta om engångsdosen på den tiden och då blev det som det blev. Ni kan få ett "endokarditkort" av läkaren som ansvarar för operationen som ni visar upp när ni ska göra något ingrepp i munnen i framtiden.
    vi fick veta detta mycket senare också. Skulle fylla 6 år när vi fick veta det. Vi har det gula kortet....
  • Kaisa Kavat

Märks det mycket med "blåsljud" på era barns hjärtan när man lyssnar?

Blåsljudet hos Alice märktes först efter 1,5 vecka. Innan dess hade läkarna flera gånger lyssnat på henne. Även hjärtläkaren hörde inte blåsljudet till en början. Det hade med att göra att hålet sitter så nära klaffen att det stängs när klaffen arbetar.

• Mirakel händer
    Kaisa Kavat skrev 2008-05-11 10:51:37 följande:
    Märks det mycket med "blåsljud" på era barns hjärtan när man lyssnar?Blåsljudet hos Alice märktes först efter 1,5 vecka. Innan dess hade läkarna flera gånger lyssnat på henne. Även hjärtläkaren hörde inte blåsljudet till en början. Det hade med att göra att hålet sitter så nära klaffen att det stängs när klaffen arbetar.
    På Kim märktes det när han var jätte förkyld och hög feber. Han skulle fylla 1 år dagen efter. De hadei nte hört något tidigare under hans första levnads år. De säger att det kan vara svårt att höra när det är litet och beroende på vart det sitter.
  • Spicy woman

På min son upptäckte de att han hade VSD när han var 2 dagar gammal. För fem veckor sedan blev han op. Då var han 6 månader.

Op brukar göras nere i Göteborg eller Lund. Beror var man bor.

• Eagel1

Hos oss upptäcktes blåsljudet med en gång. men jag tror att det beror på var hålet sitter och hur stort det är. I GBG är hjärtläkarna oerhört duktiga. Jag vet när vår grabb var 2 månader och skulle opereras, hjärtläkaren kom in till osss före op och skulle prata med oss föräldrar. Det enda jag kunde tänka på var, Herregud, han har ju händer stora som dasslock, hur ska han kunna operera ett hjärta som bara är en knytnäve stort???? (Och då menar jag inte läkarenns knytnäve) Men op gick hur bra som helst. Det kommer nog att gå bra för er med om det nu blir op.

Svar på tråden Någon med barn som har VSD???